منوچهر متکى قربانى برنامه هسته‌اى رئيس جمهور شد

۲۳ آذر ۱۳۸۹ | ۱۹:۵۶ کد : ۹۶۴۳ اخبار اصلی
روزنامه گاردين در تازه‌ترين نگاه به برکنارى منوچهر متکى از سمت وزرات امور خارجه و انتصاب على اکبر صالحى به عنوان مسئول اين وزارتخانه تا اطلاع ثانوى، ادعا مى‌کند که رئيس جمهورى ايران به دليل هم سو بودن سياست‌هاى متکى با خود در عرصه سياست خارجى و البته پرونده هسته‌اى وى را برخلاف تمام عرف‌هاى ديپلماتيک قربانى کرد‌.
منوچهر متکى قربانى برنامه هسته‌اى رئيس جمهور شد

ديپلماسى ايرانى: روزنامه گاردين در تازه‌ترين نگاه به برکنارى منوچهر متکى از سمت وزرات امور خارجه و انتصاب على اکبر صالحى به عنوان مسئول اين وزارتخانه تا اطلاع ثانوى، ادعا مى‌کند که رئيس جمهورى ايران به دليل هم سو بودن سياست‌هاى متکى با خود در عرصه سياست خارجى و البته پرونده هسته‌اى وى را برخلاف تمام عرف‌هاى ديپلماتيک قربانى کرد‌. على اکبر صالحى رياست هيات مذاکره کننده ايران در پرونده هسته‌اى را عهده دار است و در حالى بر مسند آقاى متکى هر چند با عنوان مسئول وزارت امور خارجه تکيه مى‌زند که وى در سنگال با همين عنوان مخصوص رايزنى با همتاى افريقايى بود‌.

گاردين از شيوه برکنارى منوچهر متکى توسط رئيس جمهورى با عنوان شيوه‌اى بسيار تحقير کننده ياد کرد‌. اين روزنامه انگليسى مى‌نويسد: متکى به گونه‌اى برکنار شد که گويا رئيس جمهورى از غيبت وى استفاده کرد و کودتايى در وزرات امور خارجه به راه انداخت. گويا احمدى نژاد قصد داشت با اين شيوه از متکى انتقام بگيرد‌. دو سال پيش بود که شايعه برکنارى متکى بر زبان‌ها افتاد اما از همان زمان تاکنون متکى در قدرت ماند. گاردين در ادامه ادعا مى‌کند که وزير امور خارجه ايران از حمايت رهبرى ايران برخوردار بود و اکنون مشخص نيست که آيا برکنارى وى در حقيقت نشان دهنده عدم حمايت بيش از اين رهبرى از وى است يا نشان دهنده مخالفت رئيس جمهورى ايران با رهبرى آن هم با مهره منوچهر متکي.

انتخاب على اکبر صالحى که رياست سازمان انرژى اتمى ‌در ايران را عهده‌دار است و از معاونان احمدى نژاد هم است، نشان مى‌دهد که برنامه هسته‌اى ايران در حقيقت در راس اولويت‌هاى آقاى رئيس جمهور است. اين تغيير در حد فاصل دو نشست هسته‌اى که نخستين ان در ژنو بود و قرعه دومى‌ هم به نام استانبول افتاده است رخ داد‌. گاردين در ادامه ادعا مى‌کند که اين احتمال وجود دارد که اين حرکت محمود احمدى نژاد در حقيقت مانورى ديپلماتيک باشد براى به تصوير کشيدن اهميت برنامه هسته‌اى البته به شکل کاملا موقت‌.

صالحى از معدود سياستمداران دور و بر محمود احمدى نژاد است که سابقه سکونت طولانى را در خارج از ايران در پرونده خود دارد‌. وى در دانشگاهى امريکايى در بيروت درس خوانده و در ماسوچوست امريکا هم زندگى کرده است‌. بسيارى از ديپلمات‌هاى امريکايى و اروپايى ترجيح مى دهند به جاى گفتگو با سعيد جليلى که چندان هم به زبان انگليسى مسلط نيست با صالحى به بحث و مذاکره بنشينند.

اين صالحى بود که در سال 2003ميلادى، پروتکل الحاقى اژانس بين المللى انرژى هسته‌اى را پذيرفت و مجوز بازديدهاى بيشتر را صادر کرد‌. البته تعهد ايران به اين پروتکل در سال 2006 ميلادى رسما به حالت تعليق در آمد‌. در افشاگرى‌هاى اخير ويکى ليکس ادعا شده است که مقام‌هاى غربى وى را ديپلماتى قابل مى‌دانند اما اعتقاد دارند که وى از قدرت خاصى براى پيشبرد اهداف برخوردار نيست‌. البته بر اساس همين اسناد ادعا شده است که صالحى بسيار زيرک است و گفتگوى با او، بر چانه زنى با ساير مقام‌هاى امريکاى ارجح است.

رئيس سابق  کميته نظارت و بازرسى اژانس بين المللى انرژى هسته‌اى هم در اين خصوص مى‌گويد: نمى‌دانيم که در دولت احمدى نژاد صالحى از چه اندازه قدرت و نفوذ برخوردار است‌. وى به خوبى انگليسى صحبت مى‌کند اما بايد ببينيم که ايا به همين خوبى هم مذاکره مى‌کند؟

خبر برکنار کردن منوچهر متکى همگان را شوکه کرد‌. اکنون غرب در اين مورد بسيار محتاطانه موضع‌گيرى مى‌کند اما برخى زمزمه‌ها از رضايت غرب از انتصاب صالحى حکايت دارد‌. غربى‌ها گمان مى‌کنند که اکنون مى‌توانند به روى مذاکرات موردى و ملموس با وزارت امور خارجه ايران بيشتر حساب کنند‌.


نظر شما :