بیانیه‌ تهران تاکتیک سیاسی مناسبی در زمان خودش بود

۰۴ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۳:۰۱ کد : ۸۱۷۱ اخبار اصلی
علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، بیانیه‌ تهران را تاکتیک سیاسی مناسبی در زمان خودش دانست و گفت: بیانیه تهران نه یک حرکت استراتژیک بزرگ بود و نه تله‌ای از سوی آمریکایی‌ها.
بیانیه‌ تهران تاکتیک سیاسی مناسبی در زمان خودش بود

دیپلماسی ایرانی: رییس مجلس شورای اسلامی، در رابطه با موضوع بیانیه‌ تهران و تحلیل‌های ارایه شده از سوی کارشناسان مختلف گفت: در تحلیل بیانیه‌ تهران برخی دچار افراط و تفریط شده‌اند. این بیانیه نه یک حرکت استراتژیک بزرگ بود که بتواند همه مسائل هسته‌ای را پوشش دهد و نه تله‌ای از سوی آمریکایی‌ها. این دو تحلیل، تحلیل‌هایی است که دچار افراط و تفریط شده است.

وی بیانیه‌ی تهران را تاکتیک سیاسی مناسبی در زمان خودش دانست و اظهار کرد: صدور این بیانیه نشان داد که ایران از طرق مختلف به دنبال حل مسأله است. بنابراین باید بررسی کرد که استدلال کسانی که بیان می‌کنند صدور این بیانیه یک تله است، چیست. چرا که هیچ دلیلی مبنی ‌بر چنین رویکردی وجود ندارد.

رییس قوه‌ مقننه در ادامه توضیح داد: می‌توان پس از صدور بیانیه این ‌گونه بررسی کرد که اقدامات قبل و بعد آمریکا چه بوده است که در جمع‌بندی این نتیجه حاصل می‌شود که ما با یک دشمن فریبکار طرف هستیم که این حرف نیز از سخنان ما قبل از صدور بیانیه و هم‌چنین نامه‌ اوباما و رفتار بعدی آنها به خوبی مکشوف می‌شود. بر این اساس باید چنین رویکردی را در مناسبات بعدی برای حل مسأله‌ی هسته‌ای کاملا مورد توجه قرار داد.

لاریجانی هم‌چنین تاکید کرد: البته بنده از کسانی بودم که از قبل به این موضوع معتقد بودم که مسأله‌ معاوضه‌ سوخت درست مطرح نشده و آنها هدف دیگری را دنبال می‌کنند. با این وجود کسانی که معتقد بودند این تاکتیک می‌تواند روش مناسبی برای بحث هسته‌ای ایران باشد نظرشان را در درون بیانیه تهران تحقق بخشند.

وی افزود: در مجموع صدور این بیانیه می‌توانست فرصتی باشد برای گذاشتن پایه‌ای در جهت انجام مذاکرات بعدی که طرف مقابل رفتار نادرستی را در این رابطه انجام داد.

این اظهارات لاریجانی در مورد بیانیه تهران در حالی بیان می‌شود که پیش از این محمود احمدی نژاد  بيانيه تهران را نقطه عطفى براى حرکت ملت‌ها در مسير عدالت توصيف کرده بود و آن را تجلى خاص همه ملت‌ها براى برچيده شدن تبعيض و برپايى عدالت دانسته بود. او همچنین بيانيه تهران را يک فرصت تاريخى براى اوباما دانسته بود.


نظر شما :