فرزند 27 ساله رهبر کره شمالی جانشین او می‌شود

۰۷ مهر ۱۳۸۹ | ۲۱:۵۴ کد : ۸۸۳۰ آسیا و آفریقا
حضور کیم جونگ اون، کوچکترین پسر کیم جونگ ایل رهبر کره شمالی در کنفرانس فوق العاده حزب حاکم کارگر، مقدمه جانشینی وی به جای پدرش تفسیر شده است.
فرزند 27 ساله رهبر کره شمالی جانشین او می‌شود

دیپلماسی ایرانی: این بار این مسئله موشکی یا هسته‌ای کره شمالی یا اختلاف این کشور با کره جنوبی نبود که نام این کشور را در صدر اخبار نشاند، بلکه این نام کیم جونگ اون، پسر رهبر کره شمالی بود که این کشور را در مرکز توجه قرار داد. تحولات چند روز اخیر نشان می‌دهد که کیم جونگ ایل قصد دارد با انتصاب پسرش به عنوان جانشین، حاکمیت خانواده‌اش بر این کشور را ادامه دهد.

حضور کیم جونگ اون، کوچکترین پسر کیم جونگ ایل رهبر کره شمالی در کنفرانس فوق العاده حزب حاکم کارگر، مقدمه جانشینی وی به جای پدرش تفسیر شده است. گفته می‌شود در این نشست تصمیماتی اتخاذ شد که طی آن مقدمات برای جانشینی رسمی‌ کیم جونگ اون 27 ساله به جای پدرش کیم جونگ ایل، رهبر بیمار و 68 ساله کره شمالی، فراهم می‌شود.

از جمله تحولات در این زمینه به انتصاب کیم جونگ اون به عضویت کمیته مرکزی حزب حاکم و نیز انتخاب او به عنوان قائم مقام کمیسیون نظامی ‌مرکزی در این حزب اشاره شده است. علاوه بر این کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی پیش از برگزاری نشست حزب حاکم کارگر، درجه ژنرالی به کیم جونگ اون پسر کوچکش اعطا کرد.

جونگ اون که کوچکترین پسر رهبر کره‌شمالی است و تنها 27 سال دارد، اطلاعات کمى از وى در اختيار رسانه‌ها قرار دارد. تنها یک عکس منتسب به وی اکنون در رسانه‌های بین‌المللی منتشر شده است. اندک اطلاعات موجود نشان از آن دارد که وی در سوئیس به تحصیل پرداخته است.

جونگ اون در حالی در اولین کنفرانس حزب کمونیست کره‌شمالی پس از ۳۰ سال به این سمت انتخاب شد که بر اساس مقررات حزب کارگر کره شمالی، اعضای این حزب هر پنج سال یک بار موظف به برگزاری نشست ملی هستند.

 کنگره اخیرحزب کمونیست کره شمالی نخستین نشست جامع و فراگیر این حزب از سال 1980 محسوب می‌شود. سالی که کیم جونگ ایل توانست جانشین پدرش کیم ایل سونگ (موسس کره دموکراتیک) شود که در سال 1994 فوت کرد. کیم ایل سونگ، بنیانگذار حکومت کمونسیتی در کره شمالی، از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۷۲ در مقام نخست‌وزیر کره شمالی به فعالیت می‌پرداخت و از آن سال تا زمان مرگش در سال ۱۹۹۴ نیز رهبری حزب حاکم کره شمالی را بر عهده داشت.

کیم جونگ ایل دو سال پیش دچار یک سکته مغزی شد، علاوه براین  برخی منابع از مشکلات کلیوی وی خبر می‌دهند. کیم جونگ ایل از سال ۱۹۷۴ به عنوان جانشین پدرش انتخاب شد؛ اگرچه که این جانشینی در سال ۱۹۸۰ رسمأ در مجمع عمومی ‌اعلام شد و با اعلام این جانشینی اولین انتقال موروثی قدرت در یک ساختار کمونیستی رقم خورد.

به نظر می‌رسد روندی که در مورد کیم جونگ ایل رخ داد برای جونگ اون هم در حال تکرار است. گزارش‌ها از این حکایت دارند که از تابستان سال گذشته اکثر گزارش های حکومتی به دست کیم جونگ اون، فرزند کیم جونگ ایل می‌رسد. در واقع از تابستان 2010 کیم جونگ اون در تمامی ‌مسائل حکومتی کره شمالی به استثنای سیاست خارجی به اختیارات پدرش دست یافته است. 

اگرچه تحولات اخیر به عنوان مقدمه روی کار آمدن کیم جونگ اون در مسند رهبری کره‌شمالی ارزیابی شده است با این حال کیم جونگ ایل پنج نفر دیگر از جمله خواهر ۶۴ ساله خود، کیم کیونگ خوئه و همسر جانگ سونگ تائک، نایب رئیس کمیسیون دفاع ملی کره شمالی که به باور بسیاری در کره شمالی به عنوان دومین فرد قدرتمند به شمار می‌رود و علاوه بر آن چوئه ریونگ هائه، از افراد نزدیک به کیم جونگ ایل و خاندان کیم را به عنوان ژنرال چهار ستاره معرفی کرد. به نظر می‌رسد این دو نفر به عنوان حامیان پسر جوان و «بی‌تجربه» کیم جونگ ایل به این مقام منصوب شده‌اند.
خاندان کیم از سال ۱۹۴۸ که کیم ایل سونگ، پدر کیم جونگ ایل با حمایت اتحاد جماهیر شوروی جمهوری دموکراتیک خلق کره را پایه‌گذاری کرد تا کنون بر مسند قدرت نشسته‌اند.


( ۱ )

نظر شما :