پاى مصر و اردن هم به تحولات لبنان کشيده مى‌شود

۲۳ شهریور ۱۳۸۹ | ۲۲:۴۰ کد : ۸۶۴۰ اخبار اصلی
جمال السید، مدیر کل سابق سازمان امنیت لبنان با شرکت در یک مصاحبه مطبوعاتی در بیروت گفت: «توطئه‌ای به رهبری مصر، اردن، ایالات متحده امریکا و اسرائیل وجود دارد که می‌خواهد با هدف آسوده ساختن اسرائیل از دغدغه مرزهای لبنان و اسرائیل و سپردن کنترل آن به دست اسرائیلی‌ها فتنه مذهبی در لبنان به راه بیاندازد.»
پاى مصر و اردن هم به تحولات لبنان کشيده مى‌شود

دیپلماسی ایرانی:  پس از بالا گرفتن اختلاف‌ها در لبنان و کشیده شدن حزب الله به پرونده ترور رفیق حریری از یک سو و ارائه اسناد دست داشتن اسرائیل در ترور رفیق حریری توسط سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله از سوی دیگر، اکنون جمعی از افراد امنیتی لبنان خبر از وجود توطئه‌ای برای شعله‌ور شدن فتنه مذهبی در داخل لبنان داده‌اند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، جمال السید، مدیر کل سابق سازمان امنیت لبنان با شرکت در یک مصاحبه مطبوعاتی در بیروت گفت: «توطئه‌ای به رهبری مصر، اردن، ایالات متحده امریکا و اسرائیل وجود دارد که می‌خواهد با هدف آسوده ساختن اسرائیل از دغدغه مرزهای لبنان و اسرائیل و سپردن کنترل آن به دست اسرائیلی‌ها فتنه مذهبی در لبنان به راه بیاندازد.»  

وی همچنین خبر از احضار یکی از دیپلمات‌های مصری به سبب داشتن در این توطئه پس از لو رفتن طرح این فتنه داد.

السید همچنین خبر از صدور حکمی توسط دادگاه قضایی سوریه علیه جمعی از اطرافیان سعد حریری از جمله مروان حماده، نماینده فعلی مجلس از جریان المستقبل، شارل رزق، وزیر کابینه فواد سنیوره، نخست وزیر سابق لبنان، شماری از مشاوران سعد حریری و بازجوی لبنانی پرونده ترور رفیق حریری در دوران قضاوت دیلتیو میلیس، بر سر پرونده ترور رفیق حریری در بخش خاص شهود حادثه موسوم به الزور داد.

جمیل السید، سال گذشته میلادی علیه 34 نفر از مسئولان قضایی، امنیتی و چهره‌های سیاسی لبنان شکایتی را تحویل دادگاه قضایی سوریه داده بود. گفتنی است که السید یکی از چهار درجه‌دار ارشد لبنانی است که در اوت 2005 برای تحقیق بر سر پرونده ترور رفیق حریری، نخست وزیر اسبق لبنان به دادگاه فرا خوانده شده بود.

این چهار نفر در سال 2009 به دلیل نبود ادله کافی برای اثبات اتهام‌هایشان در ترور رفیق حریری توسط دادگاه لاهه آزاد شدند.    

السید همچنین سعد حریری را به بی‌راهه کشاندن دادگاه ترور رفیق حریری متهم کرد و گفت: «چه کسی از 2005 تا 2009 روند تحقیق دادگاه ترور رفیق حریری را به نابودی کشاند. خود تو سعد حریری. تو و هم‌دستانت. این تهمت سیاسی نیست تهمتی مستقیم به شخص تو، همراهانت و شاهدان ترور پدرت است.»

جریان المستقبل تمام این اتهام‌ها را رد کرده و اظهارات السید را ناشی از ناامیدی از موجه جلوه داده چهره سیاسی‌اش پس از افتادن به زندان دانسته است.

السید همچنین مصر را متهم به تلاش ایجاد فتنه در لبنان کرد و احمد حلمی، یکی از دیپلمات‌های سفارت مصر در بیروت را نماینده ژنرال عمر سلیمان، رئیس سازمان امنیت مصر دانست و گفت: «وی دیدارهای منظمی را با برخی از رهبران سیاسی و امنیتی مسیحی، سنی و شیعه با هدف شعله‌ور ساختن آتش فتنه در لبنان داشته است.»

دولت مصر این اتهام‌ها را رد کرده و غیر قابل اعتنا دانسته است. مصطفی الفقی، رئیس گروه روابط خارجی و امنیت ملی مجلس شورای مصر از ایراد چنین اتهام‌هایی ابراز تعجب کرد و گفت: «چگونه می‌تواند مصر توطئه‌ای علیه لبنان یا هر کدام از کشورهای عربی دیگر داشته باشد؟»

الفقی در تماس با الجزیره همچنین گفت: «احمد حلمی که السید نام او را آورده نماینده ما در نیویورک بود و عمر سلیمان نیز شخصیتی ملی در مصر است و به هیچ عنوان دستی در هیچ توطئه‌ای ندارد.»


نظر شما :