تلاش ترکيه براى پيوستن ايران به خط لوله گاز ناباکو

۱۲ آبان ۱۳۸۸ | ۱۵:۳۲ کد : ۶۱۶۴ اقتصاد و انرژی
شاید طرح ناباکو دچار تغییر شود. ظاهرا ترکیه به عنوان کلیدی‌ترین کشور در طرح ناباکو قصد دارد ایران را وارد پروژه این خط لوله گاز کند.
تلاش ترکيه براى پيوستن ايران به خط لوله گاز ناباکو

دیپلماسی ایرانی: شاید طرح ناباکو دچار تغییر شود. ظاهرا ترکیه به عنوان کلیدی‌ترین کشور در طرح ناباکو قصد دارد ایران را وارد پروژه این خط لوله گاز کند. تلاش ترکیه در حالی است که هم‌پیمانان غربی ترکیه و به خصوص ایالات متحده امریکا چندان تمایلی به نزدیکی این کشور با تهران ندارند.

ایران پس از روسیه صاحب بیشترین منابع گاز دنیاست. از این رو ترکیه می‌خواهد تا با شرکت ایران در پروژه خط لوله نابوکو، گاز طبیعی خزر از راه ترکیه، بلغارستان، رومانی و مجارستان به اتریش منتقل ‌شود. به همین دلیل هم هست که مقامات این کشور می‌خواهند در سال‌های آتی میلیاردها دلار برای بهبود زیرساخت صنایع تولید انرژی در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

این خبر در جریان سفر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به ایران بازتاب وسیعی یافت. یک مقام بلندپایه ایرانی نیز در همین مورد اعلام کرد که گفت‌و‌گوهایی در همین مورد با شرکت‌های تولید انرژی در اروپا انجام شده است.

در ماه ژوئیه سال جاری میلادی سران پنج کشور ترکیه، اتریش، بلغارستان، رومانی، مجارستان و همچنین نمایندگان اتحادیه اروپا در نشستی در آنکارا شرکت کردند و پایه‌های شروع پروژه خط لوله نابوکو را تصویب کردند. این خط لوله‌ ۳۳۰۰ کیلومتری از روسیه نمی‌گذرد و گاز حوزه دریای خزر را به اتریش می‌رساند. قرار است گاز آذربایجان و ترکمنستان از سال ۲۰۱۴ میلادی به سوی اتریش به حرکت در آید. عدم عبور این خط لوله از روسیه، به اتحادیه اروپا کمک می‌کند تا وابستگی کمتری به انرژی روسیه داشته باشد.

کوشش ترکیه برای نزدیک شدن اقتصادی به ایران و همکاری‌های صنعتی در زمینه انرژی همواره با انتقاد امریکا روبه رو بوده است. مقامات امریکایی همواره در موردهای مشخص، مثل همکاری‌های اقتصادی میان اتریش و سوئیس با ایران هشدار داده‌اند و در برخی موارد حتی جلوی این همکاری‌ها را گرفته‌اند.

اما اردوغان که تنها کشور مسلمان ناتو را رهبری می کند، خواستار همکاری با ایران است و این بار هم در سفرش به تهران سخنان گذشته‌اش را در حمایت از ایران تکرار کرد. وی گفت: «ترکیه تحریم ایران را بخاطر برنامه‌های اتمی‌اش نمی‌پذیرد.»

این در حالی است که ترکیه بهترین روابط را با امریکا دارد و هم‌زمان روابطش را با دیگر کشورهای اسلامی حفظ کرده است. ترکیه می‌خواهد از موقعیت خود به عنوان پلی میان غرب و شرق نهایت استفاده را ببرد و کشورش را تا حد اهرم ارسال انرژی جهان ارتقا بخشد.

اما گویا اتحادیه اروپا نیز چندان مخالفتی با طرح ترکیه برای ورود ایران به نابوکو ندارد. رضا کسایی‌زاده مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران، روز شنبه ۳۱ اکتبر در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری مهر بر این نکته تاکید کرد که به طور قطع بدون گاز ایران اجرای خط لوله نابوکو اجرایی نخواهد شد. مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران درباره آخرین وضعیت حضور ایران در طرح خط لوله نابوکو گفت: «هم اکنون مذاکرات غیررسمی برخی از شرکت‌های اروپایی برای پیوستن ایران به این خط لوله آغاز شده است.»

گرهارد شرودر صدراعظم پیشین آلمان نیز نظرش در این مورد مانند رضا کسایی‌زاده، مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران است. به گزارش خبرگزاری آلمان او می‌گوید که طرح خط لوله نابوکو بدون شرکت ایران نمی‌تواند اجرایی شود و به همین جهت باید اتحادیه اروپا اختلافات سیاسی با ایران را به پایان برساند تا بتواند با ایران به تفاهم برسد. بدین ترتیب به نظر می‌رسد که احتمالا به زودی شاهد شنیدن خبر پیوستن ایران به پروژه ناباکو خواهیم بود. پروژه‌ای که می‌تواند منافع بسیاری را برای ایران به ارمغان آورد.


نظر شما :