پیشنهاد گلوبال پست:

به آفریقا اطمینان نکنید

۰۷ دی ۱۳۸۹ | ۱۶:۴۸ کد : ۹۷۹۷ آسیا و آفریقا
ایرانی‌ها اما به گامبیا و رئیس جمهوری این کشور به چشم دیگری نگاه می‌کنند. برای دولتمردان این کشور گامبیا یعنی سرمایه‌گذار خارجی. این کشور از زمان حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران در قدرت در سال 2005میلادی کنون 2 میلیارد دلار در تهران سرمایه گذاری کرده است.
به آفریقا اطمینان نکنید

ديپلماسى ايرانى: اندکی فراتر از مرزهای گامبیا که بروید همگان شیخ یحیی جامه را مردی می‌شناسند که اصولا با عبارتی با عنوان "حقوق بشر" غریبه است. وی یک بار به صراحت اعلام کرد که سر هر شهروندی را که به سمت همجنس گرایی برود از تن جدا خواهد کرد. بار دیگر هم آقای یحیی جامه در سخنانی قابل توجه که البته انتقادهای بین المللی را هم به دنبال داشت ادعا کرد که داروی درمان سرطان را کشف کرده است.

گلوبال پست در ادامه می‌نویسد: ایرانی‌ها اما به گامبیا و رئیس جمهوری این کشور به چشم دیگری نگاه می‌کنند. برای دولتمردان این کشور گامبیا یعنی سرمایه‌گذار خارجی. این کشور از زمان حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران در قدرت در سال 2005 میلادی کنون 2 میلیارد دلار در تهران سرمایه گذاری کرده است. با این همه گامبیا را هیچ گاه نمی‌توان سرمایه گذاری قابل اطمینان خواند.

در حالی که ایالات متحده و سازمان ملل شدیدترین تحریم‌ها را بر ایران اعمال می‌کنند، دولت مرکزی در تهران به دنبال دوستیابی در قاره سیاه است. البته این دوستی‌های فراقاره‌ای تا زمانی پابرجا بود که کشتی حال تسلیحات منسوب به ایران در آب‌های نیجریه کشف نشده بود. بنادر آفریقا از دایره نظارت‌های بین المللی که مراوده با ایران را ممنوع اعلام کرده خارج هستند و همین مساله این کشورها را تبدیل به بهترین گزینه‌ها برای ایران کرده است.

ایران در آفریقا به دنبال بازاری بدون رقابت برای کالاهای خود است. ایران امیدوار است که بتواند هنگام تشدید تحریم‌ها یا ارجاع مجدد پرونده به شورای امنیت یا سازمان ملل از رای کشورهای آفریقایی به نفع خود استفاده کند. البته در شش سال گذشته میزان پیشرفت نفوذ ایران در کشورهای منطقه آفریقا بسیار قابل تامل بود تا این که کشف کشتی حامل تسلیحات تمام معادلات ایرانی‌ها را بر هم زد.

رئیس جمهوری گامبیا پس از چهارمین سفر خود به ایران، حمایت قاطع خود را از پرونده هسته ای این کشور اعلام کرد. رئیس جمهوری سنگال هم پس از سخنان احمدی نژاد که امریکا را اصلی ترین تکثیرکننده تسلیحات هسته ای خوانده بود، به حمایت از برنامه هسته ای ایران پرداخت. روسای جمهور اریتره و زیمباوه هم تا کنون بارها از ایران در برابر مطالبه‌های غرب حمایت کرده اند.

آفریقا در حقیقت تبدیل به مکانی برای رقابت میان ایران و امریکا شده است. از یک سو باراک اوباما وام‌های آنچنانی به کشورهای آفریقایی می‌ دهد و از سوی دیگر هم ایرانی‌ها خودروهای تولید خود را در اختیار دوستان افریقایی قرار می‌دهند و البته این دوستان از نفت ایران هم بی نصیب نیستند.

یک کارشناس مسائل ایران در این باره می‌گوید: ایران دقیقا همان کاری را در افریقا انجام می‌دهد که اتحاد جماهیر شوروی انجام داد. تهران هم می‌خواهد بلوک خود را در قبال غرب علم کند. ایرانی‌ها خود را برای بازی مهیا می‌کنند و البته که افریقا صحنه وسیعی برای این امر است.

رئیس جمهوری گامبیا اما با کشف محموله تسلیحاتی ایران در نیجریه نتوانست خشم خود را کنترل کند و بلافاصله تمام قراردادهای خود با تهران را به حالت تعلیق در آورد. وی حتی به کارکنان سفارت ایران 48 ساعت فرصت داد تا خاک گامبیا را ترک کنند.

برخی تحلیل گران ادعا می‌کنند که این حرکت‌های رئیس جمهوری گامبیا در حقیقت تلاش برای جلب توجه اوباما و امتیاز گیری از کاخ سفید به بهانه مبارزه با ایران است. منوچهز متکی وزیر امور خارجه وقت ایران راهی سنگال شد تا بتواند از حجم تنش بکاهد اما وزارت امور خارجه سنگال در بیانیه ای توضیحات وی را قانع کننده ندانست. موفقیت ایران در آفریقا به تلاش‌های امریکا برای افزایش نفوذ بر قاره سیاه بستگی دارد.


نظر شما :