گزارش ژنرال مک‌کریستال از افغانستان

این جنگ به سادگی شکست می‌خورد

۰۴ مهر ۱۳۸۸ | ۱۳:۱۷ کد : ۵۷۵۹ آسیا و آفریقا
فرمانده ارشد امریکا و ناتو در افغانستان گزارشی ارائه داده است که در آن هشدار داده است که جنگ در افغانستان نیازمند نیروهای بیشتر طی سال آینده خواهد بود و در غیر این‌صورت 8 سال جنگ در این میدان نتیجه‌ای به جز شکست نخواهد داشت.
این جنگ به سادگی شکست می‌خورد

او گزارش 66 صفحه‌ای خود را در تاریخ 30 آگوست به رابرت گیتس تحویل داد و این گزارش درحال حاضر توسط اوباما و تیم امنیت ملی در حال بررسی است.

هرچند که نکات ناامیدکننده بسیاری در این گزارش جای گرفته است اما در بخشی از آن آمده است: "درحالی که وضعیت بسیار جدی است اما هنوز پیروز شدن در این جنگ غیر ممکن نیست." اما وی همچنین هشدار می‌دهد که بدون اعزام نیروهای جدید و جایگزینی سریع یک استراتژی جدید در افغانستان شکست محتمل خواهد بود. مک‌کریستال دولت افغانستان را دولتی سردرگم می‌داند که فساد و نیروهای خارجی این شرایط  را ایجاد کرده‌اند.

در این گزارش همچنین به اطلاعات جدیدی از شورشیان طالبان اشاره شده است. وی آنها را دشمنی قدرتمند و کارکشته می‌نامد که از تبلیغاتی بسیار مدرن استفاده می‌کنند و به طور سیستماتیک به داخل زندان‌های افغانستان رسوخ کرده و اعضای خود را آزاد می‌کنند.

ارزیابی ارائه شده توسط مک‌کریستال یکی از چند گزینه‌هایی است که کاخ سفید در دستور کار قرار داده و درحال بررسی آن است. چنین گزارشی ممکن است به یک چالش ملی تبدیل شود و قانون‌گذاران دموکرات را مجاب کند تا به افزایش تعداد نیروهای امریکایی در میدان جنگی که همه را خسته کرده است تن دهند.

اوباما هفته گذشته اعلام کرد که تا زمانی که به طور مشخص استراتژی جدید بررسی نشود دستور اعزام نیروهای جدید به افغانستان را صادر نخواهد کرد.

مک‌کریستال در این گزارش تاکید می‌کند که او به نیروهای بیشتر در افغانستان نیاز دارد اما این نیروها را نه برای از بین بردن شورشیان و یا کنترل مناطق زندگی آنها می‌خواهد بلکه نیروهای بیشتر را برای حمایت بیشتر از افغان‌ها نیاز دارد.

وی در این گزارش پیشنهاد می‌دهد تا نیروهای امنیتی افغانستان نیز افزایش یابد. هدف نهایی در این گزارش افزایش نیروهای خارجی در این کشور از 92 هزار نفر به 134 هزار نفر تا دسامبر سال 2011 است. البته مک‌کریستال درصدد است تا این ضرب‌العجل را به سال 2010 کاهش دهد.

در این گزارش همچنین آمده است که مک‌کریستال خواهان افزایش نیروهای ارتش افغان به 240 هزار نفر و پلیس به 160 هزار نفر است اما در این گزارش نیامده است که ضرب‌العجل این هدف چه تاریخی است.

در بخش دیگری از این گزارش سازمان‌های اطلاعاتی پاکستان و افغانستان هدف قرار گرفته‌اند. مک‌کریستال در گزارش خود ادعا می‌کند که این سازمان‌ها با گروه‌های شورشی طالبان در ارتباطند و آنها را آموزش داده و یا کمک‌های مادی می‌رسانند.

پس از علنی شدن این گزارش، مقامات ارشد پنتاگون اعلام کردند که ارزیابی افشاگرانه ژنرال مک‌کریستال، که در آن از احتمال شکست این عملیات در صورت عدم اعزام نیروهای بیشتر به امریکا سخن گفته شده است تنها داده دیگری است که می‌تواند مورد بررسی و پردازش قرار بگیرد.

