مواضع اروپا باز هم تغییر کرد، شرکت در مراسم تنفیذ احمدی‌نژاد

۰۷ مرداد ۱۳۸۸ | ۰۵:۱۹ کد : ۵۲۵۳ اخبار اصلی
وزیر امور خارجه ایتالیا به عنوان یکی از اعضای مهم اتحادیه اروپا در یک تغییر موضع ۱۸۰ درجه‌ای اعلام کرد، در صورتی که از سفرای این اتحادیه برای شرکت در مراسم تنفیذ احمدی نژاد دعوت شود، شرکت خواهند کرد.
مواضع اروپا باز هم تغییر کرد، شرکت در مراسم تنفیذ احمدی‌نژاد

با وجود این که اتحادیه اروپا اعلام کرده است، به دلیل فشارهای اخیری که علیه فعالان سیاسی پس از انتخابات در ایران وارد شده، تصمیم دارد فشارهای دیپلماتیک خود را بر تهران افزایش دهد، فرانکو فراتینی وزیر امور خارجه ایتالیا اعلام کرده است، اتحاديه اروپا هرگز مراسم تنفيذ محمود احمدى‌نژاد رئيس‌جمهوری ايران را که نهم ماه جارى ميلادى در تهران برگزار خواهد شد، تحريم نخواهد کرد.

درواقع بر خلاف ادعاهای قبلی اعضای اتحادیه اروپا که دائما نسبت به مشروعیت انتخاب محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ایران، شک و شبهه وارد می­کردند، اعضای این اتحادیه قصد دارند وی را به عنوان رئیس جمهوری ایران به رسمیت بشناسند.

این در حالی است که روابط ایران و اروپا در یک ماهه اخیر به شدت رو به تیرگی نهاد به گونه­ای که ایران اتحادیه اروپا را به دخالت در امور داخلی خود، تحریک جامعه و افکار عمومی به اعتراض علیه دولت و نظام جمهوری اسلامی و تلاش برای انجام انقلاب­های مخملی متهم می­کرد.

بحران روابط ایران و اروپا زمانی به اوج خود رسید که 17 نفر از کارمندان ایرانی سفارت بریتانیا در تهران به اتهام تحریک مردم به اغتشاش و آشوب بازداشت شدند و یکی از اتباع فرانسه نیز به جرم جاسوسی علیه ایران همچنان در زندان به سر می­برد. این مسائل تنش در روابط ایران و اروپا را به جایی رساند که اعضای اتحادیه اروپا تهدید کردند در صورت تداوم این روند سفرای خود را از ایران فرا خواهند خواند.

ایران اعضای سفارت بریتانیا را پس از چند روز آزاد کرد و بی­اعتنا به تهدید اروپا تا آنجا که ممکن بود کارمند سفارت بریتانیا را در بند نگه داشت. در حالی که فشارهای اروپایی­ها به ایران کم شد و از حجم تبلیغات و اظهار نظرهای منفی خود علیه ایران نیز کاستند. کار به جایی رسید که گوردون براون نخست وزیر بریتانیا که پیش از این دیگر همتایان اروپایی خود را تحریک می­کرد تا به آنچه او عدم مشروعیت دولت جدید ایران می­خواند، مواضع تندتری اتخاذ کنند در یک گردش 180 درجه­ای اعلام کرد، مسئله انتخابات ایران و حوادث پس از آن یک موضوع داخلی است و بریتانیا در این مسائل دخالتی نمی­کند. ظاهرا این بار فشارها جهت عکس یافت و این ایران بود که کشورهای اروپایی را وادار می­کرد تا به خواسته­هایش تمکین کنند. حسین رسام آخرین کارمند در بازداشت مانده سفارت بریتانیا زمانی به قید وثیقه از زندان آزاد شد که وزارت امور خارجه بریتانیا توصیه منع سفر به ایران به اتباع خود را پس گرفت. خواسته­ای که ایرانی­ها در کنار کاستن از حجم تبلیغات رسانه­ای انگلیسی­ها علیه دولت ایران از دولت بریتانیا خواسته بودند.

در همین حال با وجود این که کلوتیلد رایس تبعه فرانسوی همچنان در زندان است، از حجم گفته­های آتشین دیپلمات­های فرانسوی علیه ایران کاسته شده و گویا به دیدار سفیر فرانسه از وی در زندان بسنده شده است. حالا هم که بحث تنفیذ احمدی نژاد با تمام حواشی پیرامون آن پیش آمده اروپایی­ها جلوتر از بقیه تحریم شرکت سفرایشان در مراسم تنفیذ محمود احمدی­نژاد را رد می­کنند. جالب آن که چهره­های بارز اصلاح طلب ایران و برخی مقام­های ارشد کشور همچون علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس تشخیص مصلحت نظام و رئیس مجلس خبرگان هنوز برای شرکت در این مراسم دودل هستند. گویا اروپایی­ها به قول خودشان کاتولیک تر از پاپ شده­اند و برای جلوگیری از سردتر شدن روابط تهران با اروپا قصد دارند در این مراسم شرکت کنند.

فرانکو فراتينى در حاشيه نشست‌هاى شوراى روابط خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل که بررسى مساله فعالیت­های هسته‌اى ايران در راس آن قرار داشت رسما ‌اظهار کرد، در مراسم تنفيذ اگر که روساى هيات‌ها (به مراسم) دعوت شوند و در تهران باشند ديپلمات‌هاى اروپايى مقيم حاضر خواهند شد. البته ما هنوز قوانين اين پروتکل را نمى‌دانيم؛ چرا که به ما ابلاغ نشده است.

این فقط وزیر امور خارجه ایتالیا نبود که این چنین اظهار نظر کرد. بنيتا فرور والدنر،  کميسر روابط خارجى اتحاديه اروپا، نیز در گفت‌وگو با خبرگزارى آکى گفت: «اتحاديه اروپا خواهان التزام به عمل تهران است. بهتر است منتظر بود چرا که هنوز طى شش ماه آينده امکان گفت‌وگو با آنها (ايرانى‌ها) وجود دارد. ما مهلت مشخصى نمى‌دهيم اما اميدواريم که کارها در آينده پيشرفت داشته باشد.»

والدنر همچنین مدعى شد، اتحاديه اروپا همواره مواضع هميشه متغير ايران را پيگيرى مى‌کند و به مساله همبستگى و حرکت در مسير واحد در تعامل با مسئولان ايرانى پايبند است.      


نظر شما :