سرنوشت مشابه موشک‌های اس-300 و نیروگاه اتمی بوشهر

۰۴ مرداد ۱۳۸۹ | ۲۱:۱۹ کد : ۸۱۲۵ اخبار اصلی
یکی از مقامات نظامی روسیه روز گذشته بدون اشاره به موشک‌های اس-300 گفت مسکو ...
سرنوشت مشابه موشک‌های اس-300 و نیروگاه اتمی بوشهر

دیپلماسی ایرانی: به گزارش اینترفاکس الکساندر فومین، یکی از مقامات نظامی روسیه روز گذشته بدون اشاره به موشک‌های اس-300 گفت: مسکو بنابر تحریم‌های سازمان ملل که روسیه هم از آن‌ها حمایت کرده است، از عرضه سیستم موشکی به ایران خودداری می‌کند. روسیه در سال 2007، سیستم دفاع موشکی اس-300 را به ایران فروخته، اما تاکنون این سیستم دفاعی را به ایران تحویل نداده است.

موضع مقامات روسی از زمانی که گزارش سیا درباره برنامه هسته‌ای ایران منتشر شد و به دنبال آن لاوروف برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این گزارش به اسرائیل سفر کرد، درباره ایران تغییرکرد. در این گزارش آمده بود که ایران اورانیوم کافی برای ساخت دو بمب اتمی را دارد و در صورتی که دو سال وقت داشته باشد می‌تواند به سامانه پرتاب آن هم دست پیدا کند. روسیه که تا پیش از این همواره با اتخاذ سیاستی دوگانه مواظب بود تا وجهه‌اش نزد ایران خدشه دار نشود و بتواند ارتباطات اقتصادی خود را با ایران ادامه دهد، بعد از این سفر، آشکارا به ایران حمله می‌کند.

لاوروف وزیر امور خارجه روسیه پیش از سفر به اسرائیل درباره سامانه دفاعی اس-300 گفته بود که تحریم‌ها علیه ایران شامل موشک‌های اس-300 نمی‌شود، چرا که این موشک‌ها استفاده دفاعی داشته و علاوه بر آن قرارداد آنها پیش از تصویب قطعنامه منعقد شده است.

اما باید موضع اصلی روسیه را از زبان پوتین، این قدرت در سایه روسیه شنید. او در حاشیه اجلاس امنیت منطقه‌ای آسیا(سیکا) در ماه گذشته ضمن بی اثر دانستن تحریم‌ها علیه ایران گفته بود که روسیه از تحویل موشک‌های اس-300 به ایران خودداری خواهد کرد.

این بار اول نیست که روس‌ها در اجرای قراردادهای نظامی و اقتصادی‌شان با ایران کوتاهی می‌کنند. روسیه قرار بود نیروگاه اتمی بوشهر را در سال 2000 به مرحله بهره برداری برساند، اما هربار به بهانه‌ای از تحویل این نیروگاه به ایران سرباز می‌زند.


( ۱ )

نظر شما :