سیاست‌خارجی و معظل تصمیم‌گیری

۲۵ فروردین ۱۳۸۹ | ۰۱:۳۲ کد : ۷۲۰۹ گفتگو
نویسنده خبر: شمس‌الدین خارقانى
گفتارى از شمس‌الدین خارقانی، سفیر سابق ایران در آلمان و تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی
سیاست‌خارجی و معظل تصمیم‌گیری
از جمله مشکلات اساسی که ايران بیشتر مواقع گرفتار آن بوده است، این بود که در سال گذشته ما نتوانستیم تصمیمی جدی و موثر در ارتباط با سیاست خارجی کشورمان اتخاذ کنیم؛ به این معنا که تصمیم گیری در ایران همواره با مشکلات فراوانی روبور بوده و طبیعتا سال 88 نیز از این موضوع مستثنی نبوده است. مسائل داخلی کشور در سال 88 نیز بر این مشکلات افزوده شده و بر این اساس سیاست خارجی که از اصول مهم آن تصمیم واحد است همچنان در ایران محقق نشده است.
 
مثال بارز این امر مساله ای بود که در خصوص رابطه با امریکا در سطح مقامات بلند پایه کشور مورد بحث بود و بعد هم به دلیل فقدان تصمیم مسجل و یکپارچه در این ارتباط همواره این موضوع رد می شد.

مشکلات عرصه تصمیم گیری می تواند ضربات فراوانی به سیاست خارجی ایران وارد کند و تاکنون نمونه های زیادی از این ضربات را پس از انقلاب شاهد بوده ایم.
 
در سال 88 به دلیل تحولات پس از انتخابات و برخی مشکلات و فشارهای داخلی تصمیم گیری ها سخت تر اتخاذ می شد و بعضا برخی مصالب اعلام می شد که به عرصه عمل نمی رسید و تاثیرات خود را بروی سیاست خارجی که باید همگن و تعاملی باشدف می گذاشت اما متاسفانه ما نتوانستیم این تعامل را با دنیا برقرار کنیم.

طبیعتا مشکلاتی مانند مساله هسته ای نیز به این روند کمک کرد و باعث شد که ایران تاحدودی روش های تعاملی خود را جهان را تغییر دهد و طبیعتا سخت تر برخورد کند. در حالی که اگر سیاست خارجی نتواند تعاملی برخورد کند نمی تواند اهدافی را که برای آن برنامه ریزی کرده است، محقق سازد و بر این اساس با مشکلات عدیده روبرو خواهد شد و ما در پایان سال شاهد بودیم که میزانی از مشکلات خارجی کشور همچنان پابرجا و بلا تغییر باقی مانده و بعضا اضافه نیز شده بود.

معتقدم عدم تصمیم گیری واحد و عدم تبعیت از یک روند تصمیم گیری و تصمیم سازی در کشور مهمترین معظل سیاست خارجی ایران است.

شمس‌الدین خارقانى

نویسنده خبر


نظر شما :