جنگ جهانی اول

۱۸ آبان ۱۳۸۹ | ۱۹:۵۲ کد : ۹۲۸۹ کتابخانه
این کتاب با گزارش تنش‌های پیش از جنگ آغاز می‌کند و نبردها، رقابت‌ها، ائتلاف‌ها و عناصر پیش برنده جنگ جهانی اول را بازگو می‌کند.
جنگ جهانی اول

ديپلماسى ايرانى:‌ این کتاب با گزارش تنش‌های پیش از جنگ آغاز می‌کند و نبردها، رقابت‌ها، ائتلاف‌ها و عناصر پیش برنده جنگ جهانی اول را بازگو می‌کند.

مجموعه تاریخ جهان شامل سلسله کتاب‌هایی موجز و مصور و با بیانی ساده و شیوا درباره رویدادها، کشورها، شخصیت‌ها و پدیده‌هایی است که که می‌توان آنها را ذیل عنوان تاریخ جهان گرد آورد.

این مجموعه اندیشه‌های سیاسی، فرهنگی و فلسفی تاثیرگذار را در گذر مشعل تمدن از بین النهرین و مصر باستان به یونان، روم، اروپای قرون وسطی و دیگر تمدن‌های جهانی تا روزگار ما در برمی‌گیرد.

از ویژگی‌های مجموعه کتاب‌های تاریخ جهان که به همت نشر ققنوس منتشر می‌شود، نگاه همه جانبه و دقیق به پدیده‌های مورد بررسی در عین رعایت سادگی بیان و پرداخت نه چندان تفصیلی و تحلیلی آنهاست. از این رو مجموعه فوق را می‌توان آثاری درخور مطالعه برای رده‌های سنی نوجوانان و جوانان نیز دانست تا اطلاعات لازم و کلی را در موضوعات تاریخی در اختیار بگیرند.

شصت و یکمین کتاب از سلسله تاریخ جهان، «جنگ جهانی اول» نام دارد؛ جنگی که با خود ویرانی‌های گسترده و دسته بندی‌های تازه ای در عرصه بین المللی همراه آورد. در همین دوره زمانی است که گشایش کانال پاناما سفر دریایی بین دو اقیانوس اطلس و آرام را کوتاه می‌کند، الکساندر گراهام بل نخستین گفتگوی تلفنی قاره ای را بین نیویورک و سان فرانسیسکو انجام می‌دهد و دیوید وارک گریفیث یکی از مهم ترین فیلم‌های تاریخ سینما را در بدو پیدایش این صنعت با نام «تولد یک ملت» تولید می‌کند. سرنگونی حکومت تزارها در روسیه به دست انقلابیون، تلاش زنان امریکایی برای به دست آوردن حق رای و... از دیگر رخدادهای مربوط به سال‌های 1914 تا 1919 است.

رابرت گرین – نویسنده کتاب – بر این اعتقاد است که سبب ساز اصلی جنگ، قتل دوک بزرگ "فرانتس فردیناند" وارث تاج و تخت امپراتوری اتریش – مجارستان بود. دوک بزرگ در شهر سارایوو بزرگ ترین شهر بالکان به قتل رسید. قاتل او گاوریلو پرینسیپ از صرب‌های بوسنی و همدستانش عضو جنبشی زیرزمینی بودند که برای استقلال از امپراتوری اتریش – مجارستان مبارزه می‌کرد. همین قتل کشورها را یکی پس از دیگری درگیر کرد و قدرت‌های بزرگ اروپا (بریتانیا، فرانسه و روسیه) در یکسو و آلمان و اتریش – مجارستان در سوی دیگر، اروپا را به کانون زمین لرزه ای سیاسی تبدیل کردند.

این کتاب مرحله به مرحله با گزارش تنش‌های پیش از جنگ آغاز می‌کند و نبردها، رقابت‌ها، ائتلاف‌ها و عناصر پیش برنده جنگ جهانی اول را روایت می‌کند.

جبهه غرب – کانون طوفان، جنگ در دریا و هوا، جنگ در خاور نزدیک، جنگ در جبهه شرق – دنیای کهنه فرومی‌پاشد، امریکا قدم پیش می‌گذارد و ورسای و پس از آن، عنوان فصل‌های این کتاب است.

"جنگ جهانی اول" نوشته رابرت گرین با ترجمه مهدی حقیقت خواه در 124 صفحه سال 1388 از سوی نشر ققنوس منتشر شده است.


نظر شما :