ترکیه نام ایران را از لیست سیاه حدف می‌کند

۰۱ شهریور ۱۳۸۹ | ۲۲:۳۳ کد : ۸۴۶۴ اروپا
ترکیه و ایران از نخستین روزهای سال جاری میلادی و همزمان با به پایان رسیدن ضرب‌الاجل زمانی که باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده برای ایرانی‌ها به منظور پاسخ دادن به ابهام‌ها در پرونده هسته‌ای تعیین کرده بود، صمیمیتی دیپلماتیک پیدا کرده‌اند.
ترکیه نام ایران را از لیست سیاه حدف می‌کند

دیپلماسی ایرانی: نام ایران از لیست کشورهایی که تهدیدی برای امنیت ملی ترکیه هستند حذف می‌شود. ترکیه و ایران از نخستین روزهای سال جاری میلادی و همزمان با به پایان رسیدن ضرب‌الاجل زمانی که باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده برای ایرانی‌ها به منظور پاسخ دادن به ابهام‌ها در پرونده هسته‌ای تعیین کرده بود، صمیمیتی دیپلماتیک پیدا کرده‌اند.

ترک‌ها درست چهل و هشت ساعت پیش از تصویب چهارمین قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل موفق شدند رضایت ایران را در طرح تبادل سوخت جلب کنند. تهران با حضور رئیس جمهوری برزیل دست دوستی آنکارا در معاوضه اورانیوم را فشار داد تا اتحاد میان ترک‌ها با ایرانی‌ها دغدغه‌ای شود دائمی ‌برای غربی‌ها. از روزی که ترک‌ها به نشانه اعتراض به عملکرد غرب و آمریکا در مقابله با ایران رای منفی خود را به سبد شورای امنیت انداختند، رسانه‌های غربی تیترهای پرطمطراق مبنی بر حرکت ترکیه به سمت شرق و فراموش کردن غرب را انتخاب کردند.

ترک‌ها نیز چندان در برابر این خبرسانی موضع‌گیری نکردند و مجال راه یافتن ترس به دل غربی‌ها را دادند. رجب طیب اردوغان در چند مناسبت مختلف تریبون سخن را در دست گرفت و تاکید کرد که آنکارا نه به شرق رفته و نه در آغوش غرب افتاده است و در مواجهه با پرونده هسته‌ای ایران هم دقیقا همان کاری را انجام داده است که واشنگتن و دیگر کشورهای غربی از او خواسته‌اند. در این چنین فضایی خبر می‌رسد که ترک‌ها قصد دارند نام ایران را از لیست کشورهایی که امنیت ملی این کشور را تهدید می‌کنند، خارج کند. این خبر به معنای نزدیکی بیش از پیش آنکارا–تهران است ان هم در روزهایی که همگان به دنبال تنگ‌تر کردن حلقه دورادور ایران و قرار دادن این کشور در منگنه اقتصادی و نظامی‌ هستند.

شورای امنیت ملی ترکیه در تازه‌ترین بازبینی اسناد امنیت ملی تصمیم به حذف نام ایران از لیست کشورهایی کرده است که به هر دلیل زمانی به تلاش برای تحت شعاع قرار دادن امنیت ملی ترکیه متهم شده بودند. مصوبات اخیر این شورا در ماه اکتبر لازم الاجرا می‌شود. روزنامه ملیت چاپ ترکیه در این باره می‌نویسد: از این پس دیگر از ایران با عنوان "تهدید ویژه" نام نخواهیم برد. پنج سال پیش شورای امنیت ملی ترکیه نام ایران را در این لیست سیاه قرار داده بود. در این سند جدید سطح تهدید ترکیه از جانب یونان هم کاهش پیدا کرده است.

ترکیه و یونان سابقه چندین سال خصومت ورزی را در پرونده خود دارند اما اخیرا در حوزه‌های تجاری با هم همکاری‌های جدی داشته‌اند. در بخش دیگری از این سند هم به برنامه هسته‌ای ایران اشاره شده و تاکید شده است که آنکارا خاورمیانه‌ای عاری از تسلیحات هسته‌ای را می‌خواهد. قید نام اسرائیل به عنوان تنها دارنده تسلیحات هسته‌ای در منطقه هم انتقاد غربی‌ها را برانگیخته است.


نظر شما :