غرب باز پرونده عبدالقدیر خان را گشود

۱۴ دی ۱۳۸۹ | ۰۰:۵۶ کد : ۹۸۷۹ اقتصاد و انرژی
پرونده هسته‌ای ایران ما را دچار سرگیجه کرده و مقصر اصلی عبدالقدیر خان است. کره شمالی به بمب اتمی ‌دست یافته و گناهکار پدر دانش هسته‌ای پاکستان است. امریکایی‌ها عبدالقدیر خان را مردی می‌دانند که دانش هسته‌ای را در اختیار دیگران قرار داد و البته اکنون در زندان هم نیست.
غرب باز پرونده عبدالقدیر خان را گشود

دیپلماسی ایرانی: لس آنجلس تایمز در تازه‌ترین مطلب خود پرونده پدر دانش هسته‌ای پاکستان عبدالقدیر خان را مجددا باز کرده و در این خصوص می‌نویسد: هفت سال پس از آنکه دولت ایالات متحده ادعا کرد موفق به کنترل عبدالقدیر خان پدر علم هسته‌ای پاکستان شده است، بذرهایی که وی در سال‌های فعالیت‌های پشت پرده کاشته بود ثمر داده اند. این روزنامه نیز مانند بسیاری از رسانه‌های غربی ادعا می‌کند که ریشه برنامه هسته‌ای در ایران و کره شمالی را عبدالقدیر خان کاشته است. لس آنجلس تایمز در ادامه می‌نویسد: پرونده هسته‌ای ایران ما را دچار سرگیجه کرده و مقصر اصلی عبدالقدیر خان است. کره شمالی به بمب اتمی ‌دست یافته و گناهکار پدر دانش هسته‌ای پاکستان است.

امریکایی‌ها عبدالقدیر خان را مردی می‌دانند که دانش هسته‌ای را در اختیار دیگران قرار داد و البته اکنون در زندان هم نیست. دولت پاکستان برای پدر دانش هسته‌ای خود آنچنان ارج و قربی قائل است که نه تنها وی را به آمریکا تحویل نداد بلکه او را در حصر خانگی نگاه داشت و البته که این حصر هم به پایان رسیده است.

آمریکایی‌ها در حالی از عبدالقدیر خان به عنوان مسبب تمام این مشکلات سخن می‌گویند که پاکستان با مجوز آمریکا و تحت نظارت این کشور به تسلیحات هسته‌ای دست یافت. این رقابت هسته‌ای میان پاکستان و هند توام با سکوت آمریکا بود که بازی هسته‌ای را در منطقه به راه انداخت. نمی‌توان پاکستان را قدرتی هسته‌ای دانست و انتظار داشت که ایران هم مرز با این کشور خود را از دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای محروم نگاه دارد.

لس انجلس تایمز در ادامه برای این مساله نسخه هم می‌پیچد و می‌نویسد: مبارزه با تکثیر تسلیحات هسته‌ای مشارکت عمومی‌ را می‌طلبد. عبدالقدیر خان طبق اسناد موجود دانش هسته‌ای خود را در اختیار کره شمالی، لیبی و ایران قرار داده است. برخی تندروها در دستگاه دیپلماسی امریکا و غرب ادعا می‌کنند که پاکستان انبار تسلیحات و دانش هسته‌ای است و شاید گاه بهتر باشد که منبع را نیست و نابود کرد تا به دنبال انبارهای فرعی در کشورهای همسایه یا دوست گشت.

این روزنامه آمریکایی در ادامه می‌نویسد: همگان عبدالقدیر خان و رفتارهای عجیب و غریبش را می‌شناسند. تمامی‌ همکاران عبدالقدیر خان در این مسیر نهایت مدت زمان حبسی را که تحمل کردند چهار سال بود. رئیس سازمان لجستیک پاکستان اواخر سال 2003 میلادی در مالزی بازداشت شد اما هرگز به اتهام مشخصی محاکمه نشد. وی در سال 2008 هم از زندان آزاد شد. البته برخی منابع اطلاعاتی ادعا می‌کنند که طاهر در این مدت نام بسیاری از همکاران خود را در اختیار سرویس‌های اطلاعاتی گذاشت. با این همه هیچ کدام از متهمان یا مظنونان در المان‌، افریقا جنوبی و دیگر کشورها به پای میز محاکمه کشانده نشدند. البته ایالات متحده یک بار با جدی شدن ماجرای تعقیب این پرونده توسط دادستانی در سوئیس‌، پا درمیانی کرد تا مانع از انتشار چند و چون پرونده عبدالقدیر خان شود. البته سه تبعه سوئیس هم در پرونده عبدالقدیر خان دست داشتند که امریکا مانع از تعقیب بیشتر آنها شد. امریکایی‌ها در توجیه این حرکت ادعا کردند که ردپای آمریکا در پرونده هسته‌ای پاکستان بسیار عیان است و به همین دلیل رعایت تدابیر امنیتی ضروری است. با این همه اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد سازمان سیا برای مهار برنامه شبکه هسته‌ای عبدالقدیر خان هزینه‌های بسیاری کرده و افراد بسیاری را هم در این حوزه خریده است. سیا تاکنون چندین بار برای انهدام منابع هسته‌ای پاکستان برنامه ریزی کرده اما شواهد حاکی از آن است که برای این مساله بسیار دیر است.

لس انجلس تایمز در ادامه می‌نویسد: اگر کشورهای منطقه به دنبال منطقه ای عاری از تسلیحات هسته‌ای هستند باید منافع ملی خود را به حاشیه برانند. در این سال‌ها سازمان ملل بسیار ضعیف عمل کرده است.


نظر شما :