معرفى کابينه به مجلس به تعويق افتاد

وزراى مالکى مشخص شدند

۲۹ آذر ۱۳۸۹ | ۱۷:۵۴ کد : ۹۷۰۱ اخبار اصلی
معرفى کابينه نورى مالکى به پارلمان عراق که قرار بود امروز دوشنبه 20 دسامبر انجام شود، به گزارش سايت ائتلاف دولت قانون به رياست نورى مالکى، نخست‌وزير عراق تا روز چهارشنبه به تعويق افتاد.
وزراى مالکى مشخص شدند

ديپلماسى ايرانى: معرفى کابينه نورى مالکى به پارلمان عراق که قرار بود امروز دوشنبه 20 دسامبر انجام شود، به گزارش سايت ائتلاف دولت قانون به رياست نورى مالکى، نخست‌وزير عراق تا روز چهارشنبه به تعويق افتاد.

در حالى که روز شنبه ائتلاف‌ هم‌پيمانى ملى اعلام کرده بود که مالکى کابينه را روز دوشنبه به مجلس معرفى مى‌کند، منابع خبرى عراقى از وجود اختلاف‌ها در درون فهرست‌ها به خصوص فهرست العراقيه و پيمان کردستانى بر سر توزيع مناصب خبر مى‌دهند. اختلاف در درون العراقيه به اندازه‌اى است که 10 نماينده اين جريان رسما آمادگى خود را براى جدايى از اين فهرست اعلام کرده‌اند.

با اين حال تاکنون توافق شده مالکى تا زمانى که بر سر پست‌هاى امنيتى يعنى وزارت دفاع، کشور و امنيت ملى توافقى حاصل نشده، سرپرستى آنها را خود بر عهده بگيرد. البته مشاوران نزديک مالکى به او توصيه کرده‌اند که اگر در نهايت مجبور شد ميان وزارت کشور و وزارت دفاع يکى را انتخاب کند، دفاع را بر کشور ترجيح دهد چون که اگر قرار باشد شيطنتى عليه دولت صورت بگيرد از وزارت دفاع خواهد بود.

صبح امروز خبرگزارى نخيل، گزارش داده بود که احتمالا اعلام کابينه مالکى به مجلس دو يا سه روز به تعويق بيفتد. سوزان السعد، يکى از نمايندگان همپيمانى ملى گفته بود که مالکى اعلام تشکيل دولت خود را دو يا سه روز به تاخير خواهد انداخت تا بيش از اين بتواند موافقت اکثريتى فراکسيون‌هاى پارلمانى را با وزراى انتخابى خود تضمين کند.

پيش از اين خالد الاسدى، يکى از نمايندگان مجلس عراق از ائتلاف هم‌پيمانى ملى و از نزديکان نورى مالکى گفته بود که احتمالا مالکى امروز 20 وزير از 39 وزير خود را به مجلس معرفى خواهد کرد. تمامى کابينه قطعا تا پايان همين هفته به مجلس معرفى شده و راى اعتماد خواهد گرفت.

وى همچنين گفت: «احتمالا تکليف وزارتخانه‌هاى امنيت، کشور و امنيت ملى نيز تا هفته آينده مشخص خواهد شد.»

در همين رابطه روز گذشته اياد علاوى، رئيس فهرست العراقيه پس از ديدار با نورى مالکى، نخست‌وزير عراق در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت که رياست شوارى سياست‌گذارى‌هاى استراتژيک را خواهد پذيرفت.

او در سخنان خود، ضمن تأکيد مجدد بر حق ناديده ‌گرفته ‌شده‌ العراقيه در تشکيل حکومت، گفت که با وجود تلاش‌هاى برخى نيروهاى منطقه‌اى براى ناديده گرفتن اين حق و با توجه به تمايل بسيارى از اعضاى اين فهرست براى خدمت به ملت و کمک به يکپارچگى عراق و پيشرفت ملى، العراقيه تصميم گرفت که از حق خود در تشکيل حکومت چشم‌پوشى کند به شرط آن‌که به توافقات سياسى عمل شود.

با اين حال نام برخى پست‌ها که وزرا و روساى آنها نهايى شده است را سايت ائتلاف دولت قانون بدين ترتيب اعلام کرده است:

طارق الهاشمى، از فهرست العراقيه، معاون رئيس جمهورى، عادل عبدالمهدى، از ائتلاف هم‌پيمانى ملى و مجلس اعلا، معاون رئيس جمهورى، ابراهيم الجعفرى، از ائتلاف هم‌پيمانى ملى، معاون رئيس جمهور، صالح المطلک، از فهرست العراقيه، معاون نخست‌وزير، نورى شاويس از ائتلاف پيمان کردستانى، معاون نخست‌وزير، نصار الربيعى، از ائتلاف هم‌پيمانى ملى و جريان صدر، معاون نخست‌وزير، هادى العامرى، از ائتلاف هم‌پيمانى ملى و رئيس سازمان بدر وابسته به مجلس اعلا، وزير حمل و نقل، على الاديب، از ائتلاف هم‌پيمانى ملى و قائم‌مقام حزب الدعوه، وزير آموزش عالى و پژوهش‌هاى علمى، جعفر الموسوى، ائتلاف هم‌پيمانى ملى و از حزب فضيلت، وزير دادگسترى، عدنان الاسدى، ائتلاف هم‌پيمانى ملى و از حزب الدعوه اسلامى به احتمال بسيار وزير کشور، قتيبه الجبورى، از فهرست العراقيه، وزير صنايع، ميسون الدملوجى، از العراقيه، وزير فرهنگ، سعدون الدليمى، از هم‌پيمانى وسط، وزارت علوم و تکنولوژى، سامى العسکرى، از ائتلاف هم‌پيمانى ملى و از حزب الدعوه اسلامى، وزير بازرگانى، حسين شهرستانى، از ائتلاف هم‌پيمانى ملى، وزير نفت، رافع العيساوى، از فهرست العراقيه، وزير دارايى، جمال البطيخ، از فهرست العراقيه احتمالا ويز کشاورزى، بيان جبر صولاغ الزبيدى، از ائتلاف هم‌پيمانى ملى و از رهبران مجلس اعلا، وزير حمل و نقل، عبدالحسين عبطان، از ائتلاف هم‌پيمانى ملى و مجلس اعلا، وزير شهردارى‌ها و استاندارى‌ها، بهاء الاعرجى، ائتلاف هم‌پيمانى ملى و از جريان صدر، وزير مسکن و شهرسازى، احمد الکربولى، از فهرست العراقيه، وزير صنايع، محمد علاوى، از فهرست العراقيه، وزير مخابرات و يودنام کنا، رئيس شوراى آشوريان، وزير محيط زيست.


نظر شما :