بازتاب مراسم تحليف احمدى نژاد در رسانه هاى جهان

۱۵ مرداد ۱۳۸۸ | ۱۶:۲۹ کد : ۵۳۱۸ اخبار اصلی
مراسم تحلیف ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد همانند مراسم تنفیذ، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت؛ بازتابی به اندازه همه حواشی انتخابات ایران که نگاه ها را بار دیگر، اما متفاوت تر از گذشته سمت ایران متمرکز کرد...
بازتاب مراسم تحليف احمدى نژاد در رسانه هاى جهان

مراسم تحلیف ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد همانند مراسم تنفیذ، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت. به محض آغاز پخش تحلیف از شبکه‌های خبر و العالم، شبکه‌های خبری سی‌ان‌ان، بی‌بی‌سی انگلیسی و عربی، الجزیره عربی و انگلیسی و العربیه برنامه‌های عادی خود را قطع کردند و به پخش مستقیم مراسم تحلیف پرداختند. به فاصله چند دقیقه پس از پایان تحلیف نیز گزارش‌های مراسم و اتفاقات پیرامون آن صدر اخبار بسیاری از رسانه‌های جهان شد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد، احمدی‌ نژاد به عنوان رئیس جمهوری قدرتمند و متفاوت با دیگر روسای جمهوری ایران قسم یاد کرد. وی روز چهارشنبه پس از گذشت نزدیک به 8 هفته از انتخابات پر مجادله که منجر به بدترین بازداشت‌ها از اول انقلاب در سال 1979 تا کنون شده به عنوان رئیس جمهوری ایران مراسم تحلیف خود را به جا آورد. انتخابی که باعث دو دستگی شدید میان روحانیون و سیاستمداران ایران شد. این مرد 53 ساله در حالی امروز دفتر خود را به سمت مجلس ترک کرد که پلیس ضد شورش در خیابان‌های اطراف پارلمان تلاش می‌کرد تظاهرکنندگان مخالفش را که معتقدند در انتخابات تقلب شده، متفرق کند.

گزارش خبرگزاری رویترز را روزنامه فایننشال تایمز در صدر اخبار سایت خود قرار داده بود.

روزنامه‌های نیویورک تایمز و هرالد تریبیون نیز با اختصاص تیتر نخست خود به خبر تحلیف محمود احمدی‌ نژاد نوشتند، محمود احمدی‌ نژاد در حالی در مجلس ایران برای آغاز دور جدید ریاست جمهوری اش قسم یاد کرد که با وجود گذشت دو ماه از انتخابات ریاست جمهوری ایران مردم و مجلس ایران دچار دو دستگی شدید شده‌اند و ایران عمیق‌ترین بحران را از وقوع انقلاب در 30 سال پیش تا کنون تجربه می‌کند. احمدی نژاد در حالی مراسم تحلیف را انجام داد که در بیرون از ساختمان مجلس تظاهرات گسترده‌ای به راه افتاده بود و چندین نفر از تظاهرکنندگان توسط پلیس دستگیر شدند. بنا به گزارش‌ها پلیس برای متفرق ساختن تظاهرکنندگان مجبور به استفاده از اسپری فلفل و گاز اشک‌آور شد.

روزنامه دیلی تلگراف نیز خبر مراسم تحلیف احمدی نژاد را در صدر اخبار خود قرار داد و نوشت، محمود احمدی‌نژاد در مراسم تحلیف ریاست جمهوری اش باز هم به غرب پیام فرستاد. او در هنگام سخنرانی که به مناسبت به دست آوردن مجدد قدرت در انتخابات اخیر در مجلس ایران ایراد می‌کرد، با تکان دادن سرش به غرب پیغام داد که می‌داند و انتظار هم ندارد که رهبران غرب به او پیام تبریک دهند. احمدی نژاد در سخنرانی خود گفت: «ما شنیدیم که برخی از رهبران اروپایی گفته‌اند ما تصمیم داریم دولت جدید را به رسمیت بشناسیم ولی پیام تبریکی به آن نخواهیم داد. خوب، کسی در ایران منتظر پیام آنها نیست.» کشورهای آلمان، فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده گفته‌اند که پیام تبریکی به آقای احمدی نژاد نخواهند فرستاد.

روزنامه گاردین نیز نوشت، محمود احمدی نژاد برای دور دوم ریاست جمهوری خود در حالی سوگند یاد کرد که صدها تن از مخالفانش در خارج از ساختمان مجلس تجمع کرده بودند. وی به قرآن کریم قسم یاد کرد که از جمهوری اسلامی و ملت ایران و نظام الهی آن محافظت کند. این قسم در حالی یاد شد که مخالفان احمدی نژاد شکایت دارند که وی آرای آنها را در انتخابات ریاست جمهوری که در 12 ژوئیه گذشته برگزار شد، نادیده گرفته است. از آن تاریخ تا کنون ایران ملتهب بود و در تظاهراتی که در طول این مدت برگزار شده حداقل 30 نفر کشته شده‌اند. وی در سخنرانی پس از قسمش گفت: «این که کی به چه کسی رای داده است، مطرح نیست، اکنون ما نیاز داریم که همانند یک ملت کنار هم باشیم، ما همه نیازمند آنیم که با هم به قدرت بیپوندیم....»     

روزنامه لس‌آنجلس تایمز نیز با اختصاص خبر نخست خود به مراسم تحلیف محمود احمدی نژاد نوشت، احمدی ‌نژاد در حالی قسم یاد کرد که پلیس ضد شورش در حال برخورد با شورشیان بود. در همین حال رهبران غرب هم قصد ندارند به این مناسبت به او تبریک بگویند و مخالفان انتخاب او، همچنان اعتراض علیه او را ادامه می‌دهند. تظاهراتی که تا کنون صدها بازداشتی در بر داشته است. در حالی که او در صحن علنی مجلس و در برابر نمایندگان و دیپلمات‌های خارجی در حال سوگند یاد کردن بود، پلیس ضد شورش در خارج از ساختمان مجلس با پرتاب گاز اشک‌آور تلاش می‌کرد تظاهرکنندگان را متفرق کند.   


نظر شما :