درآمدى بر بحران مالى جهانى

۲۵ مرداد ۱۳۸۸ | ۱۵:۰۹ کد : ۵۳۹۴ کتابخانه
این کتاب در پنج فصل به بيمارى اقتصادى در جهان پرداخته است.
درآمدى بر بحران مالى جهانى

تالیف: دکتر غلامرضا نظربلند
انتشارات: نی
چاپ: 1388
160 صفحه

زمانى‌که بحران اقتصادى آغاز شد،‌ کم نبودند کسانى که گمان نمى‌کردند که اين بحران مانند يک بيمارى واگيردار جهان را دربربگيرد، ‌اما اين واقعه چندان هم خوشبينانه پيش نرفت و به زودى جهان با موضوعى دست و پنجه نرم مى‌کرد که هيچ کس نمى‌توانست پايان آن را پيش‌بينى کند.

شکل‌گيرى الگوى انباشت سرمايه مالى و رواج سرمايه‌دارى امريکايى به مثابه گفتمان غالب نظام اقتصادى حاکم بر بزرگ‌ترين اقتصاد عالم به بازارهاى مالى نقش برجسته‌اى داد و "وال استريت"، نماد بازارهاى مالى، را در برابر "مين استريت"،‌ نماد اقتصادى حقيقى (توليدى) قرار داد.

انگاره‌هاى نئوليبراليستى و آموزه‌هاى اقتصادى برخاسته از آن چون خود تنظيمى بازار که دست رد بر سينه هدايت و نظارت بازار مى‌زند و نسخه مقررات‌زدايى مى‌پيچد،‌بازارهاى مالى را به حال خود واداشت. از اين رو،‌وال‌استريت که روزى آئينه بخش حقيقى اقتصاد بود و رسالت خود را در انعکاس واقعيت توليد کالايى مى‌ديد،‌زمينه را براى ايجاد نظام مالى سايه فراهم ديد و با به خدمت گرفتن دستاوردهاى مهندسى مالى به اهرمى کردن هرچه بيشتر محيط براى کسب سود هرچه بيشتر مبادرت ورزيد و هنجارخاى بازارهاى اصيل ماليو بازارهاى کالايى را در هم نورديد.

ايجاد بازارهاى تاريک راه را براى توليد ثروت کاغذى،‌جولان پولشويان و کازينونشينان و سفته بازان که مافع مقرره خود را در اقتصاد سالم نمى‌بينند و طبعا آن را برنمى‌تابند،‌ هموار ساخت و به اين ترتيب دست اين قبيل مشارکت‌کنندگان بازار را براى هرگونه دستکارى قيمت بازگذاشت. خلق مسلسل‌وار اعتبار بر اساس اعتبار هزينه سنگينى بود که الگوى امريکايى سرمايه‌دارى به دليل ناهنجارى‌هاى ماهوى و عارضى و زياده‌خواهى و ويژه‌خوارى به بازارهاى اصيل مالى و بخش حقيقى اقتصاد تحميل کرد و خيل عظيمى از مشکلات از قبيل حباب قيمت‌ها،‌ناتوانى در ارزش‌گذارى دارايى‌ها،‌ديسک و عدم اطمينان، اعسار و افلاس،‌ورشکستگى و بى‌خانمامى، ‌بيکارى و کسادى را به‌جاى گذاشت و اقتصاد جهانى را در گرداب بحرانى عميق گرفتار ساخت.


نظر شما :