هدف دادگاه حريرى زدن راس حزب الله است

۱۰ آذر ۱۳۸۹ | ۱۷:۴۲ کد : ۹۵۰۷ اخبار اصلی
بی‌شک آن چه هدف دشمنان لبنان است، راس حزب الله است. نه برای این که لبنان نیز به جمع جبهه کشورهای \\"اعتدال\\" بپیوندد بلکه ایجاد پشتوانه‌ای برای اسرائیل که قبل از حمله به ایران خیالش از بابت مرزهای شمالی‌اش آسوده باشد.
هدف دادگاه حريرى زدن راس حزب الله است

دیپلماسی ایرانی: با نزدیک شدن به رای نهایی دادگاه ترور رفیق حریری که بنا به گزارش‌ها قرار است روز پنج‌شنبه دوم دسامبر منتشر شود، تنش در لبنان نیز افزایش یافته است. اگر چه با سفر سعد حریری به ایران و پس از آن سفرش به پاریس که از اصفهان مستقیما انجام شد، تا اندازه‌ای آرامشی به وجود آمده است اگر چه بسیاری بر این باورند که این آرامش قبل از طوفان است و باید دید روزهای آینده لبنان چه وضعیتی خواهد داشت.

فهمی هویدی، روزنامه‌نگار مشهور مصری در یادداشتی که سایت شبکه الجزیره منتشر کرده به همین موضوع پرداخته است. وی در این باره می‌نویسد: بی‌شک آن چه هدف دشمنان لبنان است، راس حزب الله است. نه برای این که لبنان نیز به جمع جبهه کشورهای "اعتدال" بپیوندد بلکه ایجاد پشتوانه‌ای برای اسرائیل که قبل از حمله به ایران خیالش از بابت مرزهای شمالی‌اش آسوده باشد. از این رو تلاش می‌شود تا حزب الله کاملا خلع سلاح شده، به تبع آن منطقه کاملا یک دست و آرام به نفع اسرائیل شود تا اسرائیل با خیال آسوده نقشه‌هایش را عملی کند.

این سلاحی است که از 1979 به خوبی از آن استفاده شد و بسیار هم برای این رژیم مفید بوده است. پس از معاهده کمپ‌دیوید در آن سال که مصر از عرصه رویارویی با اسرائیل خارج شد و ستون اصلی بنیان عربی شکست، زیاده‌خواهی‌های اسرائیل نیز از حد و مرز خارج شدند. اما تا کنون تاسیس دومین پروژه "کشور اسرائیل" به نتیجه نرسیده است. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در همان سال و اتحاد سوریه با ایران و در کنار آن ایستادن جنبش‌های مقاومت فلسطینی در کنار آنها سد تازه‌ای در برابر زیاده‌خواهی‌های اسرائیل ایجاد شد که هنوز این رژیم نتوانسته از پس آن بر آید. پس از آن در سال 1982 حزب الله متولد شد که به چنان قدرتی رسید که اسرائیل را وادار کرد که از جنوب لبنان خارج شود. در سال 2006 نیز به اسرائیل شکست سختی تحمیل کرد و از آن موقع تا کنون هم توانایی‌های حزب‌ الله نه تنها کم نشده بلکه بر عکس بسیار هم افزایش یافته است.

وی سپس می‌نویسد: اکنون حزب الله و ایران به مرحله‌ای رسیده‌اند که تهدید جدی‌ای برای اسرائیل محسوب می‌شوند و از چنان قدرتی برخوردارند که قادرند اسرائیل را محو کنند. اسرائیل و حامی اصلی‌اش امریکا زمانی احساس خطر کردند که پروژه کلان سیاست خارجی ایران و حزب الله نمایان شد. هنگامی که جمهوری اسلامی ایران پرچم مبارزه با اسرائیل را سر داد و به گسترش خود در منطقه مبادرت ورزید، اسرائیل خطر را احساس کرد و از این رو از همان لحظه اول مبنا را بر این گذاشت که این پروژه را نابود کند، همان طور که با حمله به عراق تاسیسات هسته‌ای این کشور را نابود کرد، بر سر ایران و حزب الله نیز نقشه مشابهی را در سر می‌پروراند. اسرائیل به هیچ عنوان نمی تواند بپذیرد که در کنارش جنبشی ایستاده که اسلحه و موشک به اندازه‌ کافی دارد و می‌تواند به راحتی تلاویو را هدف قرار دهد.

