اين گوى و اين ميدان آقاى احمدى‌نژاد

۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۱۷:۰۹ کد : ۷۴۸۵ اخبار اصلی
امروز سران کشورهاى جهان در نيويورک دور هم جمع مى‌شوند تا در خصوص جنجالى‌ترين معاهده بين‌المللى يعنى ...
اين گوى و اين ميدان آقاى احمدى‌نژاد

امروز سران کشورهاى جهان در نيويورک دور هم جمع مى‌شوند تا در خصوص جنجالى‌ترين معاهده بين‌المللى يعنى منع تکثير تسليحات هسته‌اى با هم بحث کنند. آسوشييتدپرس در اين خصوص مى‌نويسد: محمود احمدى‌نژاد رئيس‌جمهورى ايران براى شرکت در کنفرانس بازنگرى منع تکثير تسليحات هسته اى به نيويورک مى‌رسد. مردى که قرار است صحن علنى سازمان ملل را تبديل به مکانى براى پاسخ دادن به ادعاهاى غرب در خصوص برنامه هسته‌اى ايران کرده و البته مانند هميشه از سياست‌هاى غرب هم انتقاد کند .

احمدى‌نژاد تنها رئيس‌ دولتى است که به نماينده‌گى از کشورش در اين نشست سخن مى‌گويد. از ساير کشورها، وزراى امور خارجه حضور خواهند داشت. رئيس‌جمهورى ايران از نخستين سخنرانان اين کنفرانس است. احمدى‌نژاد در اخرين اظهار نظرها پيش از راهى شدن به نيويورک اعلام کرد که در اين کنفرانس به شدت از سياست‌هاى غرب و ايالات متحده براى تحت فشار قرار دادن ايران و صدور چهارمين قطعنامه عليه اين کشور انتقاد خواهد کرد. احمدى نژاد در اين باره به خبرنگاران گفت: همگان در غرب تحت لواى جلوگيرى از گسترش تسليحات هسته‌اى در حقيقت نظر خود را به ساير کشورها اعمال مى‌کنند.

رئيس‌جمهورى ايران تا‌کنون بارها بر لزوم خلع سلاح هسته‌اى جهانى تاکيد کرده و از تعلل جامعه جهانى در اين زمينه هم انتقاد کرده ‌است .

پس از محمود احمدى‌نژاد، هيلارى کلينتون وزير امور خارجه ايالات متحده پشت تريبون قرار مى‌گيرد. هيلارى کلينتون پيش از اين در خصوص حضور احمدى‌نژاد در نيويورک گفته بود: او براى منحرف کردن مسير افکار عمومى و پيچيده‌تر کردن موضوع به نيويورک مى‌آيد. ما به ايران اجازه نمى‌دهيم که داستان را از شکست تهران به پيروزى اين کشور تغيير دهد .

بان کى مون دبير کل سازمان ملل نير در اين کنفرانس همصدا با ايالات متحده خواهان ارائه توضيحات شفاف از سوى رئيس‌جمهورى ايران شده بود: همه چيز به شما بستگى دارد آقاى احمدى‌نژاد تا بتوانيد ما را به صلح آميز بودن برنامه خود متقاعد کنيد.

در شرايطى که راهروهاى سازمان ملل به مدت يک ماه مملو از ديپلمات‌هايى است که مى‌آيند تا در خصوص بازنگرى ان پى تى با هم بحث و تبادل نظر داشته باشند، در مکان ديگرى در نيويورک اروپايى‌ها و امريکا دور هم جمع مى‌شوند تا در مورد پرونده هسته‌اى ايران با يکديگر بحث و گفتگو کنند. پرونده‌اى که عده‌اى مرحله بعدى آن را تقابل و تحريم مى‌دانند و برخى بر تعامل و ديپلماسى تاکيد دارند .

درست است که سخنرانى محمود احمدى‌نژاد در نخستين روز اين نشست مى‌تواند ايران را تبديل به راس گفتگوها کند اما در چهار هفته برگزارى اين نشست، جهانيان در خصوص راهکارهايى براى برون‌رفت از بحران هسته‌اى جهانى و دريافت تضمين‌هايى از کشورهاى با هم تبادل نظر خواهند داشت .

معاهده منع تکثير تسليحات هسته‌اى از دهه هفتاد عملى شده و تنها معاهده محدود کننده برنامه هاى هسته‌اى کشورهاى عضو است. بر اين اساس کشورهايى که اين تسليحات را در اختيار دارند بايد در مسير خلع سلاح قرار بگيرند و آن‌ها که تا‌کنون به اين تسليحات دست نيافته‌اند نبايد سوداى آن را از سر بگذرانند. هند، پاکستان، اسرائيل و کره‌شمالى تا‌کنون به اين معاهده نپيوسته‌اند.


نظر شما :