چین از جنگ جهانی دوم به بعد

۱۴ آبان ۱۳۸۹ | ۰۱:۲۶ کد : ۹۲۳۳ کتابخانه
شصت و دومین کتاب از مجموعه «تاریخ جهان» انتشارات ققنوس «چین از جنگ جهانی دوم به بعد» نام دارد.
چین از جنگ جهانی دوم به بعد

دیپلماسی ایرانی: شصت و دومین کتاب از مجموعه «تاریخ جهان» انتشارات ققنوس «چین از جنگ جهانی دوم به بعد» نام دارد.

جهان بعد از پایان جنگ جهانی دوم تغییرات مهمی را به خود دید. این جنگ با شکست آلمان در غرب و ژاپن در خاور دور موجب شد تا کشورهای پیرامونی این دو قدرت قدم به دوران تازه‌ای بگذارند و مرحله‌ای جدید از حیات سیاسی خود را در جهان بعد از جنگ آغاز کنند.

چین از نیمه قرن بیستم آبستن اتفاقات و انقلاب‌های اجتماعی سیاسی عظیمی شد که سال‌ها به طول انجامید و دیکتاتوری قدرتمندی را بر این کشور حاکم کرد. مهم ترین انقلاب در چین، پیروزی حزب کمونیست در یک جنگ داخلی طولانی و خونین برای به دست آوردن کنترل سیاسی بود.

مائو تسه تونگ مهم ترین رهبر نظامی و سیاسی بود که در پیروزی حزب کمونیست و تاسیس جمهوری خلق چین در اول اکتبر 1949 نقش داشت. در طول سه دهه بعد مائو از قدرت مطلق خود استفاده کرد تا انقلاب‌های دیگری را به پرجمعیت ترین کشور جهان تحمیل کند. انقلاب‌ها بعد از مرگ مائو در سال 1976 همچنان ادامه پیدا کرد و رهبرانی چون دنگ شیائو پینگ تغییرات بنیادی را در ساختارهای اقتصادی و سیاسی و اجتماعی چین ادامه دادند.

وقتی در سال 1949 از مائو پرسیدند برای بهبود وضع زندگی جمعیت 550 میلیون نفری کشورش چه خواهد کرد، پاسخ داد: «ما چطور تغییر خواهیم کرد؟ کشور را باید ویران کرد و از نو ساخت» به این ترتیب مائو با تبدیل کردن نظام سیاسی و اقتصادی چین به حکومت کمونیستی، نوعی از حکومت توتالیتاریستی که دولت به منتهای درجه بر شهروندانش اعمال کند، این کشور را تغییر داد.

از جمله رویدادهای مهم تاریخ چین پس از جنگ جهانی دوم می‌توان به اینها اشاره کرد: آغاز جنگ سرد و رقابت فزاینده میان کشورهای کمونیستی و دموکراتیک، تاسیس جمهوری خلق چین، آغاز سیاست‌های اقتصادی موسوم به «جهش بزرگ به جلو»، جنگ میان ایالات متحده و ویتنام جنوبی با ویتنام شمالی کمونیست، آغاز انقلاب فرهنگی در چین، دیدار ریچارد نیکسون رییس جمهور امریکا از چین و ملاقات با مائو.

«چین از جنگ جهانی دوم به بعد» با پیشگفتاری تحت عنوان "انقلاب ادامه دار چین" آغاز می‌شود و در هفت فصل تاریخ این کشور را از جنگ جهانی دوم مرور می‌کند: فتح چین به دست کمونیست‌ها، چین به کشوری کمونیست تبدیل می‌شود، تبدیل چین به قدرت نظامی و سیاسی، ادامه انقلاب چین، ادامه جنگ قدرت، هدایت چین به سمت و سوی جدید به دست دنگ شیائو پینگ، چین امروز: تحول اقتصادی ناآرام.

«چین از جنگ جهانی دوم به بعد» تالیف مایکل وی. آزکان با ترجمه رضا علیزاده در 128 صفحه (مصور) سال 1388 توسط نشر ققنوس عرضه شده است.


( ۶۸ )

نظر شما :