برکناری متکی و احیای نماینده ویژه

۰۱ دی ۱۳۸۹ | ۱۶:۱۸ کد : ۹۷۲۰ اقتصاد و انرژی
بعد از سفر پر حاشيه اسفنديار رحيم مشايى به اردن، اين بار حميد بقايى، نماينده ويژه ديگر رئيس جمهور به صنعا پايتخت يمن رفته است تا پيام کتبى رئيس جمهورى را به على عبدالله صالح، رئيس جمهور يمن تقديم کند.
برکناری متکی و احیای نماینده ویژه

ديپلماسى ايرانى: بعد از سفر پر حاشيه اسفنديار رحيم مشايى به اردن، اين بار حميد بقايى، نماينده ويژه ديگر رئيس جمهور به صنعا پايتخت يمن رفته است تا پيام کتبى رئيس جمهورى را به على عبدالله صالح، رئيس جمهور يمن تقديم کند.

چندى پيش، اسفنديار رحيم مشايى، مشاور و رئيس دفتر رئيس جمهور که قبلا سمت نمايندگى ويژه او را در مسائل خاورميانه احراز کرده بود، براى تقديم پيام رئيس جمهور به پادشاه اردن به اين کشور سفر کرد. سفرى که بيش از آن که به متن و محتواى آن پرداخته شود، به حاشيه هايش پرداخته شد. يکشنبه گذشته دربار اردن بيانيه اى صادر کرد و گفت پادشاه اردن روز یکشنبه پیام کم‌نظیری از رئیس جمهور ایران دریافت کرد که از او دعوت می‌کرد تا از ایران بازدید کند.

بسيارى از تحليل گران بر اين باورند که اختلافات متکى با مشايى که در مسئله اعتراض متکى به تعيين نمايندگان ويژه رئيس جمهور به مشخص ترين نحو ظهور و بروز کرد، علت اصلى برکنارى متکى بوده است. در همين راستا بعد از برکنارى متکى، عده اى ناراحتى او از سفر مشايى به اردن را در قصه برکنارى او دخيل دانستند.

در جريان نارضايتى متکى از تعيين نمايندگان ويژه از سوى رئيس جمهور، رهبرى هم وارد عمل شد و با اشاره به اين مسئله گفت: دولت بايد در عرصه هاى مختلف، از جمله سياست خارجى از موازى کارى پرهيز کند و به وزيران در چارچوب اختيارات و وظايفشان اعتماد کند. آنچه بیشتر از تحرک و رفت و آمد سیاسی باید مورد توجه قرار داشته باشد روح و جهت گیری و محتوای دیپلماسی است.

سخنان رهبرى در آن مقطع زمانى تا حد زيادى از آتش اختلافات کاست و دولت به نحوى از موضع خود در تعيين نمايندگان ويژه عقب نشست. اما به نظر مى رسد با برکنارى متکى که مهم ترين مخالف تعيين نمايندگان ويژه در دولت بود، دور تازه اى از فعاليت ديپلماتيک افرادى که قبلا در اين سمت معرفى شده بودند، آغاز شده است.

انتخاب حميد بقايى براى تقديم پيام محمود احمدى نژاد به رئيس جمهور يمن که در قضيه نمايندگان ويژه به شدت مورد انتقاد و اعتراض منوچهر متکى، وزير امور خارجه وقت بود، مى تواند يکى از مسائلى باشد که مورد انتقاد دستگاه سياست خارجى قرار گيرد. بايد منتظر ماند و ديد که سرپرست وزارت خارجه در صورت ادامه انجام اين گونه فعاليت هاى ديپلماتيک توسط افرادى خارج از بدنه وزارت خارجه، اين رفتار را از سوى رئيس جمهور مورد قبول مى داند يا مانند متکى به اعتراض برمى خيزد؟


نظر شما :