هدف امریکا از کمک به پاکستان؛

تامین امنیت یا کسب مشروعیت؟

۰۴ مرداد ۱۳۸۹ | ۲۱:۱۸ کد : ۸۱۱۷ اخبار اصلی
سفر اخیر هیلاری کلینتون به پاکستان گرچه بیشتر در راستای شرکت وی در کنفرانس ...
تامین امنیت یا کسب مشروعیت؟

دیپلماسی ایرانی: سفر اخیر هیلاری کلینتون به پاکستان گرچه بیشتر در راستای شرکت وی در کنفرانس کابل و مسئله امنیت افغانستان و مبارزه با طالبان و القاعده تحلیل شد، اما به نظر می‌‌رسد کلینتون در این سفر اهداف دیگری هم درباره پاکستان دنبال می‌کرد.

امریکا که از نزدیکی و همکاری‌های روزافزون چین و پاکستان در زمینه انرژی اتمی به هراس افتاده، درصدد برآمده تا وجهه خود را نزد پاکستان احیا کند و کمک‌هایی ورای مسئله جنگ با طالبان در اختیار پاکستان قرار دهد تا از این طریق هم خطر اتحاد چین و پاکستان را بر طرف کند و هم به انتقادات فضای داخلی پاکستان و ایالات متحده مبنی بر نگاه ابزاری امریکا به پاکستان پایان دهد.

کلینتون در این سفر از اختصاص کمک 500 میلیون دلاری امریکا برای توسعه پاکستان دربخش‌های کلیدی به ویژه آب، انرژی، بهداشت و سلامت، کشاورزی، رشد اقتصادی و اشتغال خبر داد که این مبلغ بخشی از کمک کنگره امریکا برای توسعه جنوب آسیا است. کنگره ایالات متحده، در اکتبر قانونی را گذراند که بر اساس آن 7.5 میلیارد دلار برای توسعه جنوب آسیا در پنج سال آینده در نظر گرفته شده است. یکی از مقامات امریکا روز یک‌شنبه گفت این کمک به واشنگتن اجازه می‌دهد تا به مردم پاکستان نشان دهد که ایالات متحده بر چیزی بیش از جنگ با القاعده و طالبان در این کشور تمرکز کرده است.

ریچارد هالبروک، نماینده ویژه دولت ایالات متحده در امور پاکستان و افغانستان هم درمورد این مسئله گفت این کمک، به ایجاد تغییر در گرایش پاکستان می‌انجامد، ابتدا دولت این کشور و به تدریج و به شکل آهسته‌تری مردم تغییر خواهند کرد. برنامه‌های توسعه که توسط کلینتون به پاکستان ارائه می‌شود، نه تنها به این کشور کمک می‌کند تا کمبود شدید آب و برق را حل کند بلکه موسسات آموزشی و قضایی را نیز تقویت می‌کند.

چین به تازگی پیشنهاد فروش دو رآکتور اتمی را به پاکستان داده است که این مسئله می‌تواند همکاری‌های امریکا با پاکستان در زمینه انرژی اتمی را تحت الشعاع قرار دهد.

مردم پاکستان به شدت از عملکرد ناتو در این کشور ناراضی‌اند. هواپیماهای بدون سرنشین امریکا هر‌از‌چند‌گاهی شمال پاکستان را هدف قرار می‌دهند. امریکا معتقد است طالبان و سران القاعده از خاک پاکستان به عنوان پناهگاه برای انجام عملیات تروریستی استفاده می‌کنند.


نظر شما :