حمایت اوباما از بریتانیا برای اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران

۰۱ مرداد ۱۳۸۹ | ۰۶:۱۸ کد : ۸۱۳۷ اخبار اصلی
باراک اوباما در یک کنفرانس خبری که پس از مذاکراتش با کامرون برگزار شد، گفت: «ایران بداند در پرونده هسته‌ای‌اش هر راهی که بر خلاف راه جامعه جهانی باشد در پیش بگیرد آن را بیشتر منزوی خواهد کرد.»
حمایت اوباما از بریتانیا برای اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران

دیپلماسی ایرانی: دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا و باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده در واشنگتن از همه چیز سخن گفتند. از پرونده هسته‌ای ایران تا افغانستان و بحرانی که شرکت بی پی در خلیج مکزیک ایجاد کرده است و هنوز به پایان نرسیده است. اما محور این مذاکرات افغانستان بود. نخست‌وزیر بریتانیا به اطلاع رئیس جمهوری امریکا رساند که لندن قصد دارد نیروهای خود را از سال 2011 از افغانستان خارج کند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، بر سر پرونده هسته‌ای ایران، اوباما در یک کنفرانس خبری که پس از مذاکراتش با کامرون برگزار شد، گفت: «ایران بداند در پرونده هسته‌ای‌اش هر راهی که بر خلاف راه جامعه جهانی باشد در پیش بگیرد آن را بیشتر منزوی خواهد کرد.»

با این حال اوباما تاکید کرد، به رغم اعمال تحریم‌های اخیر علیه تهران ایالات متحده همچنان به راه حل دیپلماتیک برای مساله هسته‌ای ایران پایبند است.

اوباما همچنین از کامرون برای این که کشورش تلاش می‌کند که تحریم‌های قوی‌تری از طریق اتحادیه اروپا علیه ایران ظرف روزهای آینده اعمال کند، استقبال کرد.

بر سر پرونده المقرحی، عامل اصلی پرونده لاکربی نیز اوباما از این که کامرون گفته است، تلاش می‌کند تا تحقیقات بیشتری درباره مقرحی انجام شود و اطلاعات بیشتری منتشر شود، استقبال کرد.

تا قبل از دیدار کامرون با اوباما یکی از موضوع‌های مورد اختلاف، آزادی عبدالباسط المقرحی، تنها محکوم حادثه لاکربی بود. پس از آن که مشخص شد المقرحی از سرطان رنج می‌برد و تا سه ماه آینده می‌میرد اسکاتلند وی را آزاد کرد. اما بر اساس اعلام اخیر یک پزشک دیگر المقرحی می‌تواند یک دهه دیگر زندگی کند که این موضوع باعث شد تا درخواست‌ها برای بازگرداندن المقرحی به زندان مطرح شود.

موضع دیوید کامرون محکومیت قاطعانه آزادی المقرحی و هم‌دردی با قربانیان حادثه لاکربی بوده است.

دیوید کامرون در کنفرانس خبری با اوباما گفت: «این را سال گذشته گفته بودم، آزادی المقرحی تصمیم درستی نبود و نباید اتخاذ می‌شد.»

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، دیوید کامرون هم چنین در این دیدار با دفاع از عملکرد شرکت بریتیش پترولیوم و هر گونه معامله میان این شرکت در مورد آزادی المقرحی را رد کرد و گفت: «این تصمیمی بود که از سوی دولت اسکاتلند گرفته شد.»

دیوید کامرون ضمن تایید نگرانی‌های امریکا از نشت نفت در خلیج مکزیک تصریح کرد که وی به طور کامل با اوباما موافق است که لازم است شرکت بریتیش پترولیوم جلوی نشت نفت را به طور کامل بگیرد و خلیج مکزیک را پاکسازی کند.

رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر انگلیس هم چنین یاد سربازان آمریکایی و انگلیسی کشته شده در افغانستان را گرامی داشتند و تاکید کردند که طرح نظامی آنها در حال عملی کردن اهداف است.

اوباما در این رابطه گفت: «ما استراتژی درستی را در افغانستان اجرا می‌کنیم. می‌خواهیم مانع از روند حرکت طالبان شویم. می‌خواهیم توانایی افغان‌ها را افزایش بدهیم تا بتوانند خودشان مسئولیت آینده‌شان را برعهده بگیرند.»  


نظر شما :