چشم اندازی مبهم برای روابط ایران و مصر

۱۲ آبان ۱۳۸۸ | ۱۶:۰۰ کد : ۶۰۱۰ گفتگو
هر چند شرایط فعلی زمینه مساعدی برای بهبود روابط تهران و قاهره فراهم نمی‌کند اما نتیجه مذاکرات ایران و امریکا می‌تواند بسیاری از زوایای این رابطه را تغییر دهد ...
چشم اندازی مبهم برای روابط ایران و مصر

دیپلماسی ایرانی: همزمان با برگزاری ششمین اجلاس وزرای کشور همسایگان عراق در شرم الشیخ مصر و شرکت وزیر کشور ایران در این اجلاس زمزمه‌هایی از احتمال بهبود روابط تهران و قاهره شنیده می‌شود، در داخل ایران این تصویر میان تحلیل‌گران منطقه‌ای وجود دارد که اگر اراده سیاسی در مسئولین دو کشور برای آغاز روابط و بهبود آن شگل گیرد می‌تواند به آینده روابط امید داشت، در همین حال برخی صاحب نظران در داخل ایران رابطه ایران و مصر را با توجه به اقتدار و جایگاه مصر در میان کشورهای اسلامی خاورمیانه حلقه مفقوده‌ای در اتحاد کشورهای مسلمان می‌پندارند که باید هرچه زودتر برقرار شود.

اما واقعیت فعلی حکایت از وجود موانع مختلف سیاسی در مسیر برقراری این رابطه دارد، موانعی که به گفته محمد علی مهتدی، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه ریشه در اراده و خواست ایالات متحده امریکا دارد.

به گفته او با توجه به این واقعیت که در شرایط کنونی امریکا خواستار بهبود روابط تهران و قاهره نیست نمی‌توان چشم انداز مثبتی برای روابط دو کشور متصور بود.

از نظر این تحلیل‌گر این‌که مصر در وضعیت سیاسی حاکم بر منطقه علی رغم همسایه نبودن با عراق میزبان اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه عراق می‌شود و نقشی در مسائل عراق بر عهده می‌گیرد خود نشانه بارزی از میل امریکا به بازی مصر در تحولات منطقه و به ویژه عراق است.

از سوی دیگر وی در ارتباط با روابط ایران و مصر در آینده نزدیک نیز به نتیجه مذاکرات ایران و امریکا اشاره می‌کند، در واقع او و برخی دیگر از تحلیل‌گران بر این باورند که هر چند شرایط فعلی زمینه مساعدی برای بهبود روابط تهران و قاهره فراهم نمی‌کند اما نتیجه مذاکرات ایران و امریکا می‌تواند بسیاری از زوایای این رابطه را تغییر دهد و در نهایت باید در انتظار نتایج مذاکرات ایران و امریکا بود چراکه تا پیش از مشخص شدن این نتایج قضاوت در مورد آینده روابط ایران و مصر نیز دشوار است.

در سوی دیگر نگرانی کشورهای عربی خاورمیانه از احتمال نزدیکی ایران به ایالات متحده امریکا وجود دارد که با اندک تحولی در این ارتباط رو به فزونی می‌گذارد، با وجود این نگرانی‌ها نمی‌توان دشواری هرگونه تصمیم‌گیری پیرامون بهبود روابط ایران و مصر را از نظر دور داشت.

آن‌چه با وجود همه دشواری‌ها و موانع سیاسی بر سر راه آغاز رابطه ایران و مصر امیدوار کننده می‌نمایند میل به تنش‌زدایی در منطقه است که علی رغم افزایش تنش‌ها میان ایران و کشورهای عربی در حال رشد به نظر می‌رسد، با اتکا به تمایل رو به رشد تنش زدایی در منطقه می‌توان زمینه‌های بهبود رابطه میان ایران و مصر را توسعه داد اما دو کشور در این رابطه با لحاظ واقعیات سیاسی موجود و دشواری‌های پیش رو بسیار محتاطانه عمل می‌کنند و به این ترتیب نمی‌توان مذاکرات مقامات ایران و مصر را در حاشیه اجلاس همسایگان عراق در مصر چندان تاثیر گذار و تعیین کننده تلقی کرد.


نظر شما :