ادعای ارتباط یک گروه شبه نظامی عراقی با حماس، حزب‌الله و ایران

۲۰ مرداد ۱۳۸۸ | ۰۴:۳۱ کد : ۵۳۵۴ اخبار اصلی
سلام مالکی وزیر حمل و نقل سابق عراق و یکی از رهبران گروه شبه نظامی عصائب اهل حق مدعی شد، این جریان با حزب الله لبنان، جنبش حماس و برخی طرف‌های متنفذ در دولت ایران ارتباط دارد.
ادعای ارتباط یک گروه شبه نظامی عراقی با حماس، حزب‌الله و ایران

سلام مالکی وزیر حمل و نقل سابق عراق و یکی از رهبران گروه شبه نظامی عصائب اهل حق که شاخه منشعب شده از جیش المهدی محسوب می‌شود در گفت و گو با روزنامه الشرق الاوسط مدعی شد، این جریان با حزب الله لبنان، جنبش حماس و برخی طرف‌های متنفذ در دولت ایران ارتباط دارد.

وی همچنین گفت: «ما نه وابسته به جریان صدری هستیم و نه جزئی منشق شده از جیش المهدی که مقتدی صدر از آن تبری جسته است. ما یک جریان مقاومت مسلحانه هستیم که این راه مسلحانه را برای نجات کشور از اشغال انتخاب کرده‌ایم. ما را هم دولت عراق و هم دولت امریکا به رسمیت شناخته و اهل حق را سازمانی مخالف اما نزیه توصیف کرده‌اند. چرا با وجود این که برخی از افراد، ما را تروریستی معرفی می‌کنند، ده‌ها تن از گروگان‌ها را آزاد کرده‌ایم.»

جریان عصائب اهل حق همان جریانی است که مدت‌ها است سه بریتانیایی را به گروگان گرفته و دولت عراق و سفارت بریتانیا همچنین برای آزادی آنها با این جریان مذاکره می‌کنند.

دولت عراق اخیرا اعلام کرده بود که با این جریان وارد گفت و گو شده تا به آنها بقبولاند وارد حرکت‌های سیاسی شوند و سلاح‌های خود را زمین بگذارند. همچنین دولت عراق در ازای آزادی گروگان‌های بریتانیایی در مقابل آزادی شماری از رهبران این جریان با این گروه به مذاکره پرداخته بود.

مدتی است که شماری از رهبران این جریان از جمله علی موسی دقدوق که گفته می شود از نزدیکان سید حسن نصر الله رهبر جنبش حزب الله لبنان است و قیس خزعلی در بازداشت نیروهای امریکایی به سر می‌برند.

مالکی در این باره گفت: «من از جزئیات و دلایل بازداشت دقدوق که در بصره انجام شد، خبر ندارم اما می‌دانم که سازمان عصائب اهل حق روابط تنگاتنگی با حزب الله لبنان، جنبش حماس در فلسطین و برخی طرف‌های متنفذ در دولت ایران دارد و از سوی برخی جریان‌های شیعه فعال در حاشیه خلیج فارس نیز مورد حمایت قرار گرفته است.»

وی درباره آزادی رهبران عصائب اهل حق نیز گفت: «ما بر سر این موضوع در حال مذاکره‌ایم اما الآن جزئیات بیشتری در این زمینه نمی‌توانم ارائه دهم.»


نظر شما :