استاکس نت با ایران چه کرد

۰۴ دی ۱۳۸۹ | ۱۸:۴۸ کد : ۹۷۵۸ اقتصاد و انرژی
گزارش‌های ضد و نقیض فراوانی که از میزان عملکرد این ویروس کامپیوتری ارائه شده منجر به ابهام آفرینی در خصوص تاثیرات ان شده است. روزنامه جورزالیم پست هم در گزارشی تکمیلی ادعا می‌کند که استاکس نت حداقل 1000 سانتریفیوژ را از کار انداخته است.
استاکس نت با ایران چه کرد

ديپلماسى ايرانى: استاکس نت باز هم جنجال آفرینی می‌کند. ویروسی که از چند ماه پیش تاکنون در صدر اخبار بین المللی قرار گرفته است گویا همچنان در تاسیسات هسته‌ای ایران البته به ادعای غرب خرابکاری می‌کند. موسسه علم و امنیت بین الملل در تازه ترین تحلیل خود به بررسی تاثیر استاکس نت بر روی کامپیوترهای سانتریفیوژهای نیروگاه هسته‌ای نطنز پرداخته و ادعا می‌کند که گزارش‌های ضد و نقیض فراوانی که از میزان عملکرد این ویروس کامپیوتری ارائه شده منجر به ابهام آفرینی در خصوص تاثیرات ان شده است. روزنامه جورزالیم پست هم در گزارشی تکمیلی ادعا می‌کند که استاکس نت حداقل 1000 سانتریفیوژ را از کار انداخته است.

دستاورد استاکس نت مبهم است

در بخش‌هایی از این گزارش آمده است: سالهاست که دولت‌های غربی راهکارهای متفاوت را برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران در پیش می‌گیرند. در اهم این موارد هم برنامه‌های ایران در حوزه هسته‌ای و تولدی انرژی قرار داشت. باید اذعان کنیم که این برنامه‌های خرابکارانه در حقیقت بر کند شدن روند برنامه هسته‌ای ایران تاثیر بسزایی داشته‌اند. در میانه تمام تلاش‌های عیان، اخیرا برنامه حمله سایبری به تاسیسات هسته‌ای ایران هم در راس برنامه‌های کاری سرویس‌های اطلاعاتی غرب قرار گرفته است.  به نظر هم می‌رسد که استاکس نت توانست با موفقیت ماموریت محوله به خود را انجام دهد. ذات فعالیت استاکس نت به گونه ای است که ابتدا باید به شکل کاملا وسیع در محیط پخش شود تا قابیلت آلوده کردن تمام محیط‌های کاری مد نظر را داشته باشد. اکنون این سوال مطرح است که آیا استفاده از ابزارهایی مانند استاکس نت می‌تواند در آینده ای نه چندان دور امنیت ملی حتی ایالات متحده یا متحدانش در قاره‌های دیگر را هم زیر سوال ببرد ؟ زمانی که واشنگتن و همراهانش برای از راه به در کردن مخالفان از استاکس نت استفاده می‌کنند همین مخالفان هم می‌توانند ابزاری مشابه را علم کنند تا به نوعی از واشنگتن انتقام گرفته باشند. زمانی که ابزاری مشابه وارد سیستم تولیدی یا تجهیزات نظامی‌استاکس نت شود، به راحتی می‌تواند امنیت این کشور را زیر  سوال ببرد.

این نهاد در ادامه می‌نویسد: هر بار که میزان خسارت‌های استاکس نت به تاسیسات هسته‌ای ایران مشخص شود، می‌توان آن را موفقیتی برای گردانندگان این پروژه دانست. غربی‌ها در حقیقت با استفاده از این ابزار توانستند سرعت حرکت برنامه هسته‌ای ایران را بدون آنکه دست به سلاح گرم و عیان در خاورمیانه برده باشند، کم کنند. اگر دامنه آلوده گی این ویروس از نطنز هم فراتر رود بی شک می‌تواند بیش از پیش اهداف غرب را تامین کرده باشد.

استاکس نت موفق عمل کرد

روزنامه اسرائیلی جورزالیم پست هم در تازه ترین ادعای خود در خصوص تاثیرگذاری استاکس نت می‌نویسد: ویروس استاکس نت که تاسیسات هسته‌ای ایران را نشانه رفته است احتمالا مسبب آلوده گی بیش از هزار سانتریفیوز در سال جاری میلادی در تاسیسات نطنز است.

پیش از این گفته شده بود که برآورد میزان خسارت نفوذ استاکس نت به سیستم رایانه ای تاسیسات هسته‌ای ایران مشخص نیست با این همه این روزنامه اسرائیلی با استناد به امار و اطلاعات به دست امده از نهاد علم و امنیت بین المللی ادعا می‌کند که بیش از هزار سانتریفیوژ در ایران تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته اند.این روزنامه برای اثبات سخنان خود استدلال می‌کند که همزمانی از دور خارج شدن 1000 سانتریفیوژ با سخنان علی اکبر صالحی که در آن زمان ریاست آژانس انرژی اتمی‌ایران را بر عهده داشت نشان می‌دهد که استاکس نت عامل توقف برنامه هسته‌ای ایران بوده است. صالحی در این خصوص گفته بود : یک سال و چند ماه پیش بود که استاکس نت سایت‌های هسته‌ای ما را تحت تاثیر قرار داد. گفته می‌شود که در حال حاضر 10 هزار سانتریفیوژ در نطنز مستقر شده است. کارشناسان اعتقاد دارند که این ویروس اینترنتی می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را تا دو سال به تعویق بیندازد. تا کنون کسی مسئولیت استاکس نت را بر عهده نگرفته است اما سرویس‌های اطلاعاتی ادعا می‌کنند که حداقل دو کشور پشت پرده استاکس نت هستند. ماه گذشته بود که آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای تایید کرد که برنامه تولید سوخت ایران به حالت تعلیق درامده است. گفته می‌شود که شاید نتوان استاکس نت را به شکل قاطع عامل این تعلل‌ها دانست اما می‌توان آن را اصلی ترین عامل دانست. دیوید آلبرایت که ریاست این نهاد تحقیقاتی را عهده دار است تاکید می‌کند که استاکس نت موفق به کاهش سرعت کمیپوترهای سانتریفیوژهای نطنز شده است. در شرایطی که ایران برای مقابله با استاکس نت سرعت دستگاه‌های خود را تغییر دهد موتور نمی‌تواند این تغییر را تحمل کند و در نتیجه احتمال از کارافتاده گی آن وجود دارد. البرایت در ادامه ادعا می‌کند که استاکس نت به گونه ای آرام و تدریجی تاسیسات هسته‌ای ایران را هدف قرار داده و همین مساله شک و تردید ایرانی‌ها را تحریک نکرده است.


( ۲۴ )

نظر شما :