سارا شورد آزاد می‌شود؟

۲۲ شهریور ۱۳۸۹ | ۱۸:۲۷ کد : ۸۶۳۰ اخبار اصلی
به نظر می‌رسد سرنوشت این سه جوان آمریکایی علاوه بر چالش ایران و آمریکا به کشاکش‌ها و اختلافات قوه مجریه و قضاییه نیز وابسته شده است.
سارا شورد آزاد می‌شود؟

دیپلماسی ایرانی: نام سارا شورد به همراه شین باور و جاش فتال سه شهروند آمریکایی که در تاریخ ۹ مرداد ۱۳۸۸ به علت ورود غیرقانونی به خاک ایران بازداشت شده‌اند، در ماههای اخیربارها و بارها در رسانه‌ها تکرار شده است. اما این بار مطرح شدن این نام اختلاف دادستانی و مقامات اجرایی را به همراه داشت. در حالی که رسانه‌های دولتی روز پنج شنبه خبر آزادی این تبعه آمریکا را اعلام کردند و سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران بر آن صحه گذاشت اما این خبربا واکنش دستگاه قضایی روبه‌رو شد. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته بود که  با پیگیری‌های محمود احمدی نژاد، سارا شورد به زودی از زندان آزاد می‌شود. با این حال عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، پنج‌شنبه شب در واکنش به این سخنان، موضوع آزادی یک شهروند آمریکایی را رد کرد و اعلام کرد که پرونده کوهنوردان آمریکایی در دست بررسی است و آزاد خانم شورد منتفی است.

به نظر می‌رسد محمود احمدی نژاد در آستانه سفر خود به نیویورک به دنبال آزادی کوهنوردان آمریکایی است ولی دستگاه قضایی ایران از دخالت دولت در امور قضایی ناراضی است. اختلافی که گویا با برآورده شدن خواست احمدی نژاد به پایان رسید. عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، روز یکشنبه از آزاد شدن سارا شورد با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی خبر داد. با این وجود وی از آنچه که دخالت مسئولان اجرایی در پرونده‌های قضایی خواند، انتقاد کرد. او گفت: «برای دو نفر از متهمان که هر دو مرد هستند، قرار بازداشت صادر شده و برای متهم دیگر که یک خانم است، قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی صادر شده است». دادستان تهران دلیل تبدیل بازداشت خانم شورد به آزادی به شرط وثیقه را «بیماری» وی اعلام کرد و گفت: «بر اساس گزارشات مأموران پرونده و تأیید قاضی مبنی بر بیمار خانم شورد، بازداشت وی به قرار ۵۰۰ میلیون تومانی تبدیل شد و در صورت تودیع این وثیقه، ‌وی می‌تواند آزاد شود».

جعفری دولت آبادی همچنین از آنچه که «دخالت مسئولان اجرایی» در پرونده‌های قضایی خواند انتقاد کرد و گفت: «رسانه‌ها باید توجه کنند که اطلاع رسانی در پرونده‌های قضایی نباید از طریق مسئولان اجرایی کشور انجام شود بلکه باید مسئولان قضایی اطلاع رسانی کنند.»

ذکردلیل بیماری برای تبدیل قرار سارا شورد شاید به این جهت صورت گرفت که خبر«پیگیرهای رئیس جمهور برای آزادی او» را خنثی کند. تاکید جعفری دولت آبادی بر تامین وثیقه نیز به معنی عدم آزادی مطلق این شهروند آمریکایی است. عباس جعفرى دولت آبادى گفت: «متهم زن آمريکايى  با پرادخت وثيقه ۵۰۰ ميليون تومانى مى تواند از ايران خارج شود ولى در زمان برگزارى دادگاه بايد در ايران حضور داشته باشد.»

جعفری دولت آبادی همچنین بار دیگر بر اتهام جاسوسی این سه نفر تأکید کرد و گفت: «در مصاحبه سال گذشته اعلام کرده که اتهام این سه نفر جاسوسی است و به اندازه کافی در این باره دلیل وجود دارد». وی تصریح کرد که در این مدت مقامات قضایی در حال انجام تحقیقات برای تکمیل پرونده بودند و افزود که اکنون «تقریبا» پرونده تکمیل شده است و قاضی پرونده نیز «کیفرخواست این سه آمریکایی متهم به جاسوسی را صادر کرده است». این در حالی است که آمریکا همواره اتهام جاسوسی برای این سه تبعه خود را رد می‌کند و خواستار آزادی بدون قید و شرط آنان است.

پیش از این احتمال مبادله این سه شهروند آمریکایی با شهرام امیری مطرح شده بود. در بهمن ماه گذشته، محمود احمدی‌نژاد در یک برنامه تلویزیونی، از مذاکراتی برای «مبادله» احتمالی این سه شهروند آمریکایی خبر داد اما پس از آن مقام‌های ایران و آمریکا چنین احتمالی را رد کردند. به نظر می‌رسد سرنوشت این سه جوان آمریکایی علاوه بر چالش ایران و آمریکا به کشاکش‌ها و اختلافات قوه مجریه و قضاییه نیز وابسته شده است.

 
 


نظر شما :