ايران، عربستان و بعثی‌ها متهمان دخالت در درگیری‌های یمن

۲۹ مرداد ۱۳۸۸ | ۰۴:۱۲ کد : ۵۴۴۹ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
در حالی که خبرگزاری های ایرانی عربستان و بعثی ها را متهم می کنند که در نبرد دولت یمن با شبه نظامیان الحوثی دخالت دارد، دولت یمن تلویحا ایران را متهم کرده که در این نبرد از شبه نظامیان الحوثی علیه ارتش یمن حمایت می‌کند.
ايران، عربستان و بعثی‌ها متهمان دخالت در درگیری‌های یمن

نبرد یمن با شبه نظامیان الحوثی در استان صعده رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته است. این جنگ اکنون بیش از یک ماه است که شدیدتر شده و هر روز هم بر ابعاد آن افزوده می‌شود.

خبرگزاری‌ها و منابع اصولگرای ایرانی ردپایی از دولت عربستان سعودی و بعثی‌های مستقر در یمن را در این نبردها گزارش داده‌اند که چندان هم دور از واقعیت نمی‌تواند باشد. چرا که از نگاه عربستانی‌ها جریان الحوثی یک جریان شیعی تندرو است که در مرزهای جنوبی عربستان قصد تشکیل یک منطقه خودمختار با حاکمیت شیعی را دارد. گرچه برخی کارشناسان عرب معتقدند، عربستان در چنین شرایطی نمی‌تواند از ارتش یمن حمایت کند چرا که به خوبی می‌داند که به سرعت از سوی افکار جهانی در مظان اتهام از حمایت‌های طائفه‌ای قرار خواهد گرفت و این به ضرر دولت عربستان است. علاوه بر آن به هیچ عنوان مایل نیست مرزهای خود را با دخالت در این نبرد ناامن کند. چرا که به محض دخالت در چنین نبردهایی گروه‌های درگیر تحریک شده و علیه عربستان دست به مقابله به مثل می‌زنند.

وجود بعثی‌ها را هم می‌توان تا اندازه‌ای پذیرفت چرا که پس از سقوط رژیم بعثی در سال 2003 در عراق بسیاری از بعثی‌ها از جمله فرماندهان و درجه‌داران ارشد این رژیم در یمن مستقر شدند که با رنجش جامعه جهانی و دولت عراق نیز مواجه شد. حضور بعثی‌ها در عراق به اندازه‌ای جدی بود که جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق دو سال پیش گفت که بر اساس اطلاعاتی که در اختیار دارد عزت ابراهیم الدوری رهبر کنونی حزب منحل شده بعث و یکی از رهبران اصلی فعالیت‌های تروریستی عراق در یمن ساکن است.

اما از روز چهارشنبه 28 مرداد حملات ارتش یمن به شبه نظامیان الحوثی بسیار شدیدتر شده است. شدت این حملات را شبکه‌های خبری به خوبی نشان داده‌اند. چندين منطقه از استان کوهستانى الصعده شاهد تشديد درگيرى‌ها بين ارتش و شورشيان هوادار الحوثى به رهبرى عبد الملک الحوثى است. منابع امنيتى يمن اعلام کرده‌اند که طرفداران الحوثى حضور خود در اين استان را طى ماه‌هاى اخير گسترش داده و برخى جاده‌هاى مهم را به کنترل خود درآورده‌اند. برخى قبايل هوادار دولت نیز در نبرد عليه گروه الحوثى شرکت دارند.

در همین حال شدت درگیری‌ها نشان می‌دهد که توان نظامى گروه الحوثى بسیار تقویت شده است. برخى منابع از تسلط اين گروه بر منطقه سقيم پس از نبردهاى سنگين با نيروهاى دولتى خبر دادند. گروه الحوثى هم خبر بازپس‌گيرى منطقه الحسامه از سوى نيروهاى دولتى را تکذيب کرد.

در همین رابطه شبکه العالم گزارش داد که گروه الحوثى رياض را متهم کرده که عملا در جنگ ميان اين گروه و ارتش يمن مشارکت دارد. در بيانيه گروه الحوثى آمده است که يک گردان نظامى از دايره امنيت مرکزى يمن از طريق منطقه الخوبه با هماهنگى قبلى فرمانده منطقه وارد خاک عربستان و در نزديکى منطقه الحصامه مستقر شده و هدف از اين اقدام حمله به خاک يمن از طريق عربستان است.

گروه الحوثى تاکيد کرده است، ما هرگونه تجاوز از خاک عربستان به خاک يمن را تجاوز به حقوق مردم يمن و بى توجهى به حاکميت آن تلقى مى کنيم و به هر تجاوزى از هر مکان يا هر طرفى که باشد پاسخ داده خواهد شد.

در مقابل دولت یمن تلویحا ایران را متهم کرده که از شبه نظامیان الحوثی حمایت می‌کند. خبرگزاری یمنی، سبا به نقل از حسن اللوزی، سخنگوی دولت یمن مدعی شد، بسیار متاسفم که بگویم شبکه‌های العالم، الکوثر و رادیو تهران به طور صریح از شبه نطامیان الحوثی حمایت می‌کنند و ما همه می‌دانیم این شبکه از سوی چه کسانی تامین و حمایت می‌شود. به اعتقاد ما کاری که این شبکه‌ها می‌کنند دخالت در امور داخلی یمن است.

وی هر گونه مشارکت نظامیان سابق عراقی در عملیات علیه حوثی‌ها را رد کرد.

گفتنی است روز سه‌شنبه دعلی عبدالله صالح رئیس جمهوری یمن شخصا به استان صعده آمد و از نزدیک چگونگی انجام عملیات سرکوب شبه نظامیان الحوثی را دنبال کرد.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :