درگیری در جریان مناظره تلویزیونی نامزدهای افغان

۱۹ مرداد ۱۳۸۸ | ۲۲:۱۶ کد : ۵۳۴۵ آسیا و آفریقا
با شروع مناظره‌های تلویزیونی میان نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان، تب و تاب سیاسی در این کشور به اوج رسیده است. در این بخش نگاه و گذری داریم بر درگیری میان دو نامزد در یک مناظره و نیز پیشنهاد نخست‌وزیری کرزی به اشرف غنی احمدزی.
درگیری در جریان مناظره تلویزیونی نامزدهای افغان

درگیری در جریان مناظره تلویزیونی نامزدهای افغان

محمد سرور احمدزی يکی از نامزدهای انتخابات رياست جمهوری که ملا عمر، ملا حقانی و حکمتيار را از اعضای فاميل خود می داند، قصد داشت در جريان مناظره ای که از تلويزيون ملی افغانستان پخش می شد، در مقابل دوربین و نامزدهای دیگر به رمضان بشردوست حمله فیزیکی کند.

خبر را کابل پرس با این لحن نقل کرده است: "شخصی به نام محمد سرور احمدزی که نامزد انتخابات رياست جمهوری افغانستان است و خودش را متولد لوگر، دارای مدرک ليسانس از کالج انگليسی ادوارد و فوق ليسانس از دانشگاهی پاکستانی می داند، در يک برنامه تلويزيونی در واکنش به سخنان دکتر بشردوست در همان برنامه، بلند شد و مانند کسی که قصد حمله فيزيکی دارد، دست بلند کرده و او را توهين کرد."

متعاقب این حرکت، رمضان بشردوست نیز در حالی که به زبان پشتو سخن می گفت، پاسخ داد که اين مردم هستند که سخنان ما را شنیده و درباره آن قضاوت می کنند. این برنامه تلویزیونی روز شنبه هشتم آگوست پخش شد.

بشردوست همان کسی است که به اختلاس و فساد گسترده متهم شد اما این اتهامات با مخالفت مقامات بلندپايه‌ ای چون اشرف غنی احمدزی، انورالحق احدی، حنيف اتمر و... مواجه شد. کرزی از بشردوست حمايت نکرد و او در نشستی خبری، استعفای خود را از کابینه رسما اعلام کرد. وی پس از استعفا در پارک شهر نو کابل خيمه ای را برپا کرد تا ارتباط تازه ای با مردم برقرار کند.

کرزی مقام معادل نخست وزیری را به اشرف غنی پیشنهاد داد

در حالی که گفته می شد مذاکرات و معاملات سیاسی کرزی با دولت امریکا به جایی رسیده است که زلمای خلیل زاد به عنوان رئیس قوه اجراییه و یا مقامی معادل صدر اعظمی به کار گمارده شود، رییس جمهور افغانستان با ارائه پیشنهاد مقامی معادل نخست وزیری به اشرف غنی احمدزی - از رقبای کرزی در انتخابات – صورت بندی تازه ای از کابینه آتی این کشور به دست داده است.

برخی تحلیل گران افغان معتقدند که پیشنهاد کرزی مبنی بر دادن پستی معادل نخست وزیری به اشرف غنی در صورت ائتلاف با وی، به خاطر این است که از تقسیم آرای پشتون ها جلوگیری شود، چرا که این دو نماینده پشتون ها هستند.

حامد کرزی به این رقیب انتخاباتی خود پیشنهاد داده است که با تشریک مساعی در انتخابات 20 اگوست وارد جبهه ای واحد شوند. در حال حاضر همچنان بیشترین شانس برای ریاست جمهوری در اختیار کرزی قرار دارد ولی با این حال او ترجیح داده است تا با ائتلاف با اشرف غنی، از تقسیم آرای پشتون ها جلوگیری کند.


( ۲ )

نظر شما :