تحریم‌ها برای روسیه مصداق فورس ماژور نیست

۱۱ آبان ۱۳۸۹ | ۱۸:۳۶ کد : ۸۹۳۴ گفتگو
گفتگوی دیپلماسی ایرانی با یوسف مولایی استاد حقوق بین الملل دانشگاه تهران.
تحریم‌ها برای روسیه مصداق فورس ماژور نیست

ديپلماسى ايرانى: روسیه قرارداد 800 ميليون دلارى خريد سامانه دفاع موشکى اس 300 به ایران را به صورت يک طرفه فسخ کرده است. ایران این اقدام را خلاف قرارداد می‌داند و اعلام کرده که روس‌ها باید به خاطر فسخ قرارداد پاسخگو باشند و به ایران غرامت بپردازند و قصد شکایت از روسیه را دارد. به نظر شما ایران می‌تواند از روسیه به خاطر فسخ یک‌جانبه این قرارداد شکایت کند؟ 

این بستگی به قرارداد دارد و این که این قرارداد چگونه تنظیم شده است. باید به قرارداد مراجعه شود تا بررسی شود آیا روسیه امکان فسخ یک‌جانبه این قرارداد را داشته است یا خیر. در قراردادهاى مربوط به تسليحات جنبه‌هاى محرمانه‌اى وجود دارد و من چون از مفاد قرارداد اطلاع ندارم نمى‌توانم برآورد درستى داشته باشم که آيا مکانيسم‌هاى حقوقى لازم در اين قرارداد پيش بينى شده يا نه.

آن طور که مقامات ایران می‌گویند در این قرارداد به روسیه حق فسخ یکجانبه داده نشده است. اگر چنین باشد ایران به چه صورت می‌تواند از روسیه شکایت کند؟ چه مرجعی رسیدگی کننده به این شکایت است؟

به هر حال ممکن است تفسیر روسیه از تفسیر ایران متفاوت باشد. همه متون حقوقى - سياسى باب تفسير دارد و اين مشکل وجود دارد که هر طرفى قرارداد را به نفع خودش تفسير مى‌کند. به هر حال روس‌ها شايد در متن قرارداد جايى براى تفسير به نفع خود باز گذاشته‌اند، اما مساله اين است که چه مرجعى به عنوان مرجع نهايى به اين موضوع رسيدگى کند.

بر اساس حقوق بین الملل، دادگاه بين المللى لاهه براى حل اختلافى که در چارچوب کنوانسيون‌هاى بين المللى بين دولت‌ها به وجود می‌آید پيش بينى شده است. با این حال به علت ماهيت تجارى-نظامى اين قرارداد خيلى مطمئن نيستم که بتوان از طريق دادگاه‌هايى مثل دادگاه لاهه به موضوع رسيدگى کرد.

به نظر شما روسیه می‌تواند به استناد قطعنامه شورای امنیت از فروش اس 300 به ایران خودداری کند؟

قطعنامه شوراى امنيت عليه ايران داراى مباحث پيچيده فنى بسيارى است و هر کشورى هم اين قطعنامه را در راستاى منافع خود تفسير مى‌کند. به هر حال در حال حاضر روس‌ها با استناد به قطعنامه 1929 شورای امنیت و استناد اصل «فورس ماژور» این قراردار را فسخ کرده‌اند.

اساسا «فورس ماژور» چیست و آیا به نظر شما می‌توان قطعنامه شورای امنیت را مصداق فورس ماژور دانست؟

در تعریف فورس ماژور به هر اتفاقی گفته می‌شود که خارج از اراده طرفین بوده و در اجرای قرارداد تاثیر داشته به نحوی که اجرای آن را غیرممکن می‌کند. تا پیش از این فورس ماژور عمدتا جنگ و زلزله و ... را در برمی‌گرفت وتا به حال چنین بحثی نداشته‌ایم که قطعنامه سازمان ملل مصداق فورس ماژور دانسته شود و این تفسیری است که در پرونده‌هایی که تاکنون در سطح دادگاه‌های بین المللی مطرح شده نبوده است. این بحث جدیدی است که قطعنامه سازمان ملل زیرمجموعه فورس ماژور قرار گیرد.

آیا واقعا قطنامه اخیر سازمان ملل برای روسیه غیرارادی بوده است؟

مسئله این است که خود روس‌ها در تصویب این قطعنامه نقش داشته‌اند چون می‌توانستند آن را وتو کنند و جلوی تصویب این قطعنامه را بگیرند. روسیه در حال حاضر به فورس ماژور استناد می‌کند و بحث می‌کند که این تحریم‌ها خارج از اراده این کشوربوده است. اگر بپذیریرم تحریم‌ها علت فسخ قرارداد بوده باشد و حتی اگر ما تفسیر موسع از فورس ماژور داشته باشیم به نحوی که این تحریم‌ها و قطعنامه شورای امنیت هم زیرمجموعه آن قرار گیرد، این که اراده خود روس‌ها در تصویب این قطعنامه نقش داشته است مسئله‌ای است که دیگر نمی‌توان گفت که این تحریم‌ها کلا از اراده این کشور خارج بوده است و مصداق فورس ماژور قرار گیرد. 
 


نظر شما :