شرایط جنگ در افغانستان پس از انتخابات وارد فاز جدیدی شده است. یکی از اعضای ارشد پنتاگون معتقد است که نتیجه جنگ در افغانستان هنوز مشخص نیست، چراکه اکنون چالش‌های جدید پیش روی امریکا در افغانستان قرار گرفته است.

هنوز مشخص نیست که دولت اوباما با توجه به گزارش ژنرال مک‌کریستال چه استراتژی جدیدی را برای افغانستان پیاده خواهد کرد، اما برخی از مقامات ارشد کاخ سفید معتقدند که این گزارش بیش از اندازه رسانه‌ای شده است. درحالی که کاخ سفید می‌خواهد تصمیمی جدی در ارتباط با افغانستان اتخاذ کند، ارزیابی مک‌کریستال توجه همگان را به خود جلب کرده است.

کاخ سفید نگران است که جر و بحث سال 2007 در ارتباط با عراق تکرار شود. در آن زمان ژنرال دیوید پترائوس از عراق به واشنگتن آمد و کنگره دیدگاه‌های او را بسیار ارج نهاد و در همان راستا گام برداشت.

این درحالی است که کاخ سفید بارها از ژنرال مک‌کریستال خواسته بود تا نیروهای بیشتری برای افغانستان درخواست نکند.

فرمانده جديد ارتش آمريکا در افغانستان، دستور بازبينى 60 روزه کل ماموريت‌هاى نظامى ارتش آمريکا را براى يافتن راه‌هاى بهتر در راستاى جدا کردن شبه‌نظاميان از مردم عادى صادر کرده است.

طى چند روز آينده ژنرال استنلى مک کريستال، فرمانده جديد نيروهاى آمريکايى در افغانستان قرار است براى ديدار با مقامات استانى، مردم و نيروهاى آمريکايى و ائتلاف در اين کشور به چندين سفر برود. اين در حالى است که کارشناسان متخصص امور ضد‌تروريستى درون و خارج دولت نيز به بازبينى کلى ماموريت‌هاى نظامى آمريکا در افغانستان کمک مى‌کنند.

اگرچه اين بازبينى در مراحل اوليه خود به سر مى‌برد، اما ژنرال مک کريستال پيش‌تر قول داده بود که مبارزه عليه شبه نظاميان و افراطيون در افغانستان را فراتر از فعاليت‌هاى صرفا نظامى گسترش بدهد.

وى در جلسه‌ تاييد صلاحيتش در سناى آمريکا گفته است: معيار کارآمدى و مؤثر بودن اين نخواهد بود که ما چه تعداد از دشمنان را کشته‌ايم بلکه اين است که چه تعداد از مردم افغانستان را در برابر خشونت محافظت کرده‌ايم.

ديروز همچنين مشاور امنيت ملى آمريکا به‌منظور آنچه ارزيابى راهبرد جديد آمريکا بر ضد‌شبه نظاميان طالبان اعلام شد، به افغانستان رفت. جيمز جونز عصر ديروز با حامد کرزى رئيس‌جمهورى افغانستان و برخى ديگر از نامزدهاى انتخابات رياست‌جمهورى اين کشور ديدار کرد.

جيمز جونز مشاور امنيت ملى باراک اوباما رئيس‌جمهورى آمريکاست و مقامات واشنگتن روز دوشنبه اعلام کردند وى به کشورهاى پاکستان و هند نيز سفر خواهد کرد. اين مقامات همچنين اعلام کردند جيمز جونز در افغانستان با مقامات محلى، ديپلمات‌هاى آمريکايى، نيروهاى نظامى و نمايندگان کشورهايى که در کنار نظاميان آمريکايى در جنگ افغانستان شرکت دارند ديدار خواهد کرد.

مايک همر، سخنگوى شوراى امنيت ملى آمريکا اعلام کرد بنا به درخواست رئيس‌جمهورى، جيمز جونز مشاور عالى امنيت ملى آمريکا قرار است در جريان سفر به افغانستان و پاکستان روند اجراى رويکرد جامع و جديد اين کشور را مورد ارزيابى قرار دهد.


نظر شما :