نگرانى کشورهاى عربى از نتيجه‌بخش بودن مذاکرات امروز ژنو

۱۵ آذر ۱۳۸۹ | ۱۸:۰۰ کد : ۹۵۵۳ اخبار اصلی
در حالى که امروز دوشنبه در ژنو مذاکرات ايران با پنج به علاوه يک آغاز مى‌شود، شوراى همکارى خليج فارس نيز محور مذاکرات خود را در امارات متحده عربى پرونده هسته‌اى ايران و چگونگى روابط کشورهاى عربى با تهران قرار داده است.
نگرانى کشورهاى عربى از نتيجه‌بخش بودن مذاکرات امروز ژنو

ديپلماسى ايرانى: اين روزها پرونده هسته‌اى ايران مجددا بر سر زبان‌ها افتاده است. در حالى که امروز دوشنبه در ژنو مذاکرات ايران با پنج به علاوه يک آغاز مى‌شود، شوراى همکارى خليج فارس نيز محور مذاکرات خود را در امارات متحده عربى پرونده هسته‌اى ايران و چگونگى روابط کشورهاى عربى با تهران قرار داده است.

اين در حالى است که دو روز پيش نيز در نشست امنيتى گفت‌وگوى منامه باز هم پرونده هسته‌اى ايران مطرح بود و بر سر اين که چگونه مى‌توان اين پرونده را به سلامت به پايان رساند با حضور وزير امور خارجه کشورمان بحث شد.

در اين ميان اعضاى شوراى همکارى خليج فارس از جامعه جهانى خواستند که در مذاکرات خود با ايران نماينده‌اى از آنها نيز حضور داشته باشد.

به گزارش شبکه خبرى الجزيره، عبدالله بن زايد آل نهيان، وزير امور خارجه امارات در منامه پرسيد: چرا کشورهاى شوراى همکارى خليج فارس از مذاکرات هسته‌اى با ايران کنار گذاشته‌اند. در حالى که کشورهاى اين منطقه بيش از همه به ايران نزديکند و از حق آنهاست که با ايران مذاکرات مستقيم داشته باشند. چرا غربى‌ها گمان مى‌کنند پرونده هسته‌اى ايران فقط به آنها مربوط است؟

وى همچنين گفت: «هر راه حلى که بخواهد خط پايانى بر بحران هسته‌اى ايران قلمداد شود بايد شوراى همکارى خليج فارس بر آن نظارت داشته باشد.»

در همين حال خالد بن احمد بن محمد آل خليفه، وزير امور خارجه بحرين نيز پيشنهاد داد که براى حل بحران هسته‌اى ايران با غرب و رفع نگرانى‌ها از آن و در عين حال ايجاد ثبات در منطقه، بانک هسته‌اى تاسيس شود تا به نيازهاى هسته‌اى کشورهاى عضو آژانس بين‌المللى انرژى اتمى پاسخ دهد.

عبدالرحمن العطيه، دبير کل شوراى همکارى خليج فارس نيز در اين باره گفت: «امنيت خليج ]فارس[ تنها زمانى تحقق مى‌يابد که رهبران کشورهاى عضو شورا از هر گونه مداخله خارجى در امور داخلى‌شان جلوگيرى کنند.»

وى نشست امروز اين شورا در ابوظبى را بسيار پراهميت دانست و گفت: «آنچه بر اهميت مذاکرات امروز مى‌افزايد گفت‌وگو بر سر برنامه هسته‌اى ايران است که قرار است دور جديد مذاکرات آن با کشورهاى غربى نيز همين امروز در ژنو برگزار شود.»

در همين رابطه روزنامه القدس العربى به بررسى مواضع کشورهاى عربى در اين زمينه پرداخته و به نقل از خانم ابتسام الکتبى، استاد علوم سياسى دانشگاه امارات نوشت: پيش‌بينى مى‌شود در مذاکرات امروز ايرانى‌ها و امريکايى‌ها بر سر يک راهکار مشخص به توافق برسند ولى بايد بگويم اين توافق احتمالا به نفع کشورهاى حاشيه خليج فارس نخواهد بود.

خانم کتبى همچنين گفت: «در برابر کوتاه آمدن امريکايى‌ها از برخى فشارها عليه ايران، تهران نيز تعهدات قوى و ضمانت‌هاى اجرايى قابل قبولى بر سر برنامه هسته‌اى‌اش ارائه خواهد داد، اگر چه اسرائيلى‌ها نيز از اين توافق خشنود نخواهند بود و فشارهاى بسيارى را به امريکايى‌ها وارد مى‌کنند.»

الکتبى همچنين گفت: «مصالح کشورهاى عرب حاشيه خليج فارس در مذاکرات ايران و غرب به هيچ وجه لحاظ نشده است و اين موضوع به هيچ عنوان باب ميل آنها نيست. از سويى اسرائيلى‌ها نيز به رغم اينکه مى‌گويند با مذاکرات موافقند ولى قلبا مذاکرات را قبول ندارند و اصرار بسيار دارند تا گزينه نظامى عليه ايران استفاده شود.»

اظهارات ترکى فيصل، رئيس سابق سازمان امنيت عربستان و رئيس مطالعات اسلامى ملک فيصل اظهارات خاتم کتبى را تاييد مى‌کند. وى در اين باره گفت: «آنچه براى کشورهاى شوراى همکارى خليج فارس مهم است اين است که هر تصميمى که کشورهاى غربى چه امريکا و چه اروپا مى‌گيرند با آنها نيز در ميان گذاشته شود.»

فيصل همچنين تاکيد کرد، بعيد است که به اين زودى‌ها ميان ايران و امريکا توافقى حاصل شود، چرا که ايران و امريکا تا کنون مرحله گذر از اختلاف‌هايشان را پشت سر نگذاشته‌اند و هنوز ميان مواضع ايران و اروپا و امريکا خلاءهاى بسيارى وجود دارد که حل و فصل نشده است.  

چندى پيش برخى منابع خبرى گزارش داده بودند که امريکا قصد دارد به ايران پيشنهاد دهد که غنى‌سازى اورانيوم در خاک ايران را مى‌پذيرد در مقابل ايران اورانيوم کم‌غنى شده خود را به روسيه تحويل داده و اورانيوم 20 درصد غنى شده تحويل بگيرد.

از سويى هيلارى کلينتون، وزير امور خارجه امريکا نيز در يک اظهار نظر مطبوعاتى گفت: «حاضريم بپذيريم که ايران در خاک خود غنى‌سازى کند به شرطى که ايران اعتماد جامعه جهانى بر سر پرونده هسته‌اى‌اش را جلب کرده باشد.»

ايران از اظهارات کلينتون استقبال کرده و آن را يک گام رو به جلو دانسته است.


نظر شما :