لطفا با ايران معامله نکنيد

۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۰۳:۰۶ کد : ۷۵۶۷ اخبار اصلی
تيمى در وزارت دارايى ايالات متحده مخفيانه با مقام‌هاى بازرگانى کمپانى‌هاى معامله کننده با ايران ديدار مى‌کند تا آنها را در مسير تشديد تحريم‌هاى همه جانبه ايران قرار دهد.
لطفا با ايران معامله نکنيد
دیپلماسی ایرانی: بازى با پرونده هسته‌اى ايران تبديل به يارکشى در ملا عام و البته در خفا شده است. در روى صحنه همه مى‌دانيم که باراک اوباما و همراهانش تلاش ديپلماتيکى را براى متقاعد کردن اعضاى شوراى امنيت براى تشديد تحريم‌ها عليه ايران آغاز کرده‌اند. تحريم‌هايى که به قول تندروهاى کابينه نفس‌گير باشد و البته هدفمند. در پشن صحنه اما به گزارش رويترز، تلاش چشمگيرى براى متقاعد کردن تجار آغاز شده‌است. تجارى که با ايران معامله هاى اقتصادى پرسود دارند و نمى‌توانند مصلحت سنجى‌هاى سياسى دولت را درک کنند. تيمى در وزارت دارايى ايالات متحده مخفيانه با مقام‌هاى بازرگانى کمپانى‌هاى معامله کننده با ايران ديدار مى‌کند تا آنها را در مسير تشديد تحريم‌هاى همه جانبه ايران قرار دهد.

رويترز در اين باره مى‌نويسد: مقامى از جانب وزارت دارايى ايالات متحده مامور ديدار با مقام هاى تجارى و گفتگو با آنها براى متوقف کردن رابطه با ايران شده است. کميته تشکيل شده در اين خصوص با مقام هاى کمپانى‌هاى بزرگ و بانک‌ها مذاکره مى‌کند. تندروهاى کابينه خواهان تحريم همه‌جانبه ايران هستند و در سوى ديگر ميانه‌روها اعتقاد دارند که تحريم سپاه پاسداران به تنهائى مى‌تواند بر اقتصاد کلان ايران تاثير گذاشته اما عامه مردم را هدف قرار ندهد. لوى که پيش از تصدى معاونت سرويس‌ مبارزه با تروريسم و اطلاعات مالى، حقوق‌دانى ساده بوده است، در سال 2004 اين پست را پذيرفت و البته تا حدى هم در متقاعد کردن بانک‌ها موفق عمل کرد.

اين بار اما قرار است آقاى لوى با سرويس‌هاى بيمه و توليد کنندگانى که با ايران در تجارت هستند، ديدار کند. لوى در گفتگو با رويترز در اين باره مى گويد: ما جامعه تجار را متحد خود در تحريم ايران مى دانيم. ما ليستى از آنچه که ايرانى‌ها به ان نياز دارند اما توانايى توليد آن را ندارند در اختيار داريم و با کمپانى هاى فروشنده به ايران تماس مى‌گيريم و آنها را با ريسک ادامه اين معاملات آشنا مى‌کنيم. از ماه مارس تا‌کنون که ضرب الاجل زمانى ايران به پايان رسيد، برخى کمپانى‌ها موافقت خود را با قطع رابطه تجارى با ايران اعلام کردند.

دفتر مطالبات دولتى ايالات متحده اخيرا ليستى را منتشر کرده است که بر اساس آن هفت کمپانى دخيل در بخش انرژى ايران، از جانب ايالات متحده هشدار براى ادامه رابطه با تهران را دريافت کرده‌اند. ايالات متحده در حالى بر تشديد تحريم‌هاى اقتصادى ايران اصرار دارد که براى بسيارى ازکمپانى‌ها درک اين مطلب کار چندان آسانى نيست. البته ايالت متحده نيز در نحوه گزينش اين کمپانى‌ها دچار مشکل شده است و نمى‌داند دقيقا کدام يک از اجناس صادر شده به ايران را بايد در زمره تحريمى ها قرار دهد.

سحنگوی شوراى امنيت ملى کاخ سفيد در اين باره مى‌گويد: به دبال تلاش‌هاى فراگير ما بسيارى از کمپانى‌ها به اين نتيجه مى‌رسند که بايد در مسير تحريم ايران و قطع رابطه اقتصادى با اين کشور قرار گيرند. در مورد شرکت هاى امريکايى نمى‌توان ميزان فشارهاى اعمال شده بر آنها را برآورد کرد. اما خبرهاى رسيده از آلمان حاکى  از اين است که اصلى ترين دليل توقف همکارى‌هاى شرکت‌هاى المانى با ايران ، فشارهاى دولت است.

بسيارى از تحليل گران اعتقاد دارند که  متقاعد کردن کمپانى‌ها به توقف رابطه با ايران تاثير چندانى ندارد چرا که ايران مى‌تواند اين تجهيزات را از بازار سياه مهيا کند. علاوه بر اين حذف رقباى امريکايى و اروپايى مسير را براى حضور رقباى آسيايى هموار مى‌کند. 


نظر شما :