هویدی سپس به اظهارات اخیر جفری فلتمن، معاون خاور نزدیک هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا اشاره می‌کند و می‌نویسد: پنج‌شنبه گذشته 25 نوامبر پایگاه اینترنتی کاونتر بانش در امریکا نقل قولی از جفری فلتمن منتشر کرد که نشان می‌داد، نقشه اصلی امریکا و اسرائیل برای آینده لبنان و منطقه چیست. وی به مورا کونیلی، سفیر امریکا در بیروت می‌گوید: «حزب الله محاصره شده و به زودی خواهی دید که به کمک قطعنامه 1757 با ضربات سنگینمان چگونه آن را در هم می‌شکنیم و این هدیه ما به لبنان به مناسبت کریسمس خواهد بود.»

فلتمن بعدا این اظهارات را تکذیب کرد ولی شواهد موجود نشان می‌دهد که او این اظهارات را بر زبان رانده است. اظهارات بلال فرحات، نماینده حزب الله در پارلمان لبنان به روزنامه الشرق الاوسط نیز این مواضع را تکمیل می‌کند. فلتمن در سخنرانی اخیر خود در برابر نمایندگان کنگره امریکا گفته است که 500 میلیون دلار برای حمله به حزب الله اختصاص یافته و ممکن است حتی این رقم در صورت لزوم از یک میلیارد دلار نیز فراتر رود.

هویدی در ادامه می‌نویسد: دیگر کاملا روشن شده که دادگاه ترور رفیق حریری یک سنگر برای نابودی حزب الله است. امریکا تلاش می‌کند تا به وسیله این دادگاه ثابت کند که اعضای حزب الله در ترور حریری دست دارند تا علیه او دشمن‌تراشی کند. ظاهرا بنا به شواهد یکی از کسانی که گمان می‌رود نامش توسط دادگاه برده شود، عماد مغنیه است که در سال 2008 توسط عوامل سی‌آی‌ای و موساد ترور شد.

بنا به گزارش‌ها ایالات متحده به دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری فشار می‌آورد که بر اساس منشور 7 سازمان ملل به محاکمه و اجرای حکم عاملان ترور رفیق حریری دستور دهد که در صورت صدور این حکم امکان استفاده از سلاح برای ایالات متحده جنبه رسمی می‌گیرد.

وی سپس یاداور می‌شود: تا پنج سال در بوغ و کرنا می‌کردند که سوریه عامل اصلی ترور رفیق حریری است، پس از آن که دیدند سندی برای اثبات این ادعا ندارند و شهادت شاهدان الزور (محل حادثه ترور رفیق حریری) دروغ از آب در آمد، پیکان اتهام‌ها را متوجه حزب الله کردند در حالی که به خوبی می‌دانند که حزب الله در این ترور دست ندارد و نمی‌تواند هم دست داشته باشد چرا که حزب الله از نزدیکان رفیق حریری بود.

هویدی دوباره به اظهارات فیلتمن باز می‌گردد و نتیجه می‌گیرد که اگر سخنان معاون وزیر امور خارجه امریکا را در کنار اظهارات نصرالله قرار دهیم در می‌یابیم که لبنان بالای آتشفشانی ایستاده است که یک طرف آن امریکا و اسرائیل قرار دارند که می‌خواهند به هر بهانه‌ای شده حزب الله را متهم دادگاه ترور رفیق حریری اعلام کنند و طرف دیگر آن حزب الله ایستاده که گفته هر کسی بخواهد به اعضای حزب الله تعدی کند، دستش را قطع می‌کنیم، این موضوع لبنان را در آستانه انفجاری قرار داده که در افق آن شبح جنگ داخلی قرار دارد که این بار توطئه غربی در آن کاملا مشهود است.

هویدی سپس می‌گوید: تلاش‌های سوریه و عربستان نیز تا کنون مثمر ثمر نبوده چرا که فشار طرف‌هایی که مخالف حرکت آنها حرکت می‌کنند، قوی‌تر بوده است. تا کنون ایران توانسته است در این عرصه قوی بازی کند که همه رئیس جمهوری‌اش را به لبنان فرستاد و هم این که خود میزبان نخست‌وزیر لبنان بود و با آن 16 تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد. سفری که باعث غضب ایالات متحده شد و ادعا کرد با هر حرکتی که استقلال لبنان را تهدید کند مقابله می‌کند. البته حزب الله و لبنان تنها نیستند از یک سو ایران را دارد که رئیس جمهوری آن در سفر به لبنان با همه رهبران به استثنای سمیر جعجع دیدار کرد و رسما هم اعلام کرد همه گونه حمایتی از آن می‌کند و از سوی دیگر ترکیه ایستاده که گفته همواره در کنار لبنان ایستاده و در برابر هر مزاحمتی که اسرائیل علیه امنیت لبنان اعمال کند به نفع لبنان به مقابله بر خواهد خواست.  


نظر شما :