سیاست خارجی در کلام مسئولین

۳۰ مرداد ۱۳۸۸ | ۲۱:۱۶ کد : ۵۴۴۰ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
سیاست خارجی در کلام مسئولین

نماینده‌ ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دبير کل مجمع جهانى تقريب مذاهب، رییس دولت، سفیر ایران در افغانستان، فرمانده نیروی مقاومت بسیج و مشاور عالی رهبری مقام هایی هستند که در هفته گذشته صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.

ايران براى گفتگو با امريکا شرطى ندارد

آيت‌الله تسخيرى گفت: برنامه هسته‌اى ايران صلح‌آميز است و در چارچوب قوانين آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى اداره مى‌شود و در اين چارچوب، ايران از حق برخوردارى از برنامه هسته‌اى صلح‌آميز چشم‌پوشى نمى‌کند.

دبير کل مجمع جهانى تقريب مذاهب با تاکيد بر اينکه ايران براى گفتگو با امريکا شرطى ندارد، افزود: اما ايران گفتگوى توطئه‌آميز و تعيين شروط غيرقابل اجرا را رد مى کند.

تسخيرى در گفت‌و‌گو با روزنامه الخليج امارات، گفت: اسلام اجازه داشتن سلاح هسته‌اى را نمى‌دهد و رهبر انقلب درباره حرام بودن دستيابى به سلاح هسته‌اى فتوا داده است.

اشتباه اروپایی ها اين است که موضوعات مربوط به ايران را از هم تفکيک مى‌کنند

سفیر ایران در کابل در پاسخ به سوالى در مورد بحث همکارى جمهورى اسلامى ايران و ايتاليا در موضوع افغانستان گفت: اروپايى‌ها با يک اشتباه مواجه‌اند و آن اين است که موضوعات مربوط به ايران را از يکديگر تفکيک مى‌کنند در حالى که همه‌ى موضوعات به هم ربط دارند.

وى اضافه کرد: ناتو نيز در اين زمينه انتظاراتى از کشورهاى همسايه دارد که مورد بررسى قرار مى‌گيرد و ايتاليا نيز که عضوى از ناتو است با ما داراى رابطه‌ى خوبى است؛ البته در برخى از مسائل اشتباهات مقامات انگليسى را مرتکب شدند که ما اعتراضاتى به اين مساله کرديم.

فدا حسین مالکى ادامه داد: بر اين اساس مبارزه با اين مساله يک عزم بين‌المللى را مى‌خواهد که اگر غير از اين باشد ما مسئوليت حفظ جوانان خودمان را داريم و مسووليت حفظ و حراست جوانان اروپايى بر عهده‌ ما نيست.

غربی ها تلاش می کنند مردم را در مقابل مردم قرار دهند

طائب فرمانده نیروی مقاومت بسیج گفت: غربی ها اکنون تلاش می کنند مردم را در مقابل مردم و نخبگان کشور را در مقابل نخبگان قرار دهند و با دولت سازی و ملت سازی سعی می کنند مهار داخلی آنان تحقق یابد اما ملت همواره ایستادگی می کنند.

امروز که با شکست مواجه شده ايد، پيغام مى فرستيد و خواهان روابط هستيد 

محمود احمدى نژاد در هفتمين همايش بين المللى گراميداشت هفته جهانى مساجد در پاسخ به آنچه دخالت برخى از قدرت هاى بزرگ در فضاى بعد از انتخابات رياست جمهورى نامید، گفت: اين بار آشکارا در امور داخلى ايران دخالت کرديد و به خيال خام خود فکر کرديد، مى توانيد به ملت و نظام جمهورى اسلامى خدشه اى وارد کنيد اما ملت ايران در محاسبات معادلات خود شما را به حساب نمى آورد.

وى اظهار داشت: سى سال ملت ايران و جمهورى اسلامى با بزرگوارى و کرامت با شما برخورد کرد و البته در اين سى سال هرجا که خواستيد با ابزار رسانه، پول و زور و تزوير عليه اين ملت و نظام اقدامى انجام دهيد به فضل الهى با شکست مواجه شديد.

رييس دولت گفت: ما هم معتقد به روابط دوستانه هستيم اما برپايه عدالت. البته بايد درخصوص اقدامات اخير خود پاسخگو باشيد و حساب پس بدهيد. ما به خوبى مى دانيم که اين سروصداهايى که در دنيا به راه انداخته ايد نشانه اقتدار نيست بلکه نشانه ضعف و اضمحلال شما است.

اگر از دخالت دست برندارید سیلی می خورید

محمود احمدی نژاد با اشاره به دخالت‌هاى کشور انگليس در حوادث اخير پس از انتخابات خطاب به بدخواهان ملت گفت: ملت ايران 30 سال با بزرگوارى و کرامت با شما برخورد کرده است اما اگر دست از دخالت هايتان بر نداريد چنان سيلى به بدخواهان خود خواهد زد که راه خانه شان را گم کنند.

وجود اردوگاه منافقين در خاک عراق، در شان مناسبات دو کشور نبود

منوچهر متکی گفت: وجود اردوگاه منافقين در خاک عراق، در شان مناسبات رو به رشد و حسنه‌ دو کشور نبود و تهران خواهان بازگرانيدن آن گروه از منافقينى است که مرتکب جنايت شده و از طريق پليس بين‌الملل تحت تعقيب مى‌باشند.

عوامل تامین امنیت کشور

سید یحیی رحیم صفوی مشاور عالی رهبری یکی از توطئه های دشمنان را القای عدم ثبات سیاسی برای مردم ایران خواند و نقش بسیجیان را در این برهه اززمان روشنگری با بیان ادله قوی دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران با داشتن رهبری حکیم ، شجاع و فرزانه و با داشتن سپاهی چند صد هزار نفره قدرتمند و آموزش دیده و مجهز و با فرماندهان لایق و خردمند و بسیج چند میلیون نفری تضمین کننده امنیت پایدار در داخل کشور و آماده مقابله با تهدیدات خارجی می باشد و دشمنان فرا منطقه ای هم بخوبی ضعف ها و شکست های خود را در عراق، افغانستان و جنگ 33 روزه لبنان و 22 روزه غزوه می دانند.

تکذیب آمادگی ایران برای مذاکره‌ بدون پیش‌شرط با غرب

علی اصغر سلطانیه نماینده‌ ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی،‌ اعلام آمادگی ایران را برای مذاکره‌ «بدون پیش‌شرط» با غرب تکذیب کرد. پیش از این در سیمای جمهوری اسلامی، به نقل از وی اعلام شده بود که ایران برای ادامه‌ مذاکرات هسته‌ای «بدون پیش‌شرط» با غرب اعلام آمادگی کرده است.


نظر شما :