پچپچه‌ها/ ناشی‌گری در خبرسازی علیه خاتمی/ ادامه اعتراض آلمان به اتفاقات ایران

۱۳ مرداد ۱۳۸۸ | ۱۹:۲۴ کد : ۵۳۰۴ اخبار اصلی
در این بخش سه خبر را مرور می کنیم: ناشی‌گری ایرنا در القای خبر پناهندگی خاتمی، تبریک دو کشور خارجی به احمدی نژاد پس از تنفیذ و تداوم اعتراضات آلمان به انتخابات و روند دستگیری‌ها در ایران.
پچپچه‌ها/ ناشی‌گری در خبرسازی علیه خاتمی/ ادامه اعتراض آلمان به اتفاقات ایران

ناشی‌گری در القای خبر پناهندگی خاتمی

تیزبینی سایت فرارو مچ خبرگزاری ایرنا را گرفته و از شیوه های جالب خبرسازی از سوی این رسانه دولتی پرده برداشته است.

ماجرا از این قرار است که دو روز پیش ایرنا خبری را با مضمون "طرح فراری دادن خاتمی از کشور" منتشر کرد و فردای آن روز نیز همان خبر را که روزنامه "الجزیره" چاپ عربستان منتشر کرده بود به گونه ای روی خروجی خود قرار داد که القا کند حتی خارجی ها هم از این ماجرا خبر دارند؛ اما واقعیت این است که خبر الجزیره ترجمه همان مطلب دو روز پیش ایرنا بوده است.

درواقع ایرنا بازتاب خبر خود را به عنوان خبری تازه با عنوان "الجزیره: محمد خاتمی در صدد پناهندگی به اروپا است" روی تلکس گذاشت و نوشت: «روزنامه "الجزیره" چاپ روز دوشنبه عربستان سعودی با انتشار گزارشی نوشت: اعترافات اخیر "محمد علی ابطحی" از چهره های شاخص جریان اصلاحات و از دستگیر شدگان حوادث اخیر تهران، سید محمد خاتمی را به فکر پناهنده شدن به یک کشور اروپایی انداخته است.»

در ادامه این خبر می خوانیم: «این روزنامه در ادامه این گزارش نوشته است: خاتمی قصد دارد با هدف تشکیل جبهه ای متشکل از جریان های سیاسی مخالف دولت و حکومت ایران به زودی راهی یکی از کشورهای اروپایی شود. بر اساس گزارش این روزنامه، گروه های مخالف دولت ایران در خارج کشور به خاتمی پیشنهاد کرده اند به منظور ریاست بر موسسه بین المللی گفت وگوی فرهنگ ها و تمدن ها که مقرش در ژنو است عازم سوییس شود.»

ایرنا در حالی منبع خبر (الجزیره) را پررنگ می کند که گویی الجزیره خود این خبر را تولید کرده است در حالی که مطلب این روزنامه در حقیقت ترجمه خبر ایرنا بود که در آن آمده بود: «طرح فراری دادن محمد خاتمی از کشور با هدف تشکیل اپوزیسیون جدید علیه جمهوری اسلامی ایران در اروپا از سوی یک گروهک مدعی ملی گرایی تدوین و ارائه شده است.»

به نظر می رسد این اقدام در ادامه تخریب های روزهای اخیر علیه سیدمحمد خاتمی و سایر اصلاح طلبان و زمینه سازی برای اتهام زنی علیه ایشان است.

تبریک سه کشور خارجی به احمدی نژاد پس از تنفیذ

معمول بر این بوده که بلافاصله بعد از تایید انتخابات، پیام های تبریک دول خارجی به فرد منتخب ارسال می شده است. نمونه آن تبریک هایی بود که از سوی مقامات قطر، روسیه، افغانستان، کومور و نیز گروه های حزب الله و حماس و... در روزهای اولیه بعد از انتخابات دهم نثار محمود احمدی نژاد شد.

اما با گذشت 50 روز از برگزاری انتخابات و اجرای مراسم تنفیذ، دو رییس دولت تازه به جمع تبریک گویان اضافه شدند. رييس دولت امارات متحده عربى در تماس تلفنى و رییس جمهور لائوس و نخست وزیر ژاپن طی پیامی انتخاب احمدى‌نژاد را تبریک گفتند تا به جمع دولت هایی که ریاست جمهوری احمدی نژاد را به رسمیت شناخته اند اضافه شوند.

اعتراضات مقامات آلمان و واکنش دولت ایران

کلاوس فاتر معاون نخست وزیر آلمان اعلام کرد که آنگلا مرکل صدراعظم این کشور انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد را به سمت ریاست جمهوری ایران تبریک نخواهد گفت.

به گفته وی، مرکل از مقامات ایرانی خواسته است تا کلیه زندانیان سیاسی حوادث اخیر را آزاد کنند. همچنین اشتاین مایر وزیر خارجه این کشور نسبت به روند دستگیری ها در ایران و محاکمه متهمان انتقاد کرده و دادگاه فعالان سیاسی را غیر شفاف و مغایر با اصول محاکم دانسته است.

اظهارات صدراعظم و وزیر خارجه آلمان در حالی بیان می شود که اعتراض ایرانیان داخل و خارج از کشور به نتیجه انتخابات دهم همچنان ادامه دارد.

بعد از انتشار صحبت های مرکل و اشتاین مایر، وزارت امور خارجه ایران واکنش نشان داد و آن اظهارات را درخصوص آزادی زندانیان سیاسی مداخله جویانه توصیف کرد.

حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه، درخواست اشتاین مایر را درباره آزادی فوری عاملین اغتشاشات اخیر، از مصادیق دخالت آشکار یک مقام خارجی در روند رسیدگی دادگاه یک کشور مستقل به اقدامات غیرقانونی مجرمین دانست.

وی همچنین ادعای وزیر امور خارجه آلمان را مبنی بر عدم محاکمه شفاف و منصفانه متهمین علیرغم محاکمه علنی بی اساس و مردود دانست.

قشقاوی در عین حال به قتل زن مصری در دادگاه درسدن آلمان اشاره و به مقامات این کشور توصیه کرد که به جای دخالت در امور قضایی کشورهای دیگر، از مقامات قضایی کشور خود بخواهند که اقدامات فوری جهت بهبود وضع نگران کننده دادگاه های آلمان به عمل آورند. بسیاری از مقام های ایران در جریان حادثه درسدن خواستار محاکمه عاملان شده و اعلام کرده بودند که باید پرونده قتل این زن مسلمان را پیگیری کرد.


نظر شما :