مجله هفته/ حاشيه نگارى بر خبرهاى ايرانى -2

۰۳ دی ۱۳۸۹ | ۲۰:۲۴ کد : ۹۷۳۵ اقتصاد و انرژی
در بخش دوم \\\"حاشيه نگارى بر خبرهاى ايرانى\\\" مى خوانيد: نفوذ در عراق در پوشش بستنى و فلافل، بقایی نامزد مى شود؟، دوبى بزرگترين زندان براى ايرانى ها، ایران اجازه ورود مواد نفتی را به افغانستان نداد! و...
مجله هفته/ حاشيه نگارى بر خبرهاى ايرانى -2

نفوذ در عراق در پوشش بستنى و فلافل

خبرگزاری مهر به نقل از واشنگتن پست نوشت: یک بستنی فروشی ایرانی در قلب منطقه سبز بغداد در نزدیکی بزرگترین سفارت آمریکا در جهان به زودی تاسیس می شود که چالشی کوچک اما نمادین برای نفوذ رو به کاهش آمریکا در عراق است.

شمارش معکوس از همين حالا شروع شده است. يک نفوذ تمام ايراني. حالا که در کشورهاى عربى کتاب هاى ايرانى را مى سوزانيد و در مالزى اجازه تبليغ را به مبلغان ما نمى دهيد و در عربستان زائران ما را زندانى مى کنيد، مجبوريم از ابداعات و الگوهاى ايرانى استفاده کنيم و برخلاف ميلمان به رقابت با بازارهاى دشمن بلند شويم.

علی حازم حیدری یک مغازه دار عراقی گفته است که شعبه جدیدی از "آیس پک" ایرانی که با "فست فود" های آمریکا در جهان رقابت می کند، در ماه ژانویه در بغداد تاسیس می شود. ساختمان های این فروشگاه ایرانی در حال ساخت است اما هنگام تاسیس آن به مشتریان امکان انتخاب 34 طعم بستنی را می دهد. (اين بيشترين ميزان انتخاب براى خورندگان بستنى بعد از انتخاب در کشورهاى چين و سنگال و بالاترين حد انتخاب در خاورميانه است.)

به نوشته این روزنامه آمریکایی، درحالی که به زودی آيس پک زنجیره ای ایرانی در سراسر عراق تاسیس می شود، هیچ برنامه ای برای تاسیس شعبه های "مک دونالد"، "استارباکس"، "برگر کینگ" یا هر فست فود فروشی شعبه آمریکا در بغداد وجود ندارد، این درحالی است که شعبات زیادی از این رستوران های زنجیره ای در بیشتر کشورهای منطقه موجود است. و اين نشان دهنده شکست نمادهاى امريکايى در مقابل نمادهاى ايرانى است. البته "آيس پک" يک نام ايرانى نيست و اصولا قابل رقابت با فست فود هم نمى تواند باشد. به هرحال آيس پک بستنى است و فست فود، غذا. ولى داشته باشيد چه بستنى هاى مقوى و مغذى اى هستند که طومار بازار فست فود را قرار است درهم بپيچد.

پرواز به مصر بدون صدور رواديد که نمى شود

حميد بقايى هم ديگر يک نام آشناست. نام او را به خاطر بسپاريد. صادق زيباکلام خيلى از او تعريف مى کند. جوان آينده دارى است. اکنون رييس سازمان ميراث فرهنگى و گردشگرى و دبير شوراى عالى مناطق آزاد کشور است. يک حرفى مهرماه زد که بايد ببينيم چند مرده حلاج است. مى تواند آزمايشى باشد براى رياست جمهوري. او مهر امسال پس از امضاى موافقت‌نامه‌ هوايى ايران و مصر وقتى با نخستين پرواز مصرى به تهران برگشت، به همه اطمينان داد که هيچ مشکلى در برقرارى خطوط هوايى ايران و مصر وجود ندارد و موافقت‌نامه‌ آن کاملا رسمى بين دو کشور امضا شده و همه جا ثبتش کرده ايم و امتيازش مال ماست.

حالا فرامرز سعيدى قائم‌مقام انجمن صنفى دفاتر سفر و گردشگرى استان تهران به ايسنا گفته است: "برقرارى خط هوايى ايران و مصر تا زمانى که رواديد براى اتباع دو کشور صادر نمى‌شود، معنى ندارد."

