ائتلاف مالکى فعلا پيشتاز انتخابات

۲۴ اسفند ۱۳۸۸ | ۲۳:۵۵ کد : ۷۲۰۰ اخبار اصلی
نتایجی که تا کنون از انتخابات عراق به دست آمده نشان‌دهنده‌ پیش بودن ائتلاف دولت کنونی است. پس از آن، دو ائتلاف ائتلاف ملی عراق که احزاب عمده شیعه را در خود جای داده و ائتلاف العراقیه که عملا نماینده سنی‌ها شده، در صدر جدول قرار گرفته‌اند.
ائتلاف مالکى فعلا پيشتاز انتخابات
 

دیپلماسی ایرانی: نتایجی که تا کنون از انتخابات عراق به دست آمده نشان‌دهنده‌ پیش بودن ائتلاف دولت کنونی است. پس از آن، دو ائتلاف ائتلاف ملی عراق که احزاب عمده شیعه را در خود جای داده و ائتلاف العراقیه که عملا نماینده سنی‌ها شده، در صدر جدول قرار گرفته‌اند. 

با وجود گذشت یک هفته از انتخابات پارلمانی عراق، نتایج رسمی این انتخابات هنوز روشن نشده است. در حالی که طبق برنامه‌ریزی اولیه قرار بود پنج‌شنبه گذشته ۱۱ مارس نتایج رسمی اعلام شود. تأخیر در اعلام نتایج به گمانه‌زنی‌ها در باره‌ امکان بروز تقلب در انتخابات دامن زده است.

بنا بر گزارش رسانه‌های عراقی تا روز یکشنبه ۱۴ مارس حدود ۱۴۰۰ شکایت در مورد تقلب و تخلف به کمیسیون انتخابات ارسال شده است.

شمارش آرا تا کنون از پیشی گرفتن ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق حکایت دارد. این ائتلاف می‌گوید که حدود یک‌صد کرسی از مجموع ۳۲۵ کرسی مجلس را به دست آورده است اما آمار رسمی نشان می‌دهد که این ائتلاف بیش از 90 کرسی به دست نخواهد آورد. ۳۲۵ نماینده پارلمانی جدید، نخست‌وزیر را انتخاب خواهند کرد.

ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی از حدود ۴۰ تشکل سیاسی شامل احزاب و گرو‌های کوچک و بزرگ تشکیل شده است. همچنین برخی از وزرا و نمایندگان و شخصیت‌های دینی و عشایری نیز به این ائتلاف پیوسته‌اند.

در بسیاری از ایالت‌های شمالی عراق ائتلاف سکولار العراقیه به رهبری ایاد علاوی، نخست‌وزیر پیشین پیشتاز است.

در بسیاری از ایالت‌های جنوبی ائتلاف ملی عراق که شامل احزاب معتدل و دینی شیعه است پس از ائتلاف المالکی قرار دارد. اگر چه در سه استان نیز اکثریت آرا را از آن خود کرده است.

در همین رابطه استروان استونسون، نماینده‌ ویژه‌ پارلمان اروپا در عراق باز هم از اتهام‌های بی‌وقفه تقلب به نفع ائتلاف المالکی سخن گفت. وی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، وجود برخی گزارش‌ها مبنی بر تقلب در انتخابات به نفع مالکی باعث نگرانی جامعه بین‌المللی شده و این احتمال وجود دارد که این اتفاق باعث بروز مشکلاتی در روند سیاسی عراق شود.


نظر شما :