سفر احمدی نژاد به لبنان نبايد موجب تضعيف اتحاد در لبنان شود

۱۱ آبان ۱۳۸۹ | ۱۸:۳۳ کد : ۸۹۰۵ گفتگو
گفتاری از مسعود ادریسی سفیر سابق ایران در لبنان برای دیپلماسی ایرانی.
سفر احمدی نژاد به لبنان نبايد موجب تضعيف اتحاد در لبنان شود

در حالى که کمتر از يک هفته به سفر محمود احمدى‌نژاد به لبنان باقى مانده است اين سفر حساسيت‌هايى را برانگيخته است. جريان 14 مارس از سفر احمدى‌نژاد به لبنان به خصوص مرزهاى جنوبى بسيار ابراز نگرانى کرده است. از سوى ديگر فرانسه، اسرائيل و ايالات متحده امريکا نگرانى خود را از سفر احمدى‌نژاد به لبنان ابراز داشتند.  

گفتاری از مسعود ادریسی سفیر سابق ایران در لبنان برای دیپلماسی ایرانی.

وضعیت لبنان به خصوص بعد از جريان دادگاه رفيق حریری پیچیده‌تر شده است مخصوصا بعد از اينکه گفته مى‌شود که دادگاه قصد دارد بعضی از افراد حزب الله را به عنوان عامل اين کار معرفی کند و این برای حزب الله خط قرمز است و عکس العمل‌های سيد حسن نصرالله نيز در اين زمينه بسيار شديد بوده است.

از طرف ديگر در چند روز گذشته سوريه لیستى 33 نفره از مقامات و شخصيت‌ها و بعضا وزرای لبنانی اعلام کرده و خوستار جلب و محاکمه آنها در سوريه شده است. اينها نشان دهنده اين است که در حال حاضر وضعیت لبنان وضعیت بسيار حساسی شده است و در اين وضعیت حساس قطعا اسرائیل به دنبال تشدید اختلاف گروه‌های لبنانی هستند زيرا در سایه اختلاف بين گروه‌هاى لبنان است که اسرائيل مى‌تواند به خواسته‌هايش در لبنان دست پیدا کند. 

با چنين وضعيتى که تشريح شد اگر سفر آقاى احمدى‌ن‍ژاد به لبنان ظرف چند روز آينده انجام شود با توجه به این که بعضی از افراد و گروه‌ها در لبنان مثل گروه 14 مارس مخالفت کرده‌اند و با صدور بيانيه خواسته‌اند که اين سفر انجام نشود، ‌اين سفر از حساسيت وي‍ژه‌اى برخوردار شده است. چرا که سياست جمهورى اسلامى ايران در لبنان همواره بر پایه وحدت و اتحاد ملی در لبنان بوده است ما هميشه به دنبال این بوده‌ایم که لبنان هم از ثبات برخوردار باشد و هم وحدت ملى در لبنان جارى باشد. چرا که این به نفع مقاومت اسلامى در لبنان است. اگر همه گروه‌ها و طوائف پشت سر مقاومت باشند طبيعى است که مقاومت بسیار قوت خواهد گرفت و هیچ ضربه‌ای نمی‌تواند آن را از پای در بیاورد. اما اگر اين اتحاد در داخل لبنان ضعيف باشد به طور طبيعى روى مقاومت هم اثر خواهد داشت و مقاومت نيز تضعيف خواهد شد.

لذا اگر اهداف اين سفر به نحوى باشد و این سفر طوری برنامه‌ریزی شود که بتواند به این وحدت ملی در لبنان کمک کند بايد گفت سفر بسیار موفقی خواهد بود اما اگر خداى ناخواسته برنامه ریزی‌ها به شيوه‌اى باشد که اين احساس را در لبنان ايجاد کند که ایران مى‌خواهد فقط از یک گروه در لبنان حمایت کند، ‌و وحدت ملى خدشه‌دار شود طبیعی است که این هم به ضرر جمهوری اسلامی است و هم به ضرر مقاومت. لذا برنامه‌هاى سفر بسيار مهم است. اگر بتوانيم برنامه‌هاى سفر را به نحوى ترتيب دهيم که همه گروه‌هاى لبنان از این سفر راضی باشند و موجب اتحاد بيشتر در لبنان شود اين برای جمهوری اسلامى ايران يک موفقيت محسوب خواهد شد.

 از سوى ديگر در روزهاى اخير صهیونیست‌ها تبليغاتى را به راه انداخته‌اند مبنى بر اين که آقاى احمدى ن‍ژاد در اين سفر مى‌خواهد به طور نمادين به طرف اسرائيل سنگ پرتاب کند و غيره. بر اساس این تبلیغات آمریکایی‌ها و فرانسوى‌ها نيز حساس شده‌اند و فکر مى‌کنند که در اين سفر برنامه‌هاى اين چنينى است و براى همين با صدور بيانيه در مورد اين سفر هشدار داده‌اند. من تصور نمى‌کنم که براى اين سفر چنين اهدافى را داشت باشد و برنامه‌ريزى‌هاى اينچنينى شده باشد. لذا تبليغات صهيونيست‌ها سفر آقاى احمدى ن‍ژاد به لبنان را بسيار حساس کرده است. از اين رو باز هم تاکيد مى‌کنم که برنامه ‌ريزى‌هاى سفر بايد بسيار دقيق و حساب شده و با احتساب مسائل مختلف باشد تا بهانه‌اى به دست صهيونيست‌ها و ديگرانى که مخالف حضور و نفوذ ايران در لبنان هستند داده نشود.

بنابراين همانطور که اشاره شد صهیونیست‌ها به دنبال اين هستند که  از اين سفر به عنوان يک عامل اختلاف در طوایف لبنانی استفاده کنند چرا که سياست آنها هميشه بوده که در لبنان و بين گروه‌هاى لبنانى اختلاف ايجاد کنند تا همه گروه‌هاى لبنانى پشت سر مقاومت نباشند و از مقاومت حمايت نکنند و مقاومت تنها باشد و تضعيف شود. اگر اين گونه شود که بتوانند از این سفر اين برداشت را ايجاد کنند که ایران به دنبال این است که یک بخشی از مردم لبنان يعنى شیعیان یا مقاومت مورد نظر قرار دهد اين مى‌تواند سبب تشديد اختلافات در لبنان شود و قطعا اين امر به ضرر لبنان، مقاومت و جمهورى اسلامى ايران خواهد بود.


نظر شما :