فساد مالی گسترده امریکایی‌ها در پروژه بازسازی عراق

۲۶ اسفند ۱۳۸۸ | ۲۳:۱۹ کد : ۷۲۱۸ اخبار اصلی
اين روزنامه نوشته است، بازپرسانى که در خصوص فساد مربوط به بازسازى عراق طى شش ماه گذشته تحقيق کرده‌اند، معاملات نقدى عظيمى را بررسى و 50 پرونده جديد فساد را شناسايى کرده‌اند.
فساد مالی گسترده امریکایی‌ها در پروژه بازسازی عراق

ديپلماسى ايرانى: روزنامه نيويورک تايمز از شناسايى 50 پرونده‌ جديد فساد توسط بازپرسان ويژه فساد در بازسازى عراق خبر داد.

اين روزنامه نوشته است، بازپرسانى که در خصوص فساد مربوط به بازسازى عراق طى شش ماه گذشته تحقيق کرده‌اند، معاملات نقدى عظيمى را بررسى و 50 پرونده جديد فساد را شناسايى کرده‌اند.

اين پرونده‌ها شامل معاملات بانکى، معاملات خريد زمين، پرداخت بدهى‌، کازينو‌ها و حتى جراحى‌هاى زيبايى است.

اين روزنامه نوشته است، تعدادى از امريکايى‌هاى فعال در زمينه بازسازى عراق، در گم شدن بخشى از برنامه 150 ميليارد دلارى بازسازى عراق دست داشتند و ده‌ها‌ مورد ديگر نيز هم زمان با پايان سال جارى ميلادى مورد بررسى قرار خواهد گرفت.

بازپرسان دادگاه فدرال گفته‌اند که برخى پرونده‌هاى فساد مربوط به دست داشتن افرادى است که ده‌ها‌ هزار دلار را براى خودشان از عراق برداشته‌اند و مقادير زيادى در هنگام خروج از کشور با خود برده‌اند.

بر اساس اين گزارش، در موارد ديگر ميليون‌ها دلار نيز براى خريد خودرو‌هايى نظير هاموى، بى‌.ام.و، جواهرات گران‌قيمت يا پرداخت بدهى‌هاى به بار آمده در کازينو‌ها صرف شده است.

به موجب اين گزارش، برخى مظنونان تلاش کردند تا حساب‌هاى بانکى خود را در غنا، سوئيس، هلند و انگليس پنهان کنند و مبالغ اندکى را در خانه‌هايشان نگه دارند.

اين روزنامه نوشته است، ده ها فهرست اتهام و محکوميت در خصوص اتهام فساد از زمان جنگ عراق در سال 2003 اعلام شده است.

بر اساس اظهارات بازپرسان، آشوب، ضعف نظارت و استفاده‌ گسترده از پرداختى‌هاى نقدى در برنامه‌ بازسازى عراق به بسيارى از امريکايى‌ها اجازه مى‌دهد تا رشوه بگيرند و مبالغى را براى تبرئه خود بدزدند.

استوارت بوئن که رياست دفتر بازپرسى کل ويژه بازسازى عراق را بر عهده دارد، گفت: «من احساس مى‌کنم سوء استفاده و فريب کارى در اين خصوص هم چنان ادامه دارد که هنوز نتوانسته‌ايم آن را کشف کنيم.»

نيويورک تايمز در ادامه اين گزارش نوشته است، پرونده‌هاى جديدى در مرحله‌ نخست بازپرسى در فعاليت‌هاى مالى مربوط به برنامه بازسازى عراق شناسايى شد. تحقيقاتى نيز در زمينه‌ برنامه بازسازى افغانستان در فوريه گذشته آغاز شد.

دفتر بوئن از انتشار اسامى مظنونان خوددارى کرده و تنها گفته است که پيمانکارانى که در بخش خصوصى فعاليت مى‌کنند و نيز مسوولان نظامى و افسران ارتش جزء اين مظنونان هستند.

استيفن هوداک، سخنگوى وزارت خزانه دارى امريکا، گفت: «حدود 15 تا 16 ميليون گزارش ساليانه درباره‌ فعاليت‌هاى مشکوک که شامل معاملات مالى مشکوک و بدهى‌هاى به بار آمده از قمار کازينو‌ها است، منتشر شده است.»

وی در ادامه افزود: «ما پول‌هاى کثيف را پيگيرى مى‌کنيم. از سازمان مبارزه با جرايم مالى براى تحقيقات در خصوص پرونده بازسازى عراق کمک گرفته شده است.»

بوئن همچنین گفت: «ده‌ها مورد ديگر در پايان سال جارى ميلادى مورد بررسى قرار خواهد گرفت و بغداد با ما در هماهنگى بوده و همکارى‌هاى لازم را کرده است.»

 تحقيقات دفتر بازپرسى کل بازسازى عراق تاکنون 35 ليست اتهامى و 27 مورد محکوميت را در زمينه فريبکارى‌هاى مختلف در اين باره منتشر کرده است.


نظر شما :