تصفيه ژنرال ها در ترکيه

۰۱ مرداد ۱۳۸۹ | ۰۰:۰۸ کد : ۸۱۳۸ اخبار اصلی
دستگاه قضایی ترکیه صدها نفر از نظامیان این کشور را متهم به توطئه علیه دولت اسلام گرای رجب طیب اردوغان کرده‌اند. به اعتقاد بسیاری از کارشناساسان این کار در راستای تضعیف ارتش این کشور صورت گرفته است.
تصفيه ژنرال ها در ترکيه

دیپلماسی ایرانی: دستگاه قضایی ترکیه صدها نفر از نظامیان این کشور را متهم به توطئه علیه دولت اسلام گرای رجب طیب اردوغان کرده‌اند. به اعتقاد بسیاری از کارشناساسان این کار در راستای تضعیف ارتش این کشور صورت گرفته است.

روز دوشنبه 19 جولای دستگاه قضایی ترکیه 196 نفر را که در میان آنها تعدادی ژنرال ارشد در حین خدمت و تعدادی ژنرال بازنشسته نیز به چشم می‌خورد به اتهام توطئه علیه دولت به دادگاه فراخوانده و از آنها درباره آنچه تضعیف و تلاش برای سرنگونی دولت اسلام‌گرای ترکیه دانسته مورد بازخواست قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، این افراد متهم هستند که تلاش داشتند با استفاده از زور و درگیری زمینه‌های سقوط دولت را مهیا کنند. در صورت اثبات این ادعا متهمان مجبور خواهند شد بین 15 تا 20 سال حبس را متحمل شوند.

روزنامه‌های ترکیه این اقدام دستگاه قضایی این کشور را به مثابه تیری دردناک بر پیکره قدرتمند ارتش ترکیه قلمداد کرده‌اند و بر این باورند که هدف از آن کاهش قدرت ارتش ترکیه در عرصه سیاسی کشور است.

به موازات این اقدام دستگاه قضایی ترکیه 290 نفر را به اتهام فعالیت در شبکه‌ای موسوم به ارگینیکون که تلاش داشته با گسترش ناآرامی علیه دولت کودتا کنند، به دادگاه فراخوانده و خواستار ادای توضیحات در این زمینه شده است.

شبکه ارگینیکون در سال 2007 در پی کشف مقادیر زیادی اسلحه افشا شد که به واسطه آن فعالان این گروه قصد داشتند علیه دولت اسلام گرای ترکیه دست به کودتا بزنند. در این قضیه تا کنون ده‌ها روزنامه نگار، سیاستمدار و نظامی به حبس افتاده یا به دادگاه احضار شده‌اند.

از مهمترین افرادی که قرار است روز سه‌شنبه جلسات دادگاهش آغاز شود، دریادار دورسون چیچک، یکی از مهمترین ژنرال‌های نیروی دریایی ترکیه است که به جرمه توطئه علیه گروه ضربت در دادگاه حاضر خواهد شد.

«چتین دوگان» ژنرال بازنشسته و رئیس سابق هنگ یک ارتش ترکیه یکی دیگر از مهمترین چهره‌های ارتش ترکیه است که متهم است به فاصله کمی از پیروزی حزب عدالت و توسعه در سال 2002 توطئه سرنگونی دولت اسلام گرای ترکیه را طراحی کرده است.


نظر شما :