ديپلماسى گسترده امريکا براى مهار ايران تا شرق آسيا

۰۷ مرداد ۱۳۸۸ | ۲۳:۳۵ کد : ۵۲۵۶ اخبار اصلی
در حالی که 48 ساعت بیشتر از سفر نمایندگان سیاسی و نظامی ارشد امریکا به اسرائیل برای بررسی پرونده ایران و تهدیدات تلاویو علیه تهران نگذشته بود که هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا به چین آمد تا تحرکات سیاسی امریکا در قبال ایران جنبه گسترده­تری به خود بگیرد.
ديپلماسى گسترده امريکا براى مهار ايران تا شرق آسيا

موضوع ایران و تحولات آن نه تنها در رسانه­ها بلکه در گفت و گوها و مذاکرات مقام­های ارشد جهانی به ویژه اروپایی و امریکایی نیز در صدر قرار دارد.

در حالی که 48 ساعت بیشتر از سفر نمایندگان سیاسی و نظامی ارشد امریکا به اسرائیل برای بررسی پرونده ایران و تهدیدات تلاویو علیه تهران نگذشته بود که هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا به چین آمد تا تحرکات سیاسی امریکا در قبال ایران جنبه گسترده­تری به خود بگیرد.

این در حالی است که رابرت گیتس وزیر دفاع امریکا که سه روز پیش به اسرائیل آمده بود، اکنون در بغداد است و در آنجا هم درباره ایران در حال رایزنی با مقام­های عراقی است.

نخستین حرکت ضد ایرانی که از سفر رابرت گیتس به بغداد گزارش شده، اظهار نظر ژنرال رى اودرينو، فرمانده‌ ارشد نيروهاى امريکايى در عراق است که ضمن ادعاى دخالت ايران در اوضاع عراق مدعى شده که اين دخالت امروز بيش از هر زمان ديگرى هدفمندتر شده است.

اودرینو همچنین ادعا کرد، آنها تلاششان را براى نفوذ بر انتخابات ملى عراق که پيش‌رو است، متمرکز کرده‌اند. به ادعای وی ایران در تلاش است که از جریانی حمايت کند که ضمن رسیدن به قدرت با ايران دوستانه‌تر برخورد کند.

در همین حال و هم زمان با سفرهای رابرت گیتس و هیلاری کلینتون، جورج میچل فرستاده باراک اوباما در امور خاورمیانه نیز در منطقه به سر می برد و با محوریت تحریک روند صلح خاورمیانه و مهار هم­زمان فشارهای ایران برای تغییر جهت این روند، مشغول رایزنی با مقام­های ارشد کشورهای منطقه است. او تا کنون با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، مقام­های ارشد اسرائیلی از جمله بینامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و مقام­های ارشد فلسطینی دیدار و گفت و گو کرده است.

در همین حال دنیس راس مسئول پرونده ایران در کاخ سفد نیز در اسرائیل به سر می برد و همچنان مشغول رایزنی با مقام­های اسرائیلی درباره ایران است. منابع خبری تا کنون گزارشی درباره مفاد مذاکرات وی مخابره نکرده­اند. ظاهرا مذاکرات راس با اسرائیلی­ها فشرده و فوق العاده سری است.

اکنون هم با آمدن هیلاری کلینتون به چین می­توان گفت، باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا تمام نیروهای بالفعل خود را برای بررسی همه جانبه پرونده ایران به آسیا و خاورمیانه اعزام کرده است.

هيلارى کلينتون با تکرار اتهامات غرب مبنى بر نظامى بودن برنامه‌ هسته‌اى ايران در پايان گفت‌وگوهاى سطح عالى خود با دیپلمات­های چينى گفت: «پکن و واشنگتن عليه تبديل شدن ايران به يک کشور داراى سلاح هسته‌اى با يکديگر متحد هستند.»

وی که پس از انجام مذاکراتش با دیپلمات­های چینی به میان خبرنگاران آمده بود، همچنین گفت: « خوشحالم چين در نگرانى‌هاى ما درباره تبديل ايران به يک کشور داراى سلاح هسته‌اى شريک است. هر دو کشور نگران اين هستند که يک ايران مسلح به سلاح هسته‌اى موجب به وجود آمدن رقابت تسليحاتى در منطقه شود.»

وزیر امور خارجه ایالات متحده تاکید کرد، ما ديدگاه يکسانى درباره احتمال ايجاد بى‌ثباتى در خاورميانه و حوزه خليج فارس داريم. دولت‌هاى امريکا و چين هر دو به اين نتيجه رسيدند که براى اعمال فشار به ايران با هدف متقاعد کردن تهران به توقف غنى‌سازى اورانيوم نياز به همکارى و اقدامات بيش‌تر است.

وزير امور خارجه امريکا همچنین گفت: «دو کشور علاوه بر آن گفت‌وگوهاى عميقى درباره چگونگى پيشرفت در قبال کره‌ شمالى داشتند.»

جمهوری اسلامی ایران همواره بر صلح آمیز بودن فعالیت­های هسته­ای خود تاکید کرده است. چین یکی از کشورهای عضو شورای امنیت است و در چهار تحریم گذشته­ای که این شورا علیه ایران وضع کرد، رای ممتنع در برابر آن داد.

این در حالی است که دولت نهم برای جلب حمایت دولت چین از تهران حساب ویژه­ای بر سیاست­های پکن باز کرده و در این راه امتیازهای بسیاری را به چینی­ها داده است. گسترش مبادلات اقتصادی ایران و چین و رسیدن مبادلات تجاری دو کشور به مرز حدودا 30 میلیارد دلار در سال از جمله این امتیازهای قابل توجه است.

در همین حال يک مقام امريکايى اعلام کرد، هيلارى کلينتون آماده است ميزبان گفت‌وگوهايى گسترده با همتاى بریتانیاییش درباره افغانستان و ايران باشد.


نظر شما :