فشار غرب به البرادعى براى افشاى اطلاعات منتشر نشده‌اش عليه ايران

۲۹ مرداد ۱۳۸۸ | ۰۰:۰۷ کد : ۵۴۵۱ اخبار اصلی
دولتمردان کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایالات متحده به تازگی فشارهای مضاعفی را بر محمد البرادعی وارد کرده‌اند تا وی را وادار کنند اطلاعات منتشر نشده و حساس خود را درباره پرونده هسته‌ای ایران منتشر کند. در همین حال اسرائیل نیز سازمان بین‌المللی انرژی اتمی را به کوتاهی در برابر ایران متهم کرده است.
فشار غرب به البرادعى براى افشاى اطلاعات منتشر نشده‌اش عليه ايران
 اسرائیل بازرسان سازمان بین المللی آزانش انرژی اتمی را متهم کرد که در برابر آنچه این رژیم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نامیده، کوتاهی کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از روزنامه اسرائیلی هاآرتص، یکی از منابع نزدیک به دولت اسرائیل که نخواست نامش فاش شود، به این روزنامه گفته است که دولت اسرائیل از سازمان بین‌المللی انرژی اتمی شکایت کرده که این سازمان از انتشار اطلاعات مربوط به چند ماه اخیر خود که نشان می‌دهد ایران هزینه‌های جدیدی را برای دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی و برنامه‌های هسته‌ای صرف کرده، امتناع کرده است.

محمد البرادعی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی که در ماه دسامبر گذشته ریاستش بر این سازمان پایان یافت، گفته بود، بازرسان آژانش هیچ مدرکی که نشان دهد ایران قصد توسعه برنامه‌های هسته‌ای خود برای رسیدن به سلاح هسته‌ای باشد، به دست نیاورده است.

اما هاآرتص مدعی شد که دولت اسرائیل می‌گوید به شواهد تازه‌ای دست یافته که نشان می‌دهد سازمان انرژی اتمی به اسناد طبقه‌بندی‌ای دست یافته که توسط بازرسان خود سازمان نوشته شده و به امضای رئیس بازرسان این سازمان در ایران نیز رسیده که نشان می‌دهد ایران مقاصد تسلیحاتی در برنامه‌های هسته‌ای خود دنبال می‌کند. به گفته این منبع هنوز این گزارش نهایی نشده، اما سازمان انرژی اتمی این گزارش را از اساس رد کرده است.

در همین حال دولتمردان کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایالات متحده به تازگی فشارهای مضاعفی را بر محمد البرادعی وارد کرده‌اند تا وی را وادار کنند اطلاعات منتشر نشده و حساس خود را درباره پرونده هسته‌ای ایران منتشر کند.

اسرائیل در گذشته همواره از البرادعی انتقاد می‌کرد که در برابر ایران بیش از اندازه نرمش نشان می‌دهد و در برابر بسیاری از رفتارهای تهران سهل‌انگاری می‌کند. این رژیم در سال 2007 خواستار عزل البرادعی از سمت ریاست سازمان بین‌المللی انرژی اتمی شده بود.

اسرائیل تنها کشور خاورمیانه است که از سلاح هسته‌ای بهره می‌برد و با حمایت ایالات متحده توانسته است که به گسترش تسلیحات کشتار جمعی خود دست بزند. ایران نیز دومین کشور خاورمیانه محسوب می‌شود که توانسته به انرژی هسته‌ای دست یابد. غرب و اسرائیل همواره تهران را متهم کرده‌اند که به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است اما ایران همواره تاکید کرده که انرژی هسته‌ای را تنها برای اهداف صلح‌آمیز از جمله تولید برق می‌خواهد و به هیچ عنوان به دنبال منافع نظامی از این تکنولوژی نیست.

تنش در روابط ایران با غرب و اسرائیل زمانی به اوج خود رسید که محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت ایران خواستار محو اسرائیل از روی نقشه شد. اظهار نظری که اسرائیلی‌ها از آن تعبیر سوء کرده و با سوء استفاده از آن جامعه جهانی را برای اعمال فشارهای بیشتر علیه ایران تحریک کردند.


نظر شما :