فضای بی اعتمادی بین ایران و گروه 1+5

۱۵ آذر ۱۳۸۹ | ۱۵:۰۵ کد : ۹۵۴۹ اخبار اصلی
اگر مقامات کشورهای طرف مذاکره پیش از شروع آن مطلبی را گفته‌اند این به معنای مواضع اصلی آنها نیست. همیشه مرسوم است که قبل از مذاکره فضاسازی کرده و یا با مطرح کردن موضوعاتی واکنش طرف مقابل را بررسی می‌کنند. گفت و گو با على خرم، تحليلگر مسائل سياسى
فضای بی اعتمادی بین ایران و گروه 1+5

ديپلماسى ايرانى: مذاکرات 1+5 که در روز سه شنبه در ژنو برگزار خواهد شد، مذاکرات بسيار مهمی برای ایران تلقى مى شود. با توجه به آنچه که در روزهای گذشته درباره مسائل هسته‌ای ایران مطرح شده است به نظر می‌رسد مقامات امریکایی از لحن نرم‌تری نسبت به گذشته استفاده کرده‌اند.

گفت و گو با على خرم، تحليلگر مسائل سياسى:

هيلارى کلينتون در گفت و گو با بي.بي.سى اشاره کرده بود که ايرانى ها مى‌توانند در آينده در شرايطى که رفتارى مسئولانه از خود نشان دهند و مطابق با قوانين بين‌المللى، به غنى سازى اورانيوم بپردازند. آیا مى توان صحبت هاى او را تحولى جديد در مذاکرات قلمداد کرد و آيا این رویه جدید در روند مذاکرات تاثیرگذار خواهد بود یا خیر؟

در تحلیل آنچه که مطرح شده است می‌توان گفت، اگر مقامات کشورهای طرف مذاکره پیش از شروع آن مطلبی را گفته‌اند این به معنای مواضع اصلی آنها نیست. همیشه مرسوم است که قبل از مذاکره فضاسازی کرده و یا با مطرح کردن موضوعاتی واکنش طرف مقابل را بررسی می‌کنند.

در این مورد نه نرمی یا سختی گفتارها نباید ما را به اشتباه بیندازد و ما تنها باید به این توجه کنیم که منافع ما، اهداف ما در این مذاکره چه خواهد بود؛ و در نهایت باید بدانیم که از کجا باید حرکت کرد و به چه مقصدی قرار است برسیم. اگر هدف ما این است که مذاکرات به نتیجه برسد نه باید آنقدر سخت بگیریم که ناموفق شود و نه آنکه آنقدر نرم برخورد کنیم که طرف مقابل شرایط خود را به ما تحمیل کند.

با توجه به آنچه که در گذشته اتفاق افتاده است آیا می‌توان پیش بینی کرد که این مذاکرات چه نتایجی خواهد داشت؟

باید هر دو طرف نشان دهند که اراده برای مذاکره دارند و یا به عبارت دیگر اراده برای به ثمر رساندن این مذاکرات دارند. در چنین زمانی است که می‌توان گفت مواضع هر کدام از طرفین مذاکره را خواهیم فهمید. اما پیش از آن با توجه به آنچه که از پیش نقل شده است نمی‌توان پیش بینی‌های دقیقی کرد.

متاسفانه فضای بی‌اعتمادی بین ایران و گروه 1+5 وجود دارد. حدود چهارده ماه پیش هم مذاکرات ناتمامی بین دو طرف مذاکره بود اما این بار امیدوار هستیم که ایران و گروه 1+5 بتوانند پلکان اعتماد را طی کنند و به نتایج قابل قبولی برسند.

آیا تحویل کیک زرد به راکتورهای تامین سوخت اصفهان نیز تاثیری بر مذاکرات دارد؟

باید خاطرنشان کرد که ما از گذشته پیش‌تر رفته ايم. زمانی بود که اورانیوم غنی شده 3.5 درصد و 19.75 درصد داشتیم، ولی ما امروزه در حال پیشرفت در هسته‌ای شدن و در حال پرکردن خانه‌های خالی گذشته هستیم..در گذشته زمانی بود که ما برای تامین سوخت سانتیریفیوژها مشکل داشتيم و غربی ها علامت سوال گذاشته بودند، اما امروزه ما به دلیل طی کردن مراحل بعدی این علامت سوال هم برداشتیم و این روند در مذاکراه برای طرف ایرانی قوت قلبی خواهد بود.


نظر شما :