مگر مى شود نشود. نشد نداريم. همه چيز شدنى است. درست است که براى اتباع ايران و مصر، رواديدى صادر نمى‌شود که خط هوايى بين دو کشور برقرار شود، قبول داريم از وقتى موافقت‌نامه‌ هوايى بين دو کشور امضا شده، اتفاق ديگرى نيفتاده و هيچ شرکت هوايى داخلى يا مصرى با آژانس‌ها براى فروش بليت در اين مسير تماسى نداشته و سازمان‌هاى مربوط هم هيچ اطلاعى به دفاتر خدمات مسافرتى و هوايى در اين‌باره نداده‌اند، اما مگر اينها دليل مى شود که تور گردشگرى هم بين دو کشور نتوان راه‌اندازى کرد؟ اگر يک بار ديگر از نشد و نمى شود و سياه نمايى دم بزنيد مى گوييم مجلس قانونى درباره فتنه گران گردشگرى تصويب کند و يارانه شان را قطع کنند و کارت بنزينشان را مصادره کنند و ... بازهم بگوييم؟

بقایی نامزد مى شود؟

گفتيم که صادق زیباکلام آقاى بقايى را دوست مى دارد و در صورت ايشان نورى و دور سر ايشان هاله اى مى بيند که خبر از آتيه اى روشن براى او مى دهد. زيباکلام که از منتقدان مقوله تئورى توطئه است و بارها در اين باره صحبت کرده و گفته هرچيزى را به تئورى توطئه نسبت ندهيد، در گفتگو با خبرآنلاین گفته است: فکر می کنم آقای احمدی نژاد به دنبال این است که فردی وابسته به خود را برای انتخابات ریاست جمهوری یازدم معرفی کند تا قدرت را از دست ندهد و چهار سال بعد دوباره خود آقای احمدی نژاد رییس جمهور شود.

اينکه آيا قرار است الگوى ايرانى را بگذاريم زمين و الگوى روسى را برداريم خودش يک مطلب جداست ولى از ايشان انتظار نمى رفت درحالى که نزديک سه سال تا انتخابات بعدى زمان داريم و معلوم نيست کى زنده باشد و کى مرده، بيايد اين جورى حرف بزند: "حالا افرادی چون مهندس رحیم مشایی، بقایی و ثمره هاشمی به عنوان گزینه مطرح هستند. ممکن است آقای مهندس رحیم مشایی را به عنوان سیبل جلو ببرند و این ذهنیت را ایجاد کنند که او نامزد آقای احمدی نژاد است تا همه حملات متوجه او شود و بعد به صورت ناگهانی شخصی چون بقایی یا ثمره هاشمی به عنوان نامزد اصلی معرفی شود."

البته خدا را شکر دست آقايان باز است و ميدان رقابت هم آنقدر گسترده که يکى از عزيزان خادم مردم شود و اين بار سنگين را بر دوش بکشد.

دوبی بزرگترين زندان براى ايرانى ها

اگر بعضى ها مى گويند فلان جا بزرگ ترين زندان براى فلانى هاست ما هم مى توانيم بگوييم دوبى يکى از بزرگ ترين زندان ها براى ايرانى هاست.

در همين هفته 27 ایرانی با تلاش ها و پيگرى هاى شبانه روزى وزارت امور خارجه از زندان های دوبی آزاد شدند تا اين آغازى باشد بر روابط نزديک دو دولت در آينده اى نه چندان نزديک.

اگرچه نبايد از تلاش هاى وزارت خارجه در اين باره کم گفت اما تلاش شیخ محمد بن راشد آل مکتوم حاکم دوبی نيز که زحمت عفو اين زندانيان را کشيدند قابل تقدير است.

پشت صحنه اسناد ويکى‌ليکس روشن نيست

سيد محمدعلى حسينى ـ سفير ايران در ايتاليا ـ در گفتگو با شبکه تلويزيونى خبر اسکاى 24 ايتاليا صحبت هاى مهمى ايراد کردند که بخش مهم تر آن درباره ابعاد گوناگون و پنهان سايت ويکى ليکس بود. ايشان البته سعى کرد اهميت اين موضوع را بيشتر نزد خود نگه دارد و در اظهارنظر زياده از حد اسراف نکند. حسينى گفت: هنوز به درستى ابعاد مختلف آنچه که به عنوان اسناد آمريکا در ويکى ليکس انتشار يافته براى ما روشن نشده است. هنوز روشن نشده که به واقع آنها چه اهدافى را دنبال مى‌کردند و مسائلى که موجب انتشار اين اخبار شده است حقيقتش چيست؟ اما آنچه را که مى‌توانم با اطمينان به شما عرض کنم اين است که جمهورى اسلامى ايران و عربستان سعودى دو کشور مهم و تاثيرگذار در منطقه و در جهان اسلام هستند که از گذشته‌هاى دور روابط بسيار نزديکى با هم داشتند.هيچ يک از عوامل خارجى تاکنون نتوانستند مناسبات موفق و خوب ايران و عربستان را تحت تاثير قرار دهند.

او درباره هدف برکنارى منوچهر متکى و آمدن على اکبر صالحى به وزارت خارجه هم گفته است: جابجايى برخى از دولتمردان در امور اجرايى و کشورى يک امر طبيعى و بديهى است. جناب آقاى متکى مدت بيش از 5 سال در پست وزير امورخارجه حضور داشتند و در اين مدت تمامى دانش و تجربيات ديپلماتيکى که در اختيار داشتند، صرف پيشبرد کارها کردند. سياست هاى کلان نظام جمهورى اسلامى ايران توسط مقامات و نهادهاى عاليرتبه تعيين مى شود و جابجايى دولتمردان چندان در آن تاثيرگذار نخواهد بود. لذا اين نظر رياست محترم جمهورى است که همراهان و همکاران خودشان را چه زمانى و در کجا قرار دهند تا بتوانند از ظرفيت آنان بيشتر استفاده نمايند. آقاى دکتر صالحى هم از افراد با تجربه‌اى هستند که در مسئوليت‌هايى که در گذشته داشته‌اند هميشه موفق بودند و مطمئنا در مسئوليت جديد هم گام‌هاى خوب و روبه جلويى برخواهند داشت.

کلا هرچه مربى بگويد همان بايد پياده شود. تعويض بازيکن حق مربى است همان جور که تعويض مربى حق مديرعامل است. درباره زحمات آقاى متکى و سابقه کار آقاى صالحى هم مى توانيد به ويکى پديا مراجعه کنيد.

دستگاه‌هاى دولتى خارج از کشور بايد با وزارت خارجه هماهنگ باشند

اسفنديار رحيم مشاور رييس دفتر رييس ‌جمهور در تازه ترين ابلاغيه خود به مجموعه دولت گفت: همه دستگاه‌هاى دولتى فعال خارج از کشور مى‌بايست کليه فعاليت‌هاى خود را با هماهنگى وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌هاى کشورمان در خارج انجام دهند. 

او که در نشست هم‌انديشى دستگاه‌هاى دولتى داراى دفاتر و نمايندگى در خارج از کشور سخن مى گفت، با بيان اينکه جمهورى اسلامى ايران توانايى ورود به مديريت عادلانه جهانى را پيدا کرده است، اضافه کرد: "امروزه بسيارى از رهبران جهان در ملاقات‌هايى که با مسئولان ايرانى دارند از صميم قلب از سياست‌ها و روش جمهورى اسلامى ابراز رضايت مى‌ کنند." ما هم پيشاپيش از حسن ظن رهبران جهان سپاسگزاريم.

ایران اجازه ورود مواد نفتی را به افغانستان نداد!

برخى رسانه هاى افغانستان روز سه شنبه به نقل از مسئولان محلی ولایت نیمروز نوشتند که به دلیل متوقف شدن صدها تانکر سوخت وارداتی به مدت دو هفته در خاک ایران، گمرک این ولایت بیش از 150 میلیون افغانی متضرر شده است.

اين منابع نوشته اند حکومت ایران بیش از دو هفته به این سو، ورود مواد نفتی را در پل ابریشم ولایت نیمروز به دلیلى نامشخص به روی افغانستان متوقف کرده است. بیشترین عواید گمرکی این ولایت از طریق مواد نفتی وارداتی از کشورهای عراق، ترکمنستان و امارات متحده عربی است که از راه ایران وارد افغانستان می‌شود.

رییس گمرک نیمروز گفته است که سفارت ایران نخست درباره این موضوع اظهار بی‌خبری کرده و بعد گفته که منتظر دستور دولت است.

مسئول اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفته است: طرف ایران به صورت غیر رسمی ادعا کرده است که این تانکرها به خاطر استفاده قوای آیساف و امریکا مستقر در افغانستان خریداری شده و از همین رو آن کشور تا اکنون اجازه ورد این تانکرها را صادر نکرده است.

در همين حال خانجان الکوزی معاون اتاق های تجارت و صنایع به رادیو آزادی گفت: اسناد ترانزیتی این تانکرهای نفت تکمیل بوده و نفت برای استفاده مردم افغانستان خریداری شده است.

به گفته الکوزی بیشتر اين تانکرهاى سوخت توسط تاجرهاى افغان از ترکمنستان و عراق خريدارى شده و از 20 روز قبل به این طرف در بنادر سرحد نیمروز و بنادر اسلام قلعه و فراه از طرف مسئولین امنیتی ایران متوقف شده است. تاجران افغان همواره از مشکلات ترانزیتی و تجارتی با کشورهای ایران و پاکستان گلايه دارند.

طرفدارى حکمتيار از احداث خط انتقال گاز ترکمنستان

گلبدين حکمتيار رهبر حزب اسلامی افغانستان که مدتى در ايران به سر مى برد و چند سالى است در مخالفت با سياست هاى ايران در عراق و فلسطين و لبنان داد سخن مى دهد، در تازه ترين موضع گيرى اش اعلام کرده است که از احداث خط لوله گاز ترکمنستان که از طریق افغانستان به هند و پاکستان انتقال می‌یابد، حمایت می‌کند.

این حزب که از مخالفان دولت حامد کرزى به شمار مى رود، همچنین اعلام آمادگى کرده است تا به طور داوطلبانه برای تامین امنیت این خط لوله همکاری کند.

در ماه جاری افغانستان، ترکمنستان، هند و پاکستان توافق نامه‌ ابتدایی احداث خط لوله گاز را امضا کردند. اين خط لوله جايگزين خط لوله صلح مى شود که قرار بود از ايران روانه پاکستان و هند شود.


نظر شما :