کره جنوبى هم از خير تجارت با ايران گذشت

۱۹ شهریور ۱۳۸۹ | ۲۲:۲۱ کد : ۸۶۰۶ اقتصاد و انرژی
پس از آن که ایالات متحده، استرالیا، اتحادیه اروپا و ژاپن پس از تصویب قطعنامه چهارم تحریم‌ها علیه ایران تحریم‌های تازه‌ای را اعمال کردند، اکنون کره جنوبی نیز به جمع آنها پیوسته و تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران اعمال کرده است.
کره جنوبى هم از خير تجارت با ايران گذشت

دیپلماسی ایرانی: پس از آن که ایالات متحده، استرالیا، اتحادیه اروپا و ژاپن پس از تصویب قطعنامه چهارم تحریم‌ها علیه ایران تحریم‌های تازه‌ای را اعمال کردند، اکنون کره جنوبی نیز به جمع آنها پیوسته و تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران اعمال کرده است.

پیش از این کره جنوبی از محدود شدن مراوداتش با ایران ابراز نگرانی کرده بود و از این که تحریم‌های جدید شورای امنیت و فشارهای غرب به خصوص امریکا برای اعمال این تحریم‌ها به کره جنوبی افزایش یافته است، ناخرسند بود.

با این حال دولت کره جنوبی روز چهارشنبه 17 شهریور تحریم‌های تازه‌ای را بر ضد جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد. بر اساس این تحریم‌ها 102 شرکت و مؤسسه مالی و تجاری از جمله بانک ملت همچنین اسامی 24 نفر که مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران هستند مورد اعمال تحریم و تهدید جدید قرار می‌گیرند.

کیم یانگ سان، سخنگوی وزارت امور خارجه کره جنوبی در این باره به خبرنگاران گفت: «اقدام دولت کره جنوبی به دلیل لزوم پیوستن به تلاش‌های بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد. از این پس هر نوع معاملات بانک ملت، حتی به مبلغ یک دلار نیاز به مجوز دولت کره جنوبی دارد.»

کره جنوبی روابط اقتصادی مستحکمی با تهران دارد. بیش از دو هزار شرکت کره جنوبی در تجارت با ایران فعالیت اقتصادی دارند. مراودات تجاری دو کشور در سال گذشته میلادی در حدود 10 میلیارد دلار بوده است. همچنین براساس اعلام شرکت ملی نفت کره، ایران چهارمین تامین کننده نفت خام کره جنوبی است که تقریبا 8/9 درصد از واردات نفت این کشور را تشکیل می‌دهد. با این حال این کشور یکی از هم‌پیمانان بسیار نزدیک کشورهای غربی به‌خصوص امریکا نیز محسوب می‌‌شود.

امریکا اخیرا تمامی تلاش‌های خود را برای کسب حمایت‌های بین‌المللی در راستای زیر فشار گذاشتن ایران برای تعلیق برنامه هسته‌ای این کشور به کار بسته است.

کره جنوبی همچنین در این تحریم‌ها سرمایه‌گذاری و عقد قراردادهای ساخت و ساز مربوط به منابع نفتی ایران را ممنوع کرده است.

در همین رابطه دولت کره جنوبی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، شعبه سئول بانک ملت که یکی از 15 بانک ایرانی در این کشور محسوب می‌شود به خاطر سرپیچی از قوانین کره جنوبی، درباره مبادلات ارزهای خارجی به شدت مجازات خواهد شد.

پیشتر مقام‌های امریکایی از کره جنوبی خواسته بودند تا فعالیت‌های این بانک ایرانی را در شهر سئول متوقف کند و دولت کره تصمیم‌گیری در این زمینه را موکول به گفت‌وگو با امریکایی‌ها کرده بود.

در بیانیه دولت کره جنوبی که امروز بدون توضیحات بیشتر منتشر شده، آمده است که شعبه سئول بانک ملت صدها میلیون دلار را در مبادلات مربوط به شرکت‌های هسته‌ای، موشکی و دفاعی ایران کارگشایی کرده است.

روز گذشته استوارت لوی، معاون امور ضد تروریسم وزارت خزانه‌داری امریکا، نیز به روزنامه وال‌استریت ژورنال گفت که بانک تجارتی ایران و اروپا که مرکز آن در هامبورگ آلمان است در فهرست تحریم‌های امریکا علیه ایران قرار گرفته است.

وی گفت که این بانک میلیاردها دلار نقل و انتقالات مالی با بانک‌های تحریم‌‌شده ایرانی مانند بانک ملت، بانک بین‌المللی پرشیا، بانک توسعه صادرات و پست بانک ایران داشته است.

دولت لبنان نیز در جدیدترین تحریم‌های بانکی ایران از بانک‌های این کشور خواسته است که تحریم‌های سازمان ملل، امریکا و اتحادیه اروپا را علیه ایران اجرا کنند.

.


نظر شما :