ویکی لیکس باز هم سند رو می‌کند

۲۴ مرداد ۱۳۸۹ | ۰۱:۳۴ کد : ۸۳۷۴ اخبار اصلی
این سایت اینترنتی آخرین دسته از اسناد محرمانه امریکا درباره جنگ افغانستان را در هفته‌های آینده منتشر خواهد کرد.
ویکی لیکس باز هم سند رو می‌کند

دیپلماسی ایرانی: انگار جولیان اسانج، مدیر سایت جنجالی ویکی لیکس عزم خود را جزم کرده تا ضعف و شکست امریکا و متحدانش را در جنگ افغانستان ثابت کند. او در تازه ترین سخنان خود اعلام کرده است که این سایت اینترنتی آخرین دسته از اسناد محرمانه امریکا درباره جنگ افغانستان را در هفته‌های آینده منتشر خواهد کرد.

این اسناد شامل پانزده هزار فایل طبقه‌بندی شده درباره جنگ افغانستان است. این سخنان اسانج بعد از آن بیان شد که روز جمعه پنتاگون از این سایت خواست تا انتشار اسناد محرمانه نظامی که امنیت ملی و جان شهروندان امریکایی را به خطر می‌اندازد، متوقف کند.

سخنگوی پنتاگون، دیوید لاپان، گفته بود: ما هنوز امیدواریم که ویکی لیکس این اسناد را منتشر نکند و جان افراد بیشتری را به خطر نیندازد.

او اضافه کرد ما از انتشار این اسناد بسیار نگران هستیم. این اسناد ممکن است نسبت به اسناد قبلی منتشر شده خطرات بیشتری را متوجه ما کند.

نام این سایت اینترنتی در هفته های گذشته و در پی انتشار بیش از نود و دو هزار سند از اطلاعات محرمانه جنگ افغانستان طی سال‌های 2001 تا 2007 به شدت در سطح رسانه های جهان مطرح شد. براساس اسناد منتشر شده در ویکی لیکس بعد از حضور نظامی ایالات متحده و کشورهای متحد در افغانستان، طالبان بیش از هر زمان دیگری در افغانستان قدرتمند شده اند.

این اسناد هم‌چنین نشان می‌دهد که سازمان اطلاعات پاکستان،آی اس آی، که از طرفی متحد امریکا در مبارزه با طالبان محسوب می‌شود، چگونه از طرف دیگر به همکاری با طالبان می‌پردازد. بنابر این اطلاعات منتشر شده دولت، ارتش و پلیس افغانستان هم در تقویت طالبان نقش مهمی بازی می‌کنند.

جولیان اسانج در مصاحبه ای با بی بی سی گفته بود که هدف این سایت اینترنتی از افشای این اسناد جلوگیری از صدمه بیشتر به مردم بی‌گناه و هم‌چنین نشان دادن فساد دولت امریکا و متحدانش در جنگ افغانستان است.

رسانه های خبری در سطح جهان انتشار اسناد محرمانه جنگ افغانستان را بزرگترین رسوایی اطلاعاتی تاریخ امریکا نام نهاده اند.


نظر شما :