نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته

۲۹ مرداد ۱۳۸۸ | ۱۷:۴۵ کد : ۵۴۴۱ آسیا و آفریقا
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته

کره‌شمالى: درهاى مذاکره با آمريکا باز است

مقام‌هاى کره‌شمالى براى نخستين بار به‌صورت مستقيم تمايل خود را براى مذاکره با آمريکا اعلام کردند. کيم يونگ‌ايل، معاون وزير خارجه کره‌شمالى در نشستى خبرى در پاسخ به سؤالى درباره امکان گفت‌وگو با آمريکا گفت: ما هميشه درها را براى مذاکره باز نگه داشته‌ايم.

 امکان بهبود روابط مسکو و کی یف وجود ندارد

رئیس جمهوری روسیه گفت که با مدیریت کنونی رهبران اوکراین امکان بهبود در روابط مسکو و کی یف وجود ندارد.

دیمیتری مدودف در یک کنفرانس مطبوعاتی و پس از مذاکره با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در شهر سوچی در حاشیه دریای سیاه گفت: مادامی که رهبران کنونی اوکراین بر این کشور حکومت می کنند، امیدی به بهبود روابط مسکو و کی یف وجود ندارد.

سفر هيات آمريکايى به ليبى به رياست سناتور مک کين

هياتى آمريکايى به رهبرى سناتور جان مک کين با قذافی رهبر ليبى ديدار و دو طرف در مورد تبادل تجهيزات دفاعى غيرکشنده بحث و تبادل نظر کردند.

اين سفر و پيشنهاد واشنگتن براى ارائه تجهيزات نظامى، نشانه ديگرى از بهبود روابط اين دو کشور است. همچنین قذافی قرار است در ماه اوت برای اولین بار به امریکا برود.

چاوز مصمم به خرید تسلیحات از روسیه است

معاون نخست وزیر روسیه گفت: مسکو به توسعه همکاری فنی- نظامی روسیه و ونزوئلا یقین دارد و کاراکاس نیز مصمم به پیگیری برنامه هایش برای خرید مقدار زیادی از تسلیحات و جنگ افزارهای روسی است.

سال آينده تنها نيروهاى آمريکايى در عراق باقى خواهند ماند

ارتش آمريکا اعلام کرد که با خروج نيروهاى انگليسى، رومانيايى و استراليايى از عراق، نام نيروهاى چند مليتى مستقر در عراق به "نيروهاى آمريکايى" تغيير خواهد کرد.

سرگرد خوزه لوئيس سخنگوى ارتش آمريکا در عراق اعلام کرد: ارتش آمريکا با نام جديد در ابتداى ژانويه آينده در عراق تلاش خود را آغاز خواهد کرد، يعنى هيچ نيروى بين‌المللى ديگرى در عراق باقى نخواهد ماند و تنها 130 هزار نظامى که همه نيروى آمريکايى هستند، در عراق خواهند بود.

پيشنهاد کردهاى عراق به مالکى

برخى از رهبران سياسى کرد عراق به رهبران حزب الدعوه پيشنهاد دادند که در صورت چشم پوشى نورى مالکى از مساله‌ کرکوک، از وى براى تصدى پس نخست وزيرى براى دومين بار حمايت خواهند کرد.

ژاپن از رکود اقتصادى خارج شد

اقتصاد ژاپن پس از يک سال مجددا با رشد 0.9 درصدی مواجه و اين کشور موقتا از بدترين رکود اقتصادى خود طى چندين دهه اخير خارج شد.

به گزارش الجزيره، نرخ رشد اقتصادى ژاپن در سه ماهه دوم سال جارى ميلادى بر مبناى گزارش دولت اين کشور که در روز دوشنبه 17 اوت انتشار يافت، به 0.9 درصد رسيد که اين مساله بيانگر اين است که اين کشور پس از پشت گذاشتن چند دوره 3 ماهه رکود مجددا دوره‌اى از رشد مثبت اقتصادى را تجربه مى‌کند.

برخى کشورهاى منطقه‌ از تروريسم در عراق حمايت مى‌کنند

سايت اينترنتى شباب العراق به نقل از قاسم عطا سخنگوى فرماندهى عمليات بغداد گزارش داد: گروه‌هاى تروريستى از سوى برخى کشورهاى منطقه‌ حمايت مى‌شوند تا به اهداف‌ انتخاباتى‌شان دست يابند و اين گروه‌ها در راستاى بى‌ثبات سازى کشور و نابودى اعتماد شهروندان به نيروهاى امنيتى تلاش مى‌کنند.

آماده باش ويژه ارتش کره شمالى همزمان با مانور مشترک کره جنوبى - آمريکا

کره شمالى روز دوشنبه پس از تقريبا 18 ماه تنش در روابط اين کشور با کره جنوبى در تازه‌ترين موضع آ‌شتى جويانه خود اعلام کرد با برنامه تجديد ديدار و اتحاد دوباره خانواده‌هاى کره‌اى که به خاطر مرزبندى دو کره از يکديگر جدا افتاده‌اند و همچنين با از سرگيرى فعاليت بخش گردشگرى دو کشور موافق است.

با اين وجود کره شمالى اخيرا اعلام کرده است به دليل مانور مشترک نظامى کره جنوبى و آمريکا - که از دوشنبه آغاز شد - ارتش خود را به حالت "آماده‌ باش ويژه" درآورده است.

هزینه سه میلیارد دلاری بغداد برای کنترل مرزهای عراق

نخست وزیر عراق از هزینه سه میلیارد دلاری این کشور در راستای کنترل امنیت مرزها با کشورهای همسایه خبر داد.

حمايت ژنرال دوستم از کرزى در انتخابات افغانستان

دوستم که در ترکيه در تبعيد به سر مى‌برد، روز يکشنبه به افغانستان بازگشت. وى در جمع هوادارانش در زادگاه خود در شهر "شيبرقان" اظهار داشت: ما نياز داريم با حامد کرزى به سمت آينده برويم.

قذافى رييس جمهور سودان را به نشست سران آفريقا دعوت کرد

رييس جمهور سودان دعوتنامه‌اى را از رييس جمهور ليبى براى حضور در نشست سران رهبران آفريقا براى حل مناقشات اين قاره که قرار است اواخر اين ماه در طرابلس برگزار شود، دريافت کرد. عمر البشير رييس جمهور سودان همچنين در مراسم چهلمين سالگرد انقلاب ليبى شرکت خواهد کرد.

دیدار مالکی با اسد

نخست وزیر عراق و رئیس جمهوری سوریه در دمشق راه های توسعه روابط و همکاری راهبردی میان دو کشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

نوری المالکی و بشار اسد در این دیدار، سازوکارهای مناسب برای تضمین اجرای توافقنامه های امضا شده و راه های توسعه روابط و همکاری راهبردی میان دو کشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.


نظر شما :