دورخیز جان بولتون برای ریاست جمهوری

۰۱ دی ۱۳۸۹ | ۱۹:۳۸ کد : ۹۷۱۵ اقتصاد و انرژی
سخنان جان بولتون در میان راستگراهای امریکایی با استقبال روبه‌رو شده است. گفته می‌شود که نشنال رویو که مجله‌ای محافظه کار و البته تاثیرگذار است، قرار است تصویر آقای بولتون را بر روی شماره آتی خود قرار دهد تا بدین تریتب احتمال کاندیداتوری وی قطعی شود.
دورخیز جان بولتون برای ریاست جمهوری

ديپلماسى ايرانى: دورخیز آمریکایی‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 میلادی از هم اکنون آغاز شده است. باراک اوباما که پای ثابت این انتخابات خواهد بود و در این موضوع اندک شک و ابهامی‌ وجود ندارد. اما اصلی‌ترین پرسش این است که از طیف مقابل آقای اوباما چه کسی علم خواهد شد؟ جان مک کین که این روزها جامه سناتور مخالف آقای اوباما را بر تن دارد در آخرین انتخابات ریاست جمهوری رودرروی وی ایستاد و البته متحمل شکست سختی هم شد. اکنون جمهوری خواهان به دنبال چهره‌ای نو می‌گردند. چهره‌ای که بتواند اوباماى جوان را به سرنوشت جیمی‌ کارتر مبتلا کند. تندروهای امریکایی اما می‌خواهند چهره‌ای را روی کار بیاورند که آتش وی از آتش جمهوری خواهان هم تندتر و افراطی‌تر باشد. چه کسی بهتر از جان بولتون؟

به گزارش رسانه‌های غربی جان بولتون مردی که به ایران ستیزی شهرت دارد و البته علاقه وافری هم به جنگ دارد، به شکل کاملا جدی به حضور در انتخابات ریاست جمهوری علاقه دارد. به هیچ وجه فکر نکنید که آقای بولتون شایعه شرکت در انتخابات را برای جلب توجه بر سر زبان‌ها انداخته است. بولتون را همگی محافظه کاری می‌دانند که سابق بر این نماینده آمریکا در سازمان ملل بود و حالا هم می‌رود تا احتمالا کاندید جمهوری خواهان در سال 2012 میلادی شود. شاید حضور مردی با شکل و شمایل جان مک کین در این انتخابات بسیار عجیب باشد اما این مساله غیرممکن نیست.

بولتون در گفتگو با نشریه پالیتیکو در این باره می‌گوید: به نظر من جمهوری خواهان در مورد انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 بسیار باز عمل خواهند کرد. البته هنوز این حزب برای نامزد نهایی خود در این رقابت‌ها به نتیجه خاص و واضحی نرسیده است. اتفاق‌های عجیب و غریب بسیاری هم در این باره رخ داده است. به عنوان نمونه سناتورهای بسیار گمنامی ‌از ایلینویز خود را برای شرکت در این انتخابات مهیا کرده‌اند.

سخنان جان بولتون در میان راستگراهای امریکایی با استقبال روبه‌رو شده است. گفته می‌شود که نشنال رویو که مجله‌ای محافظه کار و البته تاثیرگذار است، قرار است تصویر آقای بولتون را بر روی شماره آتی خود قرار دهد تا بدین تریتب احتمال کاندیداتوری وی قطعی شود. این نشریه به دلیل عقاید محافظه کارانه قصد دارد بولتون را بیش از پیش پر رنگ کند.

بسیاری از محافظه کاران بولتون را بهترین گزینه می‌دانند چرا که وی حداقل به نسبت سایر کاندیداهای احتمالی در حوزه سیاست خارجی هم تجربه‌هایی حتی تند و تیز دارد.

بسیاری ادعا می‌کنند که بولتون می‌رود تا کاندید پست امنیت ملی شود. بسیاری از جمهوری خواهان به سبک و سیاق تهاجمی‌ بولتون علاقه دارند و البته شیوه سخن گفتن صریح وی را می‌پسندند. به عقیده آنها بولتون تنها چهره‌ای است که می‌تواند کاریزماتیک سخن گفتن اوباما را زیر سوال ببرد.

اما انچه که در این مسیر به کمک بولتون می‌آید، سابقه کارهای اجرایی وی در دولت است: در دوران ریاست جمهوری ریگان وی در آژانس توسعه روابط بین الملل مشغول به کار بود و البته در وزارت امور خارجه هم پست‌هایی را در اختیار داشت. در دوران ریاست جمهوری بوش هم که آقای بولتون بیش از گذشته بر سر زبان‌ها افتاد. البته بولتون در تمام این سال ها عزم خود را جزم کرد تا چهره‌ای غیرسیاسی باقی بماند و شاید به همین دلیل بود که هیچ‌گاه رسما خود را برای پستی اجرایی و در راس هرم قدرت آمریکا کاندید نکرد. در میان راستگراها همگان بولتون را مردی می‌دانند که سخنگوی حقیقت عاری از فیلترینگ است.

بولتون در این خصوص می‌گوید: من به خوبی می‌دانم که مردم تمام دغدغه خود را به مسائل اقتصادی اختصاص داده‌اند. در این میان دیپلماسی هم حلقه‌ای مفقود شده است. اما ما باید مردم کشور خود را نسبت به خطرات بین المللی آگاه کنیم. تمام کسانی که من با آنها در این باره گفتگو کرده‌ام تاکید دارند که فردی که برای انتخابات آتی روی کار می‌آید در حقیقت باید متمایز از دیگر کاندیداها باشد.

وی در ادامه اذعان می‌کند که عقل سلیم حکم می‌کند که کلا سخن گفتن صرف در خصوص سیاست خارجی نمی‌تواند رای دهندگان را تحریک کند. وی در ادامه می‌گوید: با این وجود به باور من امریکایی‌ها به دنبال انتخاب مردی در سال 2012 میلادی هستند که در بعد سیاست خارجی بتواند رهبری تمام عیار، قاضی منصف و دارای بصیرت باشد. بولتون 62 ساله در حالی برای ریاست جمهوری دورخیز می‌کند که بسیاری این جامه را از وی با عینک درشت و سبیل‌های کلفت و سفید دور می‌دانند. وی در تازه‌ترین اظهارنظر خود تاکید کرده بود که وی نخستین رئیس جمهور با سبیل پس از تافق خواهد بود. از هم اکنون همه این تیتر را برای عکس خنده دار بولتون بر روی نشریه‌ها در نظر گرفته اند: پدیده جان بولتون.

البته منتقدان بولتون اعتقاد دارند که وی بیش از اندازه نگاه سنتی و نئومحافظه کاری به روابط بین المللی دارد. به گفته این طیف بولتون با عینک گذشته حوادث امروز را زیر و رو می‌کند. علاوه بر این بسیاری وی را متهم می‌کنند که نمی‌تواند با این عقاید تند و تیز  به آزادی بیان و عقیده فرصتی برای نفش کشیدن بدهد.

برخی تندروی‌های بولتون را جذاب می‌دانند و تعدادی ان را به سخره می‌گیرند. بولتون می‌تواند به شکل و شمایلی با دیگران صحبت کند که از هیچ سیاستمداری انتظار نمی‌رود. جو بایدن معاون باراک اوباما اخیرا بولتون را به گاو نری در یک مغازه چینی تشبیه کرده بود.

زمانی که جورج بوش، بولتون را به عنوان نماینده کشورش به سازمان ملل فرستاد هیاهوی بسیاری در رسانه‌ها به راه افتاد و این در حالی بود که بسیاری بولتون را به افشاگری‌های بی‌حد و حصر برای حفظ این سمت و ابقای در آن متهم می‌کردند. بولتون به محض روی کار آمدن دموکرات‌ها در کنگره متوجه خطر پیرامون خود شد و استعفا داد تا مخالفان وی را از سازمان ملل بیرون نرانند.


( ۱ )

نظر شما :