مذاکرات ترکيه و سوريه براى تشکيل شوراى جديد منطقه‌اى

۰۱ دی ۱۳۸۹ | ۱۳:۵۸ کد : ۹۷۲۲ اقتصاد و انرژی
در آستانه نشست اکو در ترکيه، رجب طيب اردوغان نخست‌وزير اين کشور نشست ويژه‌اى را با همتاى سورى‌اش برگزار کرد و درباره تشکيل شوراى چهار جانبه ميان ترکيه، سوريه، اردن و لبنان به بحث و مذاکره نشست.
مذاکرات ترکيه و سوريه براى تشکيل شوراى جديد منطقه‌اى

ديپلماسى ايرانى: در آستانه نشست اکو در ترکيه، رجب طيب اردوغان نخست‌وزير اين کشور نشست ويژه‌اى را با همتاى سورى‌اش برگزار کرد و درباره تشکيل شوراى چهار جانبه ميان ترکيه، سوريه، اردن و لبنان به بحث و مذاکره نشست.

در اين نشست که يک روز قبل از اجلاس اکو بود، اردوغان در ديدار با محمد ناجى عطرى، نخست‌وزير سوريه گفت: «روابط استراتژيک سوريه – ترکيه به يک راهکار عملى تبديل شده که مى‌تواند همکارى‌هاى منطقه‌اى را نيز افزايش دهد.»

وى همچنين گفت: «نوع رابطه ما مى‌تواند الگويى براى اردن و لبنان باشد تا آنها نيز در اين شورا نقش فعالى را بر عهده بگيرند و به طور مجدانه‌ در تحقق صلح، ثبات و رفاه در خاورميانه همکارى کنند.»

در اين نشست دو جانبه در کنار اين دو 15 وزير از هر دو طرف نيز حضور داشتند. اين دومين نشست دو کشور در اين سطح براى رسيدن به يک چارچوب استراتژيک مشترک در قالب يک شورا محسوب مى‌شود. در دور قبلى اين نشست که در دمشق پايتخت سوريه برگزار شد دو طرف 51 تفاهم‌نامه امضا کردند که بيش از پيش باعث نزديکى روابط دو کشور شد.

به گزارش خبرگزارى سوريه (سانا)، در اين نشست اردوغان همچنين بر تشکيل شورايى که در سپتامبر سال گذشته ميلادى در ديدار بشار اسد، رئيس جمهورى سوريه از ترکيه توافق شده بود، تاکيد کرد و گفت: «از آن موقع تا کنون توانسته‌ايم گام‌هاى بزرگى در زمينه‌هاى مختلف زيربنايى و اقتصادى که باعث گسترش بيش از پيش روابط دو کشور مى‌شود، برداريم و همکارى‌هاى دو جانبه به اندازه‌اى گسترده شده که همکارى‌هاى منطقه‌اى را نيز شامل مى‌شود و به زودى شاهد تحقق صلح و ثبات در منطقه و گسترش رفاه در کشورهايمان خواهيم بود.»

نخست‌وزير تاکيد کرد، تمام تلاش ما بر اين اصل استوار است که تمام عواقبى که از دوران جنگ سرد به جا مانده بود را پشت سر بگذاريم و روابط صميمانه و نزديک مردمان دو کشور را که صدها سال در کنار هم در صلح و آرامش زندگى کرده بودند، احيا کنيم و اين حرکت تاريخى را به مسير صحيح خود بازگردانيم تا در ايجاد رفاه و آينده روشن دو کشور موثر واقع شود.

ترکيه و سوريه طى اين يک سال گام‌هاى بزرگى را در توسعه روابط دو جانبه در راستاى تشکيل يک شوراى مشترک برداشته‌اند. از جمله اين اقدام‌ها مى‌توان به لغو رواديد براى اتباع دو کشور، مرتبط ساختن لوله‌هاى گاز طيعى، اجراى طرح مشترک راه‌اندازى ورودى‌هاى مشترک مرزى، يکسان‌سازى معيارها و مقياس‌ها در ورودى‌ها و گمرک‌هاى دو کشور و افزايش مبادلات تجارى تا مرز 1/2 ميليارد دلار طى 10 ماه سال جارى ميلادى اشاره کرد. در طول اين مدت صادرات سوريه به ترکيه از 283 ميليون دلار به 602 ميليون دلار افزايش يافت.

در همين رابطه قرار است يک نشست چهار جانبه در سطح وزراى امور خارجه با حضور سوريه، ترکيه، لبنان و اردن در نيمه ماه ژانويه سال آينده ميلادى در دمشق برگزار شود که هدف از آن ايجاد زمينه‌هاى لازم براى برگزارى نشست چهار جانبه سران چهار کشور در ماه فوريه در ترکيه است. اردوغان در ديدار با نخست‌وزير سوريه بر لزوم تشکيل اين شوراى چهار جانبه تاکيد کرد و گفت: «اين شورا مى‌تواند نقش به سزايى در تحقق صلح، استقرار و رفاه منطقه‌اى ايفا کند.»

نخست‌وزير همچنين گفت: «اين شورا الگوى مناسبى براى ديگر کشورهاى منطقه محسوب مى‌شود که در منطقه نمونه آن وجود ندارد و درهاى آن براى عضويت ديگر کشورهاى منطقه نيز باز است. ما از اين طريق مى‌توانيم از همه امکانات مشترکمان استفاده کنيم و براى ساختن آينده‌اى مشترک و روشن گام برداريم.»

وى همچنين تاکيد کرد، در بعد عملى هدف از تشکيل اين شورا رسيدن به راهکارهاى عملى و همکارى‌هاى استراتژيک ميان کشورهاى عضو است که در همين راستا لغو رواديد، ايجاد منطقه تجارى آزاد بر اساس توافق‌نامه‌ها و تعاملات يکسان به اجرا گذاشته مى‌شود. در همين راستا وزرا و کارشناسان هر چهار کشور در زمينه‌هاى بازرگانى، انرژى، راه و ترابرى و گردشگرى به طور مرتب با يکديگر ديدار دارند و بر سر چگونگى افزايش همکارى‌هاى مشترک و عملى ساختن آنها به طور مرتب رايزنى مى‌کنند.

نخست‌وزير سوريه نيز موقعيت ترکيه را براى سوريه بسيار ارزشمند توصيف کرد و گفت: «همکارى‌هاى دو کشور مى‌تواند زمينه‌هاى دسترسى به آب‌هاى آزاد درياهاى مديترانه، سرخ، خزر، سياه و خليج فارس را براى دو طرف مهيا کند.»   


نظر شما :