بالاخره عباس تسليم شد

۲۴ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۶:۰۶ کد : ۸۳۷۷ اخبار اصلی
محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطین از آنجا که در موقعیت ضعف قرار دارد، با کوچکترین قهر امریکا مجبور شده است که به نشستن پشت میز مذاکره با کسی که هیچ اهمیتی به پروسه صلح نمی‌دهد و حتی در آخرین موضعش با تشکیل کشور فلسطینی مخالفت کرده، تن دهد.
بالاخره عباس تسليم شد

دیپلماسی ایرانی: بالاخره این محمود عباس بود که کوتاه آمد. فشار امریکا بر اسرائیل اثر نکرد و این رژیم همچنان بی‌توجه به خواست‌های اعراب و حتی متحد همیشگی‌اش امریکا به شهرک‌سازی‌ها ادامه می‌دهد و اعتنایی به جامعه جهانی ندارد ولی محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطین از آنجا که در موقعیت ضعف  قرار دارد، با کوچکترین قهر امریکا مجبور شده است که به نشستن پشت میز مذاکره با کسی که هیچ اهمیتی به پروسه صلح نمی‌دهد و حتی در آخرین موضعش با تشکیل کشور فلسطینی مخالفت کرده، تن دهد.

یک مسئول فلسطینی روز جمعه 13 اوت اعلام کرد که محمود عباس، رئیس تشکیلات حکومت خودگردان فلسطین در انتظار بیانیه کمیته چهارجانبه برای اتخاذ تصمیم مناسب در مورد مذاکرات مستقیم با اسرائیل است.

این در حالی ا‌ست که کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که اسرائیل و فلسطین در آستانه شروع مذاکرات مستقیم هستند.

نمر حماد، مشاور سیاسی عباس گفت: «ما در انتظار بیانیه کمیته چهارجانبه هستیم تا تصمیم مناسب را در خصوص مذاکرات مستقیم اتخاذ کنیم».

انتظار می‌رود کمیته چهارجانبه جلسه‌ای تشکیل داده یا طی بیانیه‌ای از طرفین اسرائیلی و فلسطینی دعوت کند تا مذاکرات مستقیم را شروع کنند.

کاترین اشتون نیز در نامه‌ای خطاب به وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرد که محمود عباس در آستانه پذیرش مذاکرات مستقیم با اسرائیل است؛ ولی چند روز فرصت خواسته تا با مسئولین کشورهای عربی و دیگر مسئولین سازمان آزادیبخش فلسطین مشورت کند.

اشتون در این نامه گفته است: «محمود عباس روز یک‌شنبه یا دوشنبه آینده پاسخ نهایی خود در مورد مذاکرات مستقیم را اعلام خواهد کرد و این مذاکرات در پایان ماه اوت شروع می‌شود. چنانچه طرفین با مذاکره مستقیم موافقت کنند، آن گاه کمیته چهارجانبه در ابتدای هفته آینده بیانیه‌ای را در این زمینه صادر خواهد کرد.»

به گفته اشتون، بیانیه کمیته چهارجانبه بر تعهدات سابق این کمیته به خصوص دعوت از اسرائیل در توقف شهرک‌سازی در کرانه باختری تاکید خواهد کرد.

خواسته‌ای که دولت تندروی اسرائیل تا کنون هیچ توجهی به آن نشان نداده است.

نمر حماد در مورد این بیانیه گفت که اشتون خبر داده است کمیته چهارجانبه خواستار شروع مذاکرات مستقیم شده و بیانیه آن شامل برخی بندهای مهم خواهد بود.

وی افزود: «گشایش در موضوع مذاکرات مستقیم پس از دیدار جورج میچل فرستاده امریکا در پرونده صلح خاورمیانه با محمود عباس حاصل شد، به طوری که امریکا آمادگی خود برای صدور بیانیه‌ای از طرف کمیته چهارجانبه در تشویق طرفین به شروع مذاکرات مستقیم را اعلام کرد.»

حماد همچنین در مورد خواسته‌های طرف فلسطینی گفت که ما خواستار درج بندهایی در بیانیه هستیم تا وارد مذاکره مستقیم با اسرائیل شویم.

انتظار می‌رود که دیوید هیل، مشاور جورج میچل روز یک‌شنبه با محمود عباس دیدار کرده و پاسخ نهایی امریکا در مورد بیانیه کمیته چهارجانبه را به وی ارائه کند.

در راستای تلاش‌های دولت باراک اوباما برای شروع مذاکرات مستقیم میان اسرائیل و فلسطین، هیلاری کلینتون تماسی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گرفته و سعی کرد تا موانع بر سر راه مذاکرات مستقیم را برطرف کند.

به گفته فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا، کلینتون همچنین تماسی با ناصر جوده و احمد ابوالغیط وزیران امور خارجه اردن و مصر گرفته است. وزیر خارجه امریکا در صحبت تلفنی با نتانیاهو در مورد مشکلاتی که باید قبل از شروع مذاکرات حل شود، سخن گفته و در مذاکره با همتایان مصری و اردنی خود نیز جزئیات این مذاکرات را تشریح کرد.

محمود عباس دوشنبه گذشته اعلام کرده بود، چنانچه کمیته چهارجانبه بر اساس مصوبات ۱۹ ماه مارس خود، بیانیه‌ای صادر کرده و از طرفین اسرائیلی و فلسطینی بخواهد که وارد مذاکرات مستقیم شوند، آن گاه وی این مذاکرات را قبول خواهد کرد.

کمیته چهارجانبه شامل امریکا، روسیه، سازمان ملل و اتحادیه اروپا ۱۹ مارس گذشته در بیانیه‌ای تاکید کرده بود که مذاکرات مستقیم باید منجر به دستیابی به توافقی بین دو طرف ظرف دو سال شده و نقطه پایانی بر اشغالگری مستمر اسرائیل از ۱۹۶۷ به بعد بگذارد تا در نتیجه دولت فلسطینی مستقل و دموکراتیکی در نوار غزه و کرانه باختری تاسیس شود که بتواند در کنار اسرائیل و دیگر همسایگان خود در امنیت کامل به سر برد.

محمود عباس دوشنبه گذشته تاکید کرد که طرف فلسطینی سه پیشنهاد را در زمینه مذاکرات مستقیم ارائه داده است. اول صدور بیانیه‌ای از طرف رئیس‌جمهوری امریکا که در آن مسئول مذاکرات میان اسرائیل و فلسطین مشخص شود. دوم، برگزاری دیداری سه جانبه میان مسئولان اسرائیلی، فلسطینی و امریکایی برای مشخص شدن اصول مذاکرات. تا کنون هر دو این پیشنهادها رد شده است.

پیشنهاد سوم عباس، صدور بیانیه‌ای از طرف کمیته چهارجانبه برای تعیین مسئول مذاکرات بود که این پیشنهاد با مخالفتی مواجه نشده و بحث در مورد آن ادامه دارد.

مذاکرات مستقیم میان طرفین اسرائیلی و فلسطینی پس از شروع حمله نظامی اسرائیل به نوار غزه در سال ۲۰۰۸ متوقف شد. پس از آن دو طرف با میانجیگری امریکا مذاکراتی غیرمستقیم را از ماه مه گذشته شروع کردند.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز تاکید کرده بود که پیش از توقف کامل شهرک‌سازی از طرف اسرائیل و مشخص شدن اصول مذاکرات بر اساس مصوبات بین‌المللی، تن به مذاکره مستقیم با این رژیم نخواهد داد.

رهبران فلسطینی روز سه‌شنبه گذشته اعلام کرده بودند که در جریان دیدار محمود عباس و جورج میچل در رام‌الله، پیشرفت قابل توجهی در مسیر مذاکرات مستقیم حاصل شده است.

این در حالی ا‌ست که کمیته عربی پیگیری روند صلح در پایان ماه گذشته میلادی چراغ سبز را به محمود عباس برای شروع مذاکره مستقیم با اسرائیل داده بود و شرط این مذاکرات را آماده شدن شرایط مناسب اعلام کرده بود. این کمیته در نامه‌ای به باراک اوباما رئیس‌جمهوری امریکا، از وی خواسته بود تا با توجه به میانجیگری امریکا میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها، مرجع مشخص و روشنی را برای مذاکرات مشخص کند.


نظر شما :