نتانياهو براى نخستين بار از توافق موقت با فلسطينيان گفت

۰۸ دی ۱۳۸۹ | ۱۳:۱۶ کد : ۹۸۰۴ اقتصاد و انرژی
به اعتقاد برخى کارشناسان با آغاز به رسميت شناختن کشور مستقل فلسطينى بر اساس مرزهاى ۱۹۶۷ اسرائيل بيش از پيش خود را تحت فشار مى‌بيند و همين موضوع باعث شده تا براى نخستين بار صحبت از توافق موقت با فلسطينيان بزند.
نتانياهو براى نخستين بار از توافق موقت با فلسطينيان گفت

ديپلماسى ايرانى: تنش‌ها ميان اسرائيل با کشورهاى عربى به خصوص فلسطينى‌ها و متحدان مسلمانشان همچنان ادامه دارد. در حالى که هنوز بحث توقف شهرک‌سازى‌ها مطرح است و اسرائيل حاضر نيست به هيچ وجه شهرک‌سازى‌ها را متوقف کند، کشورهاى امريکاى لاتين در يک سياست ظاهرا تعريف شده، يک به يک کشور مستقل فلسطينى بر اساس مرزهاى 1967 را به رسميت مى‌شناسند. حال پس از برزيل، آرژانتين، بوليوى، ونزوئلا و پرو، اکوادور نيز فلسطين را به رسميت شناخت تا اين حرکت تبديل به يک حرکت فراگير در امريکاى لاتين شود.

از سوى ديگر مشکلات اسرائيل با ترکيه همچنان پابرجاست. دولت اين رژيم بار ديگر تاکيد کرد که به هيچ وجه حاضر به عذرخواهى از ترکيه بر سر حادثه حمله به ناوگان آزادى در ابتداى سال گذشته ميلادى نيست و اهميتى هم به بهبودى روابط با ترکيه نمى‌دهد.

نتانياهو در گفت‌وگو با شبکه 10 اسرائيل گفت: «مذاکرات ما با ترک‌ها علنا متوقف شده است. آنها مى‌خواهند که ما ازشان عذرخواهى کنيم و ما هم طبيعتا اين تقاضا را رد مى‌کنيم. ما آمادگى داريم که بگوييم از اين که جان عده‌اى از دست رفت، متاسفيم ولى عذرخواهى در کار نيست.»

به گزارش روزنامه الزمان چاپ لندن، وى درباره توقف مذاکرات با فلسطينى‌ها نيز گفت: «شايد بتوانيم به يک راه حل موقت بر سر مسائل اساسى با فلسطينى‌ها برسيم به شرطى که مذاکرات صلح آغاز شود ولى اين طرف فلسطينى‌ است که مذاکرات را رد مى‌کند.»

وى همچنين گفت: «اگر بر سر تقسيم بيت المقدس و بازگشت پناهندگان نتوانيم با فلسطينى‌ها به توافق برسيم ممکن است به طور موقت بر سر برخى مسائل به توافق برسيم. اين امر محتمل است و من آن را غير ممکن نمى‌دانم.»

به اعتقاد برخى کارشناسان با آغاز به رسميت شناختن کشور مستقل فلسطينى بر اساس مرزهاى 1967 اسرائيل بيش از پيش خود را تحت فشار مى‌بيند و همين موضوع باعث شده تا براى نخستين بار صحبت از توافق موقت با فلسطينيان بزند.

با اين حال نبيل ابوردينه سخنگوى رسمى محمود عباس، رئيس حکومت خودگردان فلسطينى در گفت‌وگو با رويترز تاکيد کرد، به هيچ وجه تن به توافقى که در آن به بيت المقدس و موضوع پناهندگان اشاره نشده باشد، تن نخواهيم داد. اين که مى‌گويند بياييد مرزهاى موقت فلسطينى را بپذيريد به هيچ عنوان قابل قبول نيست و به صلح دائمى و پايدار نمى‌انجامد. الان ديگر وقت آن رسيده که درباره مسائل معطل مانده به توافق نهايى برسيم.

وى همچنين تاکيد کرد، بيت المقدس خط قرمز ماست و پايتخت آينده کشور فلسطينى محسوب مى‌شود.

در همين رابطه مارک تونر سخنگوى وزارت امور خارجه ايالات متحده تاکيد کرد، تمام تلاش خود را به کار مى‌گيريم تا مذاکرات فلسطينى‌ها و اسرائيلى‌ها از سر گرفته شود.

وى در پاسخ به اظهارات نتانياهو نيز گفت: «مواضع ما کاملا روشن است، ما همه تلاش خود را به کار مى‌گيريم که توافقى به دست آيد که شامل همه مسائل اصلى باشد.»

وى نسبت به مواضع فلسطينيان نيز گفت: «ما بارها گفته‌ايم به اطلاع فلسطينى‌ها نيز رسانده‌ايم بايد به توافقى حتى موقت برسيم حتى اگر نتوانند آن را به آسانى بپذيرند، بالاخره اين نتيجه تلاش‌هاى ديپلماتيک است. چاره‌اى جز مذاکره و تداوم گفت‌وگوها نيست.»


نظر شما :