فقط چهار تانکر عبور کرد

۰۷ دی ۱۳۸۹ | ۱۸:۰۲ کد : ۹۷۹۹ آسیا و آفریقا
مسئولین گمرک هرات می گویند پس از توافق ايران و افغانستان برای عبور تانکرهای مواد نفتی، تنها چهار تانکر وارد اين کشور شده است. صدها تانکر سوخت از حدود بيست روز پيش به دلايلى نامشخص مجوز ورود به خاک افغانستان را نگرفته است.
فقط چهار تانکر عبور کرد

ديپلماسى ايرانى: برخى رسانه هاى افغانستان سه شنبه هفتنه گذشته به نقل از مسئولان محلی ولایت نیمروز نوشتند که به دلیل متوقف شدن صدها تانکر سوخت وارداتی به مدت دو هفته در خاک ایران، گمرک این ولایت بیش از 150 میلیون افغانی متضرر شده است.

اين اتفاق آن قدر ناگهانى و غيرقابل پيش بينى بود که نه مسئولى در ايران و نه مقامى در افغانستان اظهارنظر روشن و دليلى مشخص براى آن نداشت. البته ارتباط اين مقوله با آغاز طرح هدفمندى يارانه ها و بهاى جديد سوخت در ايران و نيز احتمال استفاده نيروهاى ائتلافى در افغانستان از اين مواد سوختى، از جمله گمانه هاى عدم صدور مجوز عبور براى تانکرها از سوى ايران عنوان مى شد.

منابع افغانى نوشته بودند حکومت ایران بیش از دو هفته به این سو، ورود مواد نفتی را در پل ابریشم ولایت نیمروز به دلیلى نامشخص به روی افغانستان متوقف کرده است؛ درحالى که بیشترین عواید گمرکی این ولایت از طریق مواد نفتی وارداتی از کشورهای عراق، ترکمنستان و امارات متحده عربی است که از راه ایران وارد افغانستان می‌شود.

در همين حال رییس گمرک نیمروز گفته بود که سفارت ایران نخست درباره این موضوع اظهار بی‌خبری کرده و بعد گفته که منتظر دستور دولت است.

مسئول اتاق تجارت و صنایع افغانستان مدعى بود: طرف ایرانى به صورت غیر رسمی عنوان کرده که این تانکرها به خاطر استفاده نيروهاى آیساف و امریکا مستقر در افغانستان خریداری شده و از این رو تا اکنون اجازه ورود این تانکرها را صادر نکرده است. ولى اسناد ترانزیتی این تانکرهای نفت تکمیل است و نفت برای استفاده مردم افغانستان خریداری شده است.

به گفته اين مقام افغان بیشتر اين تانکرهاى نفت توسط تاجرهاى افغان از ترکمنستان و عراق خريدارى شده و از يک ماه پيش به این طرف در مرز نیمروز، اسلام قلعه و فراه از طرف مسئولان امنیتی ایران متوقف شده است.

اين مشکل در جريان مذاکرات معاون اول رييس جمهور افغانستان که به ايران سفر کرده بود مطرح شد و مسئولان ايرانى اعلام کردند که مشکل برطرف شده و تانکرها وارد خاک افغانستان خواهند شد. محمدقسيم فهيم و هيات همراهش اين خبر را بعد از مذاکره با مقام هاى ايرانى اعلام کردند و قرار شد محموله هاى سوخت که نزديک بيست روز معطل مانده بودند به مقصد برسند.

اکنون و همزمان با بازگشت هيات ديپلماتيک افغانستان، خلیق الله خلیق رییس گمرگ ولایت هرات به رادیو آزادی افغانستان گفته است که ایران برخلاف تعهداتش به دو هزار تانکر مواد نفتی اجازه عبور از مرز کشورش را نداده و تنها چهار تانکر موفق به ورود شده است.

منابع خبرى افغانستان مى نويسند علت اصلى اين ممانعت اين است که مقام هاى ایرانی اعتقاد دارند محموله هاى سوختى موردنظر قرار است به نیروهای بین المللی در افغانستان انتقال يابد.


نظر شما :