شیمون پرز براى مذاکره بر سر ايران به مسکو آمد

۲۷ مرداد ۱۳۸۸ | ۱۹:۰۱ کد : ۵۴۲۵ اخبار اصلی
اسرائیل قصد دارد از روسیه بخواهد که فشارهای بیشتری به تهران وارد آورد تا تهران از پیشرفت برنامه‌های هسته‌ایش پرهیز کند و در تحریم کشورهای غربی علیه ایران که پرونده آن توسط کاخ سفید دنبال می‌شود نیز با دیگر اعضای شورای امنیت همکاری کند.
شیمون پرز براى مذاکره بر سر ايران به مسکو آمد
در حالی که روز جمعه دیمتری مدودف رئیس جمهوری روسیه میهمان آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان بود و مذاکرات گسترده‌ای را با او درباره ایران و آینده برخورد غرب با تهران داشت، امروز مسکو میزبان شیمون پرز رئیس جمهوری اسرائیل است تا این بار از سوی پرز درباره رابطه روسیه با ایران و خواسته‌های دولت اسرائیل از روسیه بشنود. 

 به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس منابع روسی همچنین اعلام کردند، روز سه‌شنبه روسیه میزبان نشست بین‌المللی صلح خاورمیانه است که انتظار می‌رود پرز و مدودف نیز برای مدت کوتاهی در آن شرکت کرده و سپس در ساحل دریای سیاه در سوچی مذاکرات مفصل خود را درباره صلح خاورمیانه و ایران انجام دهند. اسرائیل قصد دارد از روسیه بخواهد که فشارهای بیشتری به تهران وارد آورد تا تهران از پیشرفت برنامه‌های هسته‌ایش پرهیز کند و در تحریم کشورهای غربی علیه ایران که پرونده آن توسط کاخ سفید دنبال می‌شود نیز با دیگر اعضای شورای امنیت همکاری کند.
 
در نشست روز جمعه که میان مرکل و مدودف انجام شده بود، صدر اعظم آلمان از رئیس جمهوری روسیه گله کرده بود که مسکو در حمایت از دولت ایران فقط منافع خود را می‌بیند و به مصالح جهانی توجهی نمی‌کند. 

 وی از رئیس جمهوری روسیه خواسته بود که در اعمال تحریم‌های بیشتر علیه تهران بر سر برنامه‌های هسته‌ای ایران همکاری بیشتری با جامعه جهانی داشته باشد.
 روز شنبه منابع خبری گزارش دادند، کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر گسترش تحریم‌ها علیه ایران به توافق رسیده‌اند و تصمیم دارند در صورتی که مذاکرات بر سر پرونده هسته‌ای ایران تا ماه سپتامبر به نتیجه نرسد تحریم‌های تازه‌ای را هم‌گام با ایالات متحده امریکا علیه تهران اعمال کنند. 

 تحریم بنزین، تحریم تجهیزات لازم برای تولید و استخراج نفت، منع پرواز هواپیماهای ایرانی به فرودگاه‌های اروپا و جلوگیری از تردد کشتی‌های ایرانی در آب‌های آزاد جهانی از جمله این تحریم‌ها اعلام شده است. طراح اصلی این سلسله تحریم‌ها ایالات متحده است که قصد دارد با تحریم بنزین کلید نخست آن را علیه تهران بزند. ایالات متحده دو هفته پیش اعلام کرده بود که این طرح را با متحدان اروپایی اش هماهنگ کرده است. این تحریم‌ها با استقبال اسرائیل رو به رو شده است. 

 از سوی دیگر و در حالی که روز یکشنبه 25 مرداد مایکل اورن سفیر اسرائیل در ایالات متحده امریکا احتمال حمله هوایی از سوی اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران را رد کرده بود، جیم هایمز نماینده کنگره امریکا که از روز یکشنبه برای دیدار از اسرائیل به سرزمین اشغالی سفر کرده است، به خبرگزاری وست‌پورت گفت: «مقام‌های اسرائیلی به من گفتند که توانایی از بین بردن توان هسته‌ای ایران را دارند اما اکنون این گزنیه در اولویت ندارند.» 

وی که پس از دیدار با نمایندگان مذهبی یهودیان اسرائیل با این خبرگزاری صحبت کرده است، همچنین گفت: «گزینه نظامی آخرین راه حل است و اکنون این گزینه مطرح نیست.» مقام‌های اسرائیلی معتقدند حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران شاید از توانایی ایران برای رسیدن به تکنولوژی هسته‌ای نکاهد اما زمان آن را به تعویق خواهد انداخت. در مقابل کشورهای غربی معتقدند هر گونه حمله نظامی به ایران عواقب وخیمی در بر خواهد داشت و ممکن است منطقه را وارد یک بحران بسیار سخت و غیر قابل جبران کند.     

نظر